/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundetis på gulvtæppe
Fra : nusa
Vist : 12266 gange
100 point
Dato : 15-12-03 11:23

Er der mon nogen, der kan give mig et godt m.h.t. små søer på gulvtæppet (100 % uld)?
Jeg prøver på at undgå dem, men det tager jo lidt tid, inden vidunderet er renlig.
mvh - nusa

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 15-12-03 11:25

Du skal bruge kartoffel mel, lige når de er kommet, så kan det fjernes nemt !!

Og er det efter følgende, så skal du bruge sanskvand til at opløse farven !!

Held og lykke
R

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 11:29

kartoffelmel til at suge, og saa vask med alm saebe.. Nu ved jeg ikke om det er et langhaaret gulvtaeppe, men hvis ikke er det her maaden frem.. Evt. kob bakteriedraebende sprojtemiddel til afslutning..

held og lykke.

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 15-12-03 13:30

Det er en god idé at efterbehandle pletten med RADOLON, som fjerner lugten. Ikke fordi vores menneskenæser kan lugte det, men fordi en hund på besøg evt. kunne finde på at markere oveni, dér hvor det lugter.

RADOLON fås i ethvert velassorteret supermarked - findes i afdelingen for rengøringsmidler og andre "kemikalier".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-12-03 14:32

Hej, jabco9240, mener du ikke "Rodalon"??
Det er nok klogt at prøve på et usynligt sted først, så man er sikker på, at tæppet ikke misfarves.

Men ellers, nusa, så -hvis tæppet ikke kan rulles sammen til Vapper er renlig, så dæk det så vidt muligt til med løse tæpper på strategiske steder. Man kan købe små bomulds-kludetæpper, som kan puttes i vaskemaskinen, når de er blevet FOR slemme. Og under dem kan man evt. lægge avispapir eller plastik, -alt efter om hvalpen æder ting eller splitter ad. Det nemmeste var jo, at lægge aviser eller afdækningsplast over hele tæppet, men det er jo ikke sikkert, at hvalpen lader det ligge.

Jeg har selv engang haft en efterårshvalp samtidig med, at jeg havde en ret ny væg-til-væg uldberber... Desværre var det ikke kun tissetårer, der kom til at præge tæppet. Det blev efterhånden også meget snavset, for man vasker jo ikke poter på hunden, hver gang man kommer hjem. Skidtet blev ret jævnt fordelt over det hele, så det var kun til at se, når jeg forsøgte at fjerne pletter efter "uheld"...

Da min hund var renlig, lånte jeg en tæpperenser, men derefter var tæppet så sart, at det hurtigt blev snavset igen, så der ikke gik ret lang tid, før jeg valgte at pille det af...

Men du ved vel, at du kan fjerne de fleste pletter på uldne gulvtæpper med sæbeskum lavet af sæbespåner opløst i varmt vand og pisket. Skummet masseres ned i pletten, som derefter gnides tør igen med gamle klude.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-03 16:08

Jeg tror du er bedre tjent med et tæpperensningsprodukt : http://www.taeppeland.dk/default.asp?pageid=3&stainguide=2

Du kan også prøve her : http://www.plet-rens.dk/index.php

..eller her : http://www.fi.dk/hjemmet/paa_pletten/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-12-03 19:46

Det er en god idé at bruge Rodalon til at fjerne "uheld" med, men hvis dit tæppe ikke er helt rent, giver det skjolder. Rodalonen gør, at tæppet bliver helt klart i farverne, hvor Rodalonen har ligget. Men hvis du ikke bruger Rodalon, vil hvalpen formodentligt tisse samme sted igen, da den stadig kan lugte tisset fra sidst. Når du har fjernet uheldet (husk at bruge kartoffelmel allerførst), og derefter Rodalon, så skal du "skylle" pletten i lunkent rent vand et par gange. Det forhindrer at pletten bliver kulsort af møg. De klare pletter forsvinder ret hurtigt igen ved alm. brug. Men alt Rodalonen skal fjernes igen, ellers bliver der sorte pletter meget hurtigt, der hvor du har renset.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 15-12-03 20:42

Hop ikke på den der med kartoffelmel, det kan give grimme pletter. Det bedste du kan gøre er at "fortynde" pletten med mild sæbeblanding. Derefter tørrer du så meget du kan med klude og køkkenrulle. Slut med et tykt stykke køkkenrulle med en avis over, samt noget tungt til at holde på plads med, indtil det er helt tørt.

Har du et sted i huset uden gulvtæppe, kan du lægge en avis på gulvet. Så "gør" den det sikkert der.

Held og lykke

karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-12-03 22:06

Hvordan kan kartoffelmel give grimme pletter??? Vi har brugt det hver gang med vores 2 hvalpe, og der har aldrig været en plet fra kartoffelmelet, efter tæppet er støvsuget (med røret, altså).
Men idéen med aviserne er god. Den brugte vi også om natten. Det havde det bare med at ramme i kanten, så det alligevel løb ud på tæppet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 15-12-03 22:42

Ja, det med kartoffelmelet kommer måske an på hvad gulvtæppet er lavet af. Jeg har selv været uheldig.

Karin

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 16-12-03 10:49

Den med kartoffelmelet vil jeg heller ikke anbefale. Hvis tæppet er lidt svanset (alm. slidtage) vil der komme lyse pletter, der hvor du renser, da kartoffelmel "suger" alt snavs.

Brug lidt sæbevand og spray evt. med kennelrens bag efter. Det skulle tage lugten.

Godt nok har ingen her anbefalet salmiak-syre, hvilket jeg også stærkt vil fraråde. Det er et gammelt husråd om at det skulle fjerne luften, både af hunde- og kattetis, men i koncentreret form kan det faktisk lugte lidt af urin. Prøv selv! Nogle hunde vil opfatte det som urin, og tisser derfor der igen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-12-03 17:00

Hvis det er et lyst tæppe, så kan kartoffelmel være en god ide.

Såvidt jeg husker med min bernerhvalp og mit berbertæppe, så skete uheldene desværre ret tit, gennem længere tid. For godtnok havde vi en lille have, han kunne komme ud og tisse/pølse i, men han var ikke særlig moden og der gik ret lang tid, før han forstod, hvad det drejede sig om. Men han tissede glad og gerne på alt, hvad jeg bredte ud over uldberberen.
Det kan nok ikke undgås, at tæppet bliver noget skjoldet efterhånden...

Min lille goldenpige var næsten renlig, da jeg fik hende.. Jeg tror, at det hænger sammen med, at hvalpene i kennelen fra de var 5-6 uger havde adgang til at gå ud i haven. På det tidspunkt var det tørt og varmt maj-vejr.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 16-12-03 18:30

Helt sikkert, forårshvalpe bliver langt nemmere renlige, fordi de er vænnet til at "gøre det" ude.
Men det hjælper jo ikke Nusa der har hundehvalp nu.

Karin

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 17-12-03 09:48

Tak for svaret molokyle, og også tak for svar fra øvrige deltagere. Dejligt at høre så mange erfaringer, og at I er villige til at dele dem med mig.
Jeg har jo haft rig lejlighed til at prøve alle svarene, og jeg må sige, at det bedste resultat fik jeg med et mix af svarene.
Gulvtæppet er helt lyst, så jeg begyndte med at hælde kartoffelmel på (straks efter, at "søen" var leveret), fik suget så meget som muligt op, tog omgående støvsugeren og sugede kartoffelmelet op med røret. Dernæst sprøjtede jeg et tæpperensningsmiddel på (Pletfjerner fra Creativ Miljø, tlf. 98438283), igen lidt kartoffelmel, som jeg så har ladet ligge og tørre, før jeg har støvsuget det op. Der er faktisk ingen skjolde, men i disse halvmørke dage er det svært at se, om pletten er fuldkommen væk.
Jeg melder mig helt sikkert igen, hvis jeg får problemer.
Indtil da - glædelig jul og godt nytår til jer alle
Varme hilsner fra nusa

Kommentar
Fra : response

Dato : 29-11-06 10:48

Jeg vil også anbefale ikke at bruge kartoffelmel da det binder farve i fiberne.
Prøv det nye CleanUps som består af en pulver og væske fra Chrisco der går ned i fiberne og løfter urinen op til overfladen incl. bakterier og lugt.
DET VIRKER !!!

Det kan købes i SuperBest