/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Sidenummerering i sidefod i Excel
Fra : Leo.pedersen
Vist : 2975 gange
100 point
Dato : 15-12-03 10:30

Jeg har en projektmappe med mange arkfaner.
Ved udskrift, så fylder de enkelte arkfaner, 1, 2 eller 3 sider.
I sidefoden har jeg indsat følgende:
side &[Side] af &[Sider] sider.
Så står der pænt side nummer og antal sider.
Nummereringen skal kun vises for den enkelte arkfane.
Det går også godt, så længe jeg kun markere en arkfane og printer denne.
Men hvis jeg markere flere arkfaner og printer disse, så bliver det til en samlet nummerering af alle 169 sider.
Da det er ulige noget lettere at markere alle og printe på en gang, så håber jeg at der er en som har en løsning på dette.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 10:38

Sådan:
Klik på regnearket.
Klik på Sideopsætning i menuen Filer, og klik derefter på fanen Side.
Skriv det sidetal, som du vil have vist på regnearkets første side, i boksen Første sidetal.
Skriv ordet Auto i boksen Første sidetal for at få Microsoft Excel til at nummerere regnearkets sider automatisk.

Bemærk! I Microsoft Excel udskrives sidetal kun, hvis du vælger at angive sidetal i sidehovede

MVH
JMS

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 15-12-03 10:45

Hej Leo,
Indspil en makro hvor du printer hver fane for sig.

mvh
Henrik

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 15-12-03 11:12

Hej og tak for svarene, men har endnu ikke fået løst problemet.

Til JMSGRUPPEN

Det jeg ønsker er, at når første arkfane printes, så skal der på første side stå "side 1 af 2 sider" og på side 2 "side 2 af 2 sider", når det så bliver den næste arkfanes tur (de er begge markeret og printes samtidig), så skal der f.eks. stå "side 1 af 3 sider", "side 2 af 3 sider" og "side 3 af 3 sider" o.s.v. med de næste 70 arkfaner som er markeret samtidig.

Du skriver at jeg ikke kan sætte sidenummering i sidefoden, men det kan min version af Excel godt.

Du skriver at jeg skal skrive 1 i boksen "første sidetal", men i den boks står der p.t. "auto", dvs. hvis jeg overskriver med "1", så er der ikke noget sted hvor jeg kan skrive "auto". Har lige foretaget en test, hvor jeg skrev "1" i en test projektmappe med 3 arkfaner på hver 2 sider, men fik følgende lidt uheldige resultat "side 1 af 6 sider", "side 2 af 6 sider", "side 1 af 6 sider", "side 2 af 6 sider", "side 1 af 6 sider" og på sidste side "side 2 af 6 sider".

Det skulle have været "side 1 af 2 sider", "side 2 af 2 sider", "side 1 af 2 sider", "side 2 af 2 sider", "side 1 af 2 sider" og på sidste side "side 2 af 2 sider".

Til Henrikdj

Har prøvet lidt med en makro, men da det er et "levende" regneark, dvs. der kommer løbende nye arkfaner til og nogle forsvinder, så er jeg ikke stærk nok i makro til at det er lykkedes.

Det er muligt at løsningen bliver en makro, men håber på en løsning uden makro.

Kommentar
Fra : curioso

Dato : 15-12-03 11:30

Hej!

Fidusen er faktisk, at man skal skrive 1 i stedet for "auto" boksen 1. sidetal. Så lykkes det. Det er da ikke rigtigt, at man ikke kan udskrive sidetal i sidefoden.

Med venlig hilsen
Ulrich

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 11:35

<<leo
Forstår jeg ikke, jeg har ikke problemer.
Måske anvender vi forskellige versioner, hvis din er ver. 97, kan det måske ikke løses på denne måde
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 15-12-03 12:05

Hej

Uanset hvilke af ovenstående råd jeg følger, så får jeg stadig forkert tal i den totale tæller, dvs. jeg kan godt få den til at nulstille tælleren for hver arkfane, men den samlede sum (sider ialt), det er det totale antal sider.

Jeg har version Microsoft (r) Excel 2000 (9.0.3821 SR-1)

Det er muligt at jeg bliver nød til at lære noget mere om makroer, men vil stadig hellere have en "almindelig" løsning.

Venlig hilsen

Leo

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 14:13

Hejsa

Sidetal:
======
Citat
Ændre sidetal for første side
Klik på regnearket.
Klik på Sideopsætning i menuen Filer og derefter på fanen Side.
Skriv det sidetal, som du vil have vist på regnearkets første side, i boksen Første sidetal.
Skriv ordet Auto i boksen Første sidetal for at få Microsoft Excel til at nummerere regnearkets sider automatisk.

Bemærk! I Excel udskrives sidetal kun, hvis du vælger at angive sidetal i sidehovedet eller sidefoden.

Sidehoved / fod:
=============
Citat
Klik på regnearket.
Klik på Sidehoved og sidefod i menuen Vis.
Klik på det ønskede sidehoved eller den ønskede sidefod i boksen Sidehoved eller Sidefod.

Du kan kun have ét brugerdefineret sidehoved og én brugerdefineret sidefod på hvert regneark. Hvis du opretter et nyt brugerdefineret sidehoved eller sidefod, erstatter det et eventuelt eksisterende brugerdefineret sidehoved eller sidefod på regnearket.

Klik på regnearket.
Klik på Sidehoved og sidefod i menuen Vis.
Klik på sidehovedet eller sidefoden i boksen Sidehoved eller Sidefod for at basere et brugerdefineret sidehoved eller sidefod på et eksisterende sidehoved eller en eksisterende sidefod.
Klik på Tilpas sidehoved eller Tilpas sidefod.
Klik på boksen Venstre sektion, Midtersektion eller Højre sektion, og klik derefter på knapperne for at indsætte de oplysninger om sidehovedet eller sidefoden, som du ønsker i denne sektion.
Benyt en eller flere af følgende fremgangsmåder:
Hvis du vil indtaste ekstra tekst til sidehovedet eller sidefoden, skal du indtaste teksten i boksen Venstre sektion, Midtersektion eller Højre sektion.
Tryk på ENTER for at påbegynde en ny linje i en af sektionsboksene.

Hvis du vil slette en sektion af et sidehoved eller en sidefod, skal du markere den sektion, du vil slette i sektionsboksen, og derefter trykke på tasten TILBAGE.

Bemærkninger

Du kan bruge knapperne i dialogboksene Sidehoved eller Sidefod til at formatere eller tilpasse sidehoveder og sidefødder yderligere.

Kontroller, at sidehovedet eller sidefodens margen giver plads nok til det brugerdefinerede sidehoved eller sidefod.

TIP:
Hvis du vil inkludere et enkelt &-tegn(&) i teksten for sidehovedet eller sidefoden, skal du bruge to &-tegn. Skriv f.eks. Leverandører && Serviceydelser for at medtage "Leverandører & Serviceydelser".
Hvis du vil begynde sidenummereringen med et andet tal end 1, skal du bruge &[Side]+ eller &[Side]- efterfulgt af det tal, du vil lægge til eller trække fra det faktiske sidetal. Hvis du f.eks. vil starte med nummer 3 på den første side, skal du skrive &[Side]+2. Skriv &[Side]-1 for at udskrive side 4 med nummer 3.

Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : curioso

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-03 19:05

Hej igen!

Du havde ret i, at min løsning kun hjalp på sidetallet. Men jeg har testet makro med nedenstående tekst. (ALT F11 bringer dig ind i visualbasic editoren, men overvej, om du vil anbringe makroen i et modul i Person.xls eller i den fil, der skal printes fra. Hvis makroen skal virke, skal pågældende projektmappe være åben og aktiv. Ellers skal der mere tekst til! Jeg testede den på et ark, hvor der var to sider i det 1. ark, 1 i de to næste.

Sub print_ark()

sheetscount = ActiveWorkbook.Worksheets.Count
For antal = 1 To sheetscount
Worksheets(antal).Activate
ActiveSheet.PrintOut
Next antal
End Sub

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 18-12-03 13:29

Tak for svaret curioso.

Har ikke fået det afprøvet, idet jeg bliver nød til at sætte noget tid af, til at lære noget mere om makroer.

Du får point, idet du har gjort meget ud af dit svar.

Tak til alle som ville hjælpe.