/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
tv-out til fjernsyn problemer
Fra : caleb
Vist : 401 gange
320 point
Dato : 15-12-03 17:21

Jeg har et creative geforce4 ti4600 med tv-out og det har jeg så smækket i min 28 tommers JVC fjernsyn. Jeg kan sagtens se film på fjernsynet helt uden problemer og i en flot kvalitet. Dog når jeg skifter over til mine antenneprogrammer (DR1 og TV2) ja så er der sådan et flimresignal (nærmeste en lodret søjle som svagt kan ses når den kører hen over skærmen). Når jeg tager mit tv-out stik fra computeren så forsvinder dette signal. Det skal siges at støjsignalet ikke er der på alle de der AV/SCART signaler men kun på den der er koblet på antennen.

TV-out kører igennem et 3x skærmen s-video kabel til en scartconverter.

Herefter koblede jeg min DVD via S-video igennem scartadaptoren for at se om der også ville komme et støj signal via den (hvis fjernsynet ikke undersøttede s-video godt nok) men her var der ikke noget at se alt så perfekt ud. Så må problemet jo ligge i computeren men hvordan fanden kan man fikse det? nogen erfaringer/råd eller ligennde ting?

MVH Lars Pedersen

comp spec:
2,667 ghz P4 (FSB533)
512mb ram pc-2700
asus P4PE bundkort med 120 gb maxtor hd.
sb live 5.1
realtek 10/100
chieftek kabinet

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 18:25

Det kunne lyse som om der er interferens, det er jo ikke "et rigtigt" tv-kort du har siddende i men et skærmkort med tv-ud.
Forsvinder flimmeret på fjernsynet når du lukker computeren, og stadig har tv-ud stikket sat i??

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 18:35

Hej !!!
Efter min tid som radioamatør, så har jeg lært at alt kan ske, så jeg kan ikke give dig et perfect svar , men et par løsningsmodeller..
1: Giv PCéren jordfobindelse. Dette kræver somregel et besøg at en ellektrikker da der meget sjældent er en stikkontakt med jord i en stue/værelse
2: rul aldrig overskydende kabler op da det skaber en spole og dermed modstand
3: hvis dit S-video kabel ligger tæt op ad ant. kablet kan dette meget let forstyrre, dette kan måske afhjælpes med at ant. kablet gøres længere eller kortere.
4: prøv at trække kablerne gennem et lille stykke jernrør eller om bag ved en radiator. Jernrøret tager magnetisme og radiatoren kan virke som jordforbindelse

VH Preben

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 18:47

>tempra

Er det ikke det man kalder for interferens?? falsk støj fra en ikke støjisoleret ledning.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 19:04

Jo og snakker man større støm styrker så er de induktion

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 19:08

Induktion kan ske ved alle strømstyrker.

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 15-12-03 19:11

Signalet er der ikke når jeg slukker min computer selv tv-out kablet stadig er i fjernsynet.

Synes det er nogle gode forslag du har preben, dog har jeg prøvet at skille antenne kablet fra alle de andre kabler som har jeg løbede hen af gulvet. Desuden løber de også fordi en radiator men det med jordbindelse tror du det holder eller?.

PS har lagt mærke til at mit kabinet støder lidt når jeg rører mit kabinet er det godt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 19:13

Vend stikkontakten til kabinettet og se hvad det kan gøre.

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 19:39

Jeg må hellere forklare mig rigtigt Interferens = forstyrrelse Induktion = at flytte strøm fra et kabel til et andet via elektromagnetfelt. induktionsstrøm kan nemmest ses ved at gå under en højspændingsledning med et Neonrør og det vil dermed lyse..

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 19:58

Det er ikke godt hvis din putter giver stød, det kunne lede tanken hen på om den står på et gulvtæppe der er syntetisk og dermed skaber statisk el...
Om radiatoren virker som jord tja... det kommer an på hvordan det er lavet, om der er direkte jordforbindelse på radiator systemet ved enten om det er nedgravet i jorden, som det sikkert ikke er, men det kan få jord via cirkulationspumpen, da den skal være jordforbundet, men der er nogle pumper hvor jordledningen gå direkte i pumpemotoren og ikke i pumpehuset, prøv dig frem med ledning længder og gennem jern..
Her er et eks.. hvis du har en walkie talkie helt alm 27 mhz sender som er det samme som 11 meter og din nabo har 11 meter lange ledningger på sine højtalere, så er der meget stor sandsynlighed for at han kan høre i sine højtalere hvad du siger
Envidere, så hvis du bor i etagebyggeri lavet i beton, så er der sikkert jern i vægene, som kan være en ulempe i dit tilfælde...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 20:10

>caleb

Så er det som jeg sagde ved første svar interferens altså støj fra ikke afskærmede kabler. Og som jeg sagde skulle du prøve med computeren slukket, hvilket også hjalp.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 15-12-03 20:36

hmm lyder lidt wierd. for mit tv-out kabel er 3 gange skærmet og alt muligt lort.

http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&partid=1&show=14&menuid=1

min computer befinder sig på et vinylgulv hvilket er af plastic. og jeg befinder mig i et paracelhus.

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 15-12-03 20:41

og hvordan kan det egenlig passe at det kun er på DR1/TV2 at der er de signaler? så burde det da være antennen som blive forstyrret eller?

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 15-12-03 20:49

Back to basic.. Din putter giver stød, og det er ikke godt... dermed sender du denne strøm ud i skærmen på dit S-video kabel som sandsynligvis er med til at skabe problemet... min løsning vil være at på en eller anden måde evt. med en lang forlængerledning med jord får putteren tilsluttet en stikkontakt med jord..

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 15-12-03 21:37

prøver jeg lige her engang og så må vi se

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 16-12-03 08:48

der er stadig det der støjsignal selvom jeg smider min computer til en stikkontakt med jord..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-12-03 09:17

men er væk når du tager stikket ud af pc-eren.

Kan den være der driller

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 16-12-03 17:59

er der ikke flere som har nogle forslag?

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 16-12-03 19:44

fundet ud af at hvis jeg sætter mit tv-out format til NTSC i stedet for PAL-B, så kommer der ikke noget støj signal på antenne kablet. Kan det være at mit graffikkort ik undersøtter dette signal godt nok eller?

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 16-12-03 22:25

dog ser NTSC ikke særlig godt ud så derfor vil jeg gerne stadig have nogle råd

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-12-03 22:34

Hvis du tager kablet fra din pc så forsvinder støjen ikke??

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 17-12-03 08:25

jo

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-12-03 09:52

Jeg tror de andre har forladt tråden her, fordi der ikke er så meget at gøre.
Det er utvivlsomt interferens fra dit PC-kabel til fjernsynet der ødelægger dit signal.

Selv om din pc er slukket er der stadig strøm på transformeren så ledningsforbindelsen stadig kan inducere en spænding. Kablet vil virke som en form for antenne, så efter min bedste overbevisning er der ikke andet at gøre end at tage kablet af når du skal se TV.

Jeg kan godt forstå det upraktiske, men når man har med ledninger om strøm at gøre kan der ske de mærkeligste ting.

Hvorfor støjen forsvinder når du sætter kortet på NTSC har jeg ikke et logisk bud på andet end at det format måske ikke understøttes af dit tv, (som bekendt har vi jo pal i hele europa), så du måske afbryder for det falske pal-signal fra din pc.

Jeg vil skønsomt tilføje at det med NTSC helt bygger på gætteri og det eneste jeg med sikkehed ved er at det er antallet af linier på skærmen der er forskel på de to formater.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 21-12-03 16:27

Min ven har lige fået en prosonic 28 tommers fjernsyn og der satte jeg så min computer til. Her var der heller ikke noget støj. Så det må da være fjernsynet som det er galt med,,. Kan man ikke få pengene returneret hvis fjernsynet ikke er bare end 14 dage gammelt?