/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sovsen til flæskestegen
Fra : 888
Vist : 1500 gange
200 point
Dato : 15-12-03 18:58

Hvordan laver I den? Når I laver den opbagt, hvad spæder I så op med??

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 15-12-03 19:03

hej 888
hvorfor opbagt til flæskesteg
du får da ikke bedre sovs, som at bruge stegeskyen fra en flæskesteg
m.v.h. wipo

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 210 point
Dato : 15-12-03 19:05

>888.

Når du har stegt din steg - sådan ca 15 min før den er færdig, så hæld væden fra bradepanden op i en gryde lad det stå uden at røre i den. Efter ca. 10 - 15 min. er fedtet åverst, og skyen forneden. Afhængig af hvor meget sovs du har at gøre med drysser du hvedemel på fedtet - stadig uden at røre ved sovsen - Når fedtet har opsuget melet, sætter du det over varmen igen, og rører i den mens den jævner.

Synes du at der skal spædes med noget så brug mælk og hønsebouillon ( bouillon, hvis ikke smagen er kraftig nok) Smag den til med salt, ribsgele, lidt rødkålssaft, og evt. et par spiseskefulde saft fra dine syltede agurker el. asier. Det er osse muligt at en lige skal ha en teskefuld sukker - men endelig ikke for meget.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:15

<<888
Enig med ram 2, tror dog han glemte at skrive, at du lige skal si skyen gennem en sigte, når du hælder den i gryden.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-03 19:23

> ram
Det lyder lækkert, men jeg ville fjerne fedtet. En sovs med for meget fedt skiller let. Så ville jeg også tilsætte lidt piskefløde.
Men en opbagt sovs til flæskesteg ville jeg ikke lave.
Men 888 hvis du vil lave en opbagt sovs, så brug stegeskyen, det er der smagen er og evt, som ram skriver en bouillonterning eller Allround krydderi for at give ekstra smag.

mvh ans og

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:27

<<ANS
Du må da ikke fjerne alt fedtet. Vi bliver jo på den måde allesammen kun skind og ben..
Selvfølgelig, for lidt og for meget....

JMS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 19:28

Så fjern du fedtet Ans - Nu er der bare lige det, at al køds særegne og karakteristiske smag sidder primært i fedtet. Hvis man vil ha' alle saucer til at smage ens, så pladrer man bare piskefløde i (det er jo heller ikke ret fedt) - Så kan man såmænd bruge flæskestegssauce til Boller i Carry.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 15-12-03 19:36

Ok, hvis den ikkke skal være opbagt, hvordan vil I så jævne den? Som Ram skriver??

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:41

det kan du vælge at gøre.
Du kan også tage lidt af fedtet, put mel i, rør rundt, når det er fast, tilsæt lidt efter lidt stegeskyen.
Eller skum det værste af fedtet af, ryst meljævning, og hæld i under omrøring.

JMS

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 15-12-03 19:46

Halloo saucen bliver sgu da jævnet med melet som Ram2 allerede har beskrevet

Carina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 19:49

Tak Blyb - forfriskende at møde én der kan læse

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-12-03 19:49

Nej, bag sovsen op med kartoffelvand, som du har hældt i bradepanden. Smag til med salt, peber og ribsgele. Gør den evt. mørkere med kulør.
Det er den "go'e gamle" brune flæskestegssovs.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 15-12-03 19:51

Nej gør som Ram2 skriver. Du rører bare grundigt i saucen efter at melet er blevet opsuget af væden. Det er en kanonsauce

Carina

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:54

Dette kan gøres på mange måder...
Trækker mig lige fra spørgsmålet, afhænger af temperement og geografi, tror jeg.
Men

JMS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 19:57

Frieda

Hvis gl.dags opskrift?? Bag den op??? I hvad????? Brug kartoffelvand?? Ja og smid den skide sky ud - den er garanteret usund - Og så plør ½ l. ansfløde i

Kanon sauce..... - Kartoffelvand - Ribsgele - kulør - og en anelse salt

Jeg tar 2 knæk med hele svineriet - det er sgu da ikke ødelagt.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 15-12-03 20:00

Ja jeg må sige at jeg er glad for jeg ikke skal dinére hos frida juleaften

Carina

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-12-03 20:07

Kors er I helt dumme. Kartoffelvandet skal selvfølgelig blandes i skyen. dvs. bradepanden koges af med kartoffelvand.

Og Carina, vi nyder sikkert også kalkunen, de brunede kartofler, waldorfsalaten og en knaldgod sovs, uden dit elskelige selskab

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 15-12-03 20:12

Ja I klarer jer nok uden mig frida, men så skriv så man forstå det. Hvis man ikke fik fat i at melet i Ram2 forslag er jævningen, hvordan skal man så få fat i at du vil hælde kartoffelvandet sammen med skyen. Jeg vil nu stadigvæk undgå kartoffelvand, og gøre som Ram2 allerede har forslået.

Carina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 20:19

Frieda

Kalkun - den tørre, fedtfri, smagsløse og ækle fugl - Der er forhåbentlig masser af fyld - Så er det sgu da ikke flæskestegssauce du skal ha' så er det jo kalkunstegsovs

Ja så SKAL der kartoffelvand i

Ram

Godkendelse af svar
Fra : 888

Dato : 15-12-03 20:30

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-12-03 20:53

Man kan altid bruge boullion, hvis smagen ikke er der, og så kan man godt give sovsen en god skvat rødvin, det bliver en god sovs. Opbagte sovse bruges ikke så meget mere, men man jævner med lidt maizenamel, eller også sovsejævning, det kan købes i små pakker, og de er ret gode.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 15-12-03 21:03

I Guder det bliver værre og værre.-D

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 21:31

Hmmm! Gu' ved hvornår der kommer en cementblander med ind i billedet
Jeg syntes det accepterede svar er "uhmmmm". Kom du bare forbi ramses og lav sovsen her hos mig (fyldt stjernerække herfra).
Kigger man på de kloge i Cyberspace, så hedder det:
Citat
Flæskestegssovs
Brun sovs til flæskesteg er en dansk menneskeret. Mange af “Jan og Anette i Paris” læsere har gjort redaktøren opmærksom på, at vi endnu ikke har beskrevet dette vigtige emne, så her følger derfor opskriften på den helt rigtige og gode sovs til flæskestegen. Kom godt med vand i bradepanden, når du sætter stegen i ovnen.

Når stegen er næsten færdig hælder du skyen fra og sætter stegen tilbage i ovnen. Si stegeskyen op i en gryde, lad den stå et øjeblik, og skum så overfladen fri for fedt. Ryst mel og vand til en jævning og hæld den i den kogende sky, medens der piskes. (Brug evt. Maizena til jævning). Smag sovsen til med salt, peber og eventuelt lidt sukker.

Tips: Hæld lidt kulør ved skyen fra flæskestegen - på den måde kan du se forskel på stegesky og fedt og nemt si fedtet fra. Kuløren hænger nemlig ikke ved fedt.

Go' jul nytår og alt det der...
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 21:43

>CLAN

Davs du!! - Long time no see - Ja lad se til foråret, så kan jeg smutte omkring Grenå, når jeg alligevel skal en tur til det Jyske, og så kan vi kan lege lidt i køkkenet.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:02

Nøjjj! Vi skal ha' masser af arb. vin til + en kold i ny og næ
Yes! Long time... jeg havde et par dage ekstra på "vandet", men er så hjemme i julen. Skal ud igen d. 30/12 (hellere julen hjemme end nytår).
Du skal være velkommen i mit køkken Men grillen er nok mere aktuel til sommer... skriv i god tid, jeg er jo ikke al'tid hjemme
Søren
NB: Vild med den der nisse

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 22:08

>CLAN.

Det lover jeg (give besked i god tid.) - Det skal planlægges ordentligt - Taktikmøde - arbejdsvin + øl og hvad der tilhører.

Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:08

NNBB: Fik engang noget rigtigt mums.... stegen var lavet ½ færdig. Ud af ovnen skær sværden og fedtkanten af (som et låg). Krydderurter under, på med "låget" igen, og så ind i ovnen til "krapylet" er færdig.
Hertil en grøntsags pure / suppe og nye asparges kartofler... ååhhh min mave

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:10

Du skriver bare... så kan jeg også banke slaggerne af min rygeovn. Afsæt et par dage og medbring rigelige mængder af de dersens kemikalier som tager den værste smerte i tagetagen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:13

Ups! Rygerøgedampovn... ligner en bunke skrot, men den virker - Kolde øl og friske varmrøgede sild som natmad

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 22:15

Du er vist en lystig svend CLAN

Men det er rigtigt - skal der være fest, så skal det sgu gøres ordentligt

Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:21

Hørt... hørt! Ikke noget slinger i valsen - er der fest, så er der fest... jeg tisser (for at bruge et pænt ord) heller ikke ½ når jeg er på toilettet
Lige nu går det rigtigt godt... faldt over en kasse Harbo Julebryg, og har nu op til flere lag sølvpapir omviklet mit lugtehorn (er måske også lidt - 'U' know)... men hwa' det er jo kun jul en gang om året