/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Print Scrn
Fra : Jrod
Vist : 262 gange
50 point
Dato : 15-12-03 08:42

Hej alle sammen.

Har lige et lille hurtig spørgsmål.. Hvorfor virker min Print Scrn knap ikke på min tastatur? Kan den være slået fra en eller andet sted i windows?

Håber der er en der ka hjælpe min.

God jul til jer alle..

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 09:39

Print screen, virkede fint i gamle dage, med dos programmer. Men hvem kører dosprogrammer i dag
Hvis du vil have et print af din skærm, skal du have et capture program. Disse findes i alle DTP programmer, eks Corel Draw Suite.
Der er forskellige free ware programmer, eks.:
http://www.ab-archive.com/Danish/katalle/u31.htm
Men søg lige på www.google.com
søgeord = capture freeware
Så får du en hel del muligheder, vælg selv.

MVH
JMS

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 60 point
Dato : 15-12-03 09:52

Hvad er det for undskyld ordet ævl, print screen virker da stadig i dag selv i XP PRO udgaven.
Tast print screen , gå ind i eks. word, og indsæt, og man har et fint billede af skærmbilledet.

Jeg lave en lille test.
Gå ind på www.ellebyes.dk/test.htm om 5 min. og I kan se et billede af denne side.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 09:55

Virker nu.

ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 10:00

<<<ellebye
enten ævler vi allesammen, eller også misforstår vi hinanden.
Prøv at åbne tre vinduer på din PC. Vinduerne ligger lidt ind over hinanden, men du kan se dem allesammen.
Print lige et sådant skærmbillede, og fortæl mig, hvordan
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 10:10

Nu ligger der 3 billeder oven i hinanden.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 10:14

<<ellebye
Og du kan fint printe disse???

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 10:17

Overhovedet ingen problemer, jeg indsætter blot billedet i et word-dokument og udskriver det.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 10:20

<<ellebye
Det jeg taler om, er et skærmdump. Ikke billeder.
Prøv at udskrive dit skrivebord (alle ikoner)
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 10:21

Og lige et andet hint, hvis man kun ønsker et skærmbillede af det aktive billede, holder man alt- tasten nede og trykker på print screen.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 14:36

ogggg en lille tilføjelse, det "aktive vindue" kan Print Screen hvis du holder Alt tasten nede og trykker Print Screen. Herved får du et screen-dump af det aktive vindue... og KUN det.
Et andet alternativ er SnagIt hvilket er et dejligt lille program... som jeg selv benytter meget til at klippe og klistre fra skærmen http://tucows.tiscali.dk/mmedia/preview/195062.html
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 15:46

<<clan
Vi er ganske enige.

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 16:26

>JMS det var så det du mente ved mit hint???

ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 16:35

<<ellebye
Du kan printe aktive vinduer, men ikke lave skærmdump med print screen. Jeg skrev også til dig, at du skulle prøve at udprinte dit skrivebord (skærmen skrivebord). Lykkedes det for dig?
Det er derfor, man anvender capture programmer.
I gamle dage, kunne man lave skærmdump, fra skærmen, i alle dos baserede programmer.

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 16:43

Prøv at se linket om det er det du mener.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 17:18

<<ellebye
Jeg har set linket, men ikke andet. Af princip downloader jeg ikke her på kontoret.
Skærmdump er, hvis din udskrift er 100% lig det du ser på din skærm, og absolut 100%.

JMS

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 17:31

* http://www.techtv.com/callforhelp/answerstips/story/0,24330,3310065,00.html

og dette fra http://www.winhelp.dk/index2.html

Citat
Mange undrer sig over, at der ikke kommer noget ud på printeren, når de trykker Print Screen, men det er i virkeligheden slet ikke så underligt: Trykker man Print Screen i Windows, vil et billede af din skærm blive overført til klippebordet. Hvis du så starter Udklipsholderen op, kan du se, hvad der ligger på klippebordet. Dette billede kan naturligvis indsættes i de allerfleste andre Windows applikationer, der understøtter billeder, så som MS Paint, Paint Shop Pro, Adobe Photoshop, Microsoft Word for blot at nævne nogle få.

Trykker man Alt+Print Screen, vil et billede af det aktive vindue blive overført til Windows klippebordet.

Sidder du med et MS-DOS baseret program, gemmes billedet umiddelbart kun hvis DOS programmet afvikles i et vindue. Afvikles det i fuld skærm, kan du enten trykke på Alt + Enter for at ændre fra fuld skærms-afvikling til afvikling i et vindue. (husk at trykke på Alt + Enter igen for at sætte afviklingen tilbage til fuld skærm igen), eller du kan vælge Egenskaber for programmet og under Diverse fjerne markeringen fra PrintScreen i sektionen Windows genvejs taster.

og så tror jeg min cykel er ved at være flad hvad angår Print Screen
Søren

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 17:40

<<clan min cykel er også tit flad.
Forøvrigt typisk "tråd" her. Et sprgs. nogle brugere som os her, diskuterer, Meget fint
Spørgeren hører vi aldrig mere til, end ikke en glædelig jul, spørgsmålet bliver aldrig lukket.....

Men
God
Godt
M;VH JMS

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 17:44

Hygge og alt det der til dig også "JMS" &

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 17:45

Hej igen alle sammen. Jeg takker mange gange for alle jeres svar. Jeg har ikke lige testet det hele endnu, men mit egentlige problem er at jeg gerne vil kunne tage et dump af min skærm når jeg f.eks er i et spil (windows Xp) Jeg er meget interesseret i at ombygge biler og har et spil hvor man kan ombygge sin egen bil. DEN bil vil jeg gerne have printet ud!! Kan det lade sig gøre? Eventuelt med et af de capture programmer i skriver lidt om?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 17:46

Nå så pyt da'... også til alle jer andre

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 17:48

Jrod...
Kig dit program (spil) igennem for JPG filer. Dytten ligger med garanti som billede i et eller andet bibliotek i dit spille bibliotek (eller undermapper).
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 17:50

F.eks C:\Games\Raley\osteklokken.jpg
OK! Det kan også være GIF eller andet billedformat

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 17:52

<<jrod
Undskyld mit indlæg, med spørgere der bliver væk, men der sker faktisk ofte her.
Håber du har haft noget udbytte af alt vor sludder
OG

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 17:53

Har kigget, det var seklvfølgelig det nemmeste hvis den gjorde det, MEN så nemt skulle det ikke være..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 18:01

Hvis jeg er på jagt efter noget (billeder) i/fra et program, så benytter jeg IrfanView til at "kigge" med. Det understøtter utroligt mange formater... et ski** godt lille program, som kan hentes gratisse på http://www.irfanview.com
men nu bevæger vi os vist lidt væk fra Print Screen... selv om det vist nok er tæsket igennem på alle leder og kanter.
Noter dig bemærkningen længere oppe
Citat
Sidder du med et MS-DOS baseret program, gemmes billedet umiddelbart kun hvis DOS programmet afvikles i et vindue. Afvikles det i fuld skærm, kan du enten trykke på Alt + Enter for at ændre fra fuld skærms-afvikling til afvikling i et vindue. (husk at trykke på Alt + Enter igen for at sætte afviklingen tilbage til fuld skærm igen), eller du kan vælge Egenskaber for programmet og under Diverse fjerne markeringen fra PrintScreen i sektionen Windows genvejs taster.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 18:03

Så det kan ikke lade sig gøre på den måde, men jeg ved ikke om et af de capture prog måske kan køre bag ved spillet og så den kan lade sig gøre at printe den ud der fra.. ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 18:07

Jrod... kig lige på det her link. Her er ALLE de formater IrfanView understøtter... og det er MANGE (faktisk alle), så de kan ikke "gemmes" for dig
http://www.irfanview.com/main_formats.htm

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 18:08

CLAN.

Jeg prøver infranview.. Det må kunne lade sig gøre på en eller anden måde..

Ellers takker jeg jer alle sammen mange for jeres hjælp, og fortsat god jul til jer alle..

Jrod.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 18:08

>JMS
Det billede du ser af mit skrivebord er 100 % identisk med hvordan mit skrivebord ser ud.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 18:09

<<JROD
Corel capture, kan du capture alt med. Den findes ikke som enkelt program, men er indeholdt i Corel Suite. Vi kører ver. 11 nu, men kan du klare dig med en gammel ver. 6.0 (engelsk), må du få den gratis.
Programmet er selvfølgelig original. Du får dog kun en CD ud af fire, idet de andre tre indeholder mange gode clipart, movies, actors and props, og selvfølgelig cartoons o.s.v. , som vi stadig anvender i vort firma.
Læg en mail, og jeg vil kontakte dig, hvis du er interesseret.
MVH
JMS
nb. Jeg skal nok betale porto

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 18:11

JMSgruppen..

Det lyder rigtig godt gør det, du får lige min mail her.. Jrod@tranceaddict.net

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 18:18

OK
Du får en mail herfra NU.

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 18:43

>JMS
Åhhhhhhhhhhhhhhh.

(Hvordan er signaturet af en tælleprås)??

Print screen var jo dengang man kunne skrive DIREKTE ud med denne tast.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 18:49

<<ellebye
Jeg har arbejdet med PC siden 1982. Dengang hed de Commandore 8052.
De havde en "hjerne" på 80 kilo byte, nu taler vi om ghz
Ja der sker noget
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 18:59

JmsGruppen.

Har fået din mail.... men hvad vil du have mig til? vil du have min add. så du kan sende mig programmet eller hvad?

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 19:06

Problemet er løst!!!

Knappen Print scrn virker jo som den skal! Når jeg åbner spillet, finder min bil, Trykker printscrn, går tilbage i windows (windows knappen) åbner paint shop pro, trykker rediger, sæt ind... Vupti så er min bil der klar til udskrift!! DEJLIGT! Tusind tak for jeres hjlæp alle sammen... Hmmm.. hvem skal jeg acceptere som svar?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 19:20

Ikke mig.

JMS

Godkendelse af svar
Fra : Jrod

Dato : 15-12-03 19:28

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 19:35

Var lige ude og spise lidt... uden mad og drikke - hik!
Skide med hvem det bliver... se det blev elle (te'løk). Personligt er jeg her ikke for points, men for hyggen + hjælpe hvor mine fattige evner nu rækker
Den som tror at vide alt, ved slet ingen ting
Søren

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-03 19:47

Hvor er i altså dygtige allesammen.

Fijala

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 19:56

>JMS

Jeg må bryde hulkende sammen og sige at jeg har arbejdet med computere helt tilbage fra 1976, den gang man havde hulkort.

Selve hulkorttrykkeren fyldte ca. 2x2 m og man kunne følge hulkortene hele vejen rundt i maskinen.

Bagefter kørte man hulkortene gennem selve "læsemaskinen" hvad vi i dag vil betragte som selv pc-eren, som var ca. 3 m lang.

Hver morgen skulle maskinen startes op med en stak hulkort ca. 1/2 m lang, og bagefter kunne man så begynde at arbejde med "kreaturet".

Ja, det var edb-tider den gang.

Mvh
ellebye