/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Problem med CSV i Excel
Fra : klodomir
Vist : 1168 gange
100 point
Dato : 15-12-03 13:43

Jeg har et problem med CSV-filer, som åbnes i Excel. CSV-filerne genereres af et andet program og indeholder datoer i formatet dd-mm-åååå. På nogle PCer på min arbejdsplads går det fint med at læse dem ind i Excel, men på andre læses datoerne forkert ind, fordi Excel prøver at lave dem om til amerikansk format (mm-dd-åååå).

Et eksempel. Følgende datoer står i listen:

Denne liste vil blive fremvist som følger:

Det, der sker er at Excel først bytter om på måned og dag i de to første datoer. Det er i og for sig ikke så slemt, men så kommer den til den sidste, som den ikke kan vende om (da der ikke findes en 13. måned), og derfor laver den denne dato om til et tekstfelt.

Nu har jeg altså en liste med en blanding af omvendte datoer og datoer i tekstformat. Det kan jeg slet ikke bruge til noget.

Jeg kan ikke finde et mønster i hverken operativsystem, Excel-version eller datoformat i Windows, som kan forklare dette. Hvis jeg prøver det på forskellige kollegaers PCer virker det hos nogle, men ikke hos andre.

Er der nogen, der er rendt ind i dette problem?

P.S.: Jeg kan desværre ikke ændre på CSV-filerne, som bliver generet af det andet program.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 13:50

Prøv at ændre egenskaber i cellerne som skal indeholde datoer til tekstceller.
Så skulle det virke. Højreklik på celle, formater, ændre til tekstformat.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 15-12-03 14:40

Hej JMS,

Det har jeg allerede prøvet, men det bliver bare til en 5-cifret værdi. Jeg har nu lavet en workaround, som indebærer, at csv-filen skal omdøbes til .txt, men jeg søger stadig en mere permanent løsning.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-03 15:44

Hvis CVS filen, bliver txt, er jeg sikker på det virker.
Det gør det ihvertfald her i huset
MVH
JMS

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 15-12-03 15:59

Det er også det, jeg har gjort, men jeg har at gøre med nogle lidt besværlige kunder, som ikke er vilde med den løsning.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 16:05

Ja man kan skifte meget, men kunder prøver man jo at holde på

Jeg kan ikke lige på stående, finde bedre løsning, men datoer har bl.a. altid været et problem i Excel.

JMS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 18:46

Et ikke afprøvet forslag:
Ændre datoformat til 01-jan-03 (brugerdefineret dd-mmm-åå)
Emesen.

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 22-12-03 00:48

Datoformatet tages som default fra de indstillinger windows har når man benytter Excel, og det har jo ikke nødvendigvis noget at gøre med det format som datafilen er lavet med. Har ikke prøvet forslaget fra Emesen, men tror ikke at det fungerer...

Hvis du vil lave noget der ikke afhænger af opsætningen hos "brugerne" er du nok nødt til at lave csv-filen om til en xls-fil i stedet. Hvis det er noget der bliver opdateret tit eller der er tale om en web-ting kan det formentlig betale sig at lave noget automatik omkring det...

Go jul
/M

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 19:15

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 02-01-04 22:56

Hej, og undskyld tavsheden fra min side - det skyldtes juleferie.

Jeg havde allerede prøvet emesens forslag samt nogle andre formater, men uden held. I mellemtiden har jeg fået at vide, at der er tale om en bug, der udelukkende optræder i visse danske versioner af Excel. Microsoft har aldrig patchet det, men nyere versioner virker. Så jeg har givet mine kunder en midlertidig workaround, og så må de ellers se at få opgraderet.

Tak for alle indlæggene!

Nu er spørgsmålet så bare... lader man et spørgsmål, som ikke kan besvares, stå åbent?

Godkendelse af svar
Fra : klodomir

Dato : 11-12-05 12:02

Nå, jeg kan lige så godt give points til jmsgruppen, som svarede først og oftest. ;)