/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Andel og leje lejligheder
Fra : maya123
Vist : 770 gange
100 point
Dato : 15-12-03 06:50

En bekendt til mig har følgende spørgsmål og tanker.
Han har en andelslejlighed, men af flere grunde (som I ikke får at vide), ville han på et tidspunkt hellere have en lejebolig. Han har så i mange år været opskrevet til en lejebolig og for et par måneder siden fik han tilbud om en lejelejlighed, som han afviste.
Nu regner han jo så med at blive boende i sin andels, men vil af sikkerhedsmæssige grunde ikke udmelde sig af lejeboligselskabet. Så spørger han mig:

Hvis jeg nu igen, får tilbudt en lejelejlighed, må jeg så sige ja tak og skrive under på lejekontrakten, udleje/fremleje den ud til en af mine kammerater, mens jeg selv bor i min andels.
Det kunne jeg altså ikke svare ham på, da jeg ikke kender reglerne.
Må man gerne have to boliger? Hvordan er loven lige her.
Venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 15-12-03 07:28

Det er alene udlejer der afgør om du må fremleje - og som udgangspunkt skal du have beboet lejemålet selv, idet der skal være tale om midlertidig fremleje (max 2 år, hvis det tillades)

Jeg kopierer lige noget ind her fra sitet: http://www.bs1945-grenaa.dk/fremleje_af_boligen.htm

oOo

"Hvis du vil fremleje din boligen"

Du har ret til at fremleje din bolig, når følgende betingelser er opfyldt:

Fremlejen må højst vare i to år - i én sammenhængende periode, og du må ikke kræve en højere husleje, end den du selv betaler.
Du må højst fremleje til én person per beboelsesrum. Dvs. at en toværelses lejlighed ikke må udlejes til mere end to personer. Men fremlejer behøver i øvrigt ikke at opfylde boligens krav til husstandens størrelse og sammensætning.
Du må kun fremleje, hvis du kan dokumentere, at fremlejen skyldes følgende:

at du er syg
skal på rekreation
på forretningsrejse
på studieophold
skal forflyttes midlertidigt
eller lignende
Når du vil lave en fremlejeaftale skal du, senest to uger før du gør det, underrette boligorganisationen om, at du vil fremleje.

Din aftale med din lejer, skal være skriftlig, og du skal give en kopi af aftalen til din boligorganisation.

Selv om du har fremlejet din bolig, er det stadig dig, der har ansvaret for, at huslejen bliver betalt, at husordenen bliver overholdt, og at din bolig ikke misligeholdes eller vanrøgtes.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-12-03 07:49

Hejsa ibenboel
Tak for et bud, men alt det der ved jeg godt
Citat mig selv:
Hvis jeg nu igen, får tilbudt en lejelejlighed, må jeg så sige ja tak og skrive under på lejekontrakten, udleje/fremleje den ud til en af mine kammerater, mens jeg selv bor i min andels.
Det kunne jeg altså ikke svare ham på, da jeg ikke kender reglerne.
Må man gerne have to boliger? Hvordan er loven lige her.
Citat slut
Det er her jeg ikke kender love og regler.
VH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-12-03 07:50

eller, må man have to boliger, hvoraf den ene er leje og den anden eje ?

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-12-03 07:52

et p.s mere:
Og hvor finder jeg "loven" eller "reglerne" ?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 09:31

Hej maya123
Mange der læser lidt jura, tror lejeloven dækker alt, indenfor lejeret. Det er f.s.v. også rigtig, at den er gældende fuldt ud for erhverv, samt selvfølgelig er grundstammen for boliger og disses udlejning. Derudover er der jo lov om midlertidig regulering af boligforholdene, (boligreguleringsloven) Den finder du her: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010034829-REGL
Læs specielt prg. 47
Og lejeloven, her skal du læse prg. 69 og 70.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010034729-REGL
Nu ved jeg intet om den geografiske placering, men vær opmærksom om henvisningen til kommuner, især i hovedstadsområdet.
Hvis andelslejligheden er i Skagen, og den lejede lejlighed er i Gedser, er der ingen problem. Hvis begge er i hovedstadsområdet, kan du jo selv læse problemstillingen.
Men man kan sætte andelslejligheden til salg, flytte i lejligheden, og hvis det kikser med salget, og der i andelsboligforeningens vedtægter, er en bestemmelse der forhindrer udlejning af andelslejligheden, kan man jo flytte tilbage, og så fremleje lejligheden ud. Hvis den er fremlejet, RÅDER man jo ikke over to boliger. Men her skal du lige skele til lejelovens bestemmelser ang. fremleje.
Håber dette var nok, ellers spørg igen.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-12-03 10:06

Tak JMS
Jeg uddyber det lige, hvis du gider kigge på det igen.
Det er begge lejligheder i Københavns kommune og han ønsker at blive boende i sin andel, men leje en evt. lejebolig ud. (kortere kan det vist ikke forklares).
Må han det?
VH maya

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 10:13

Ham må i givet fald IKKE råde over to boliger. Hvis han udlejer (fremlejer) hans lejede lejlighed, råder han heller ikke over to boliger. Så den er god nok.
Problemet opstår ved fremleje (udleje) af den lejede lejlighed. Hvad skulle han her angive som årsag til evt. fremleje?
Hvis man skal være 100% ærlig, vakler konstruktionen her. Han har jo ikke, i lovens forstand, nogen argument for at fremleje lejligheden vel??
MVH
JMS

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-12-03 10:26

Ok, JMS
Altså nej, den går ikke grandberg men hvad så med de rige, de har da masser af lejligheder og man læser de lejer ud til deres børn.........ja ja...råderetten gælder kun nogle. Næhhhh, jeg fornemmer en Ritt Bjerregaard i sin tid, men hun havde jo bolig i to forskellige kommuner.
Hvis det var to andele eller ejer kunne han vel selv bestemme, så er det hans, ik ?
VH maya

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-03 10:31

maya123
Du må ikke råde over to boliger i samme kommune. Ritt boede på Fyn, og havde en lejlighed i Kbh. Det er OK. Med en kommune forståes i lovens forstand i hovedstadsområdet, hele stor kbh. og omliggende kommuner, helt ud til Roskilde. Dette kan du se i boligreguleringsloven, som jeg anviste.

JMS
NB. Statens server er nede i øjeblikket, men prøv at se senere.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 15-12-03 10:36

Tak for svaret jmsgruppen.
Ja, det brokkeri var også helt udenfor spørgsmålet.
Hav en hyggelig dag JMS.........VH maya

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 10:40

I lige måde, ha en god dag

MVH
JMS

nb. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.