/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten har lopper - ØV!
Fra : kpm10
Vist : 8148 gange
100 point
Dato : 14-12-03 15:55

Hej! Vores kat har lopper og det er ikke særlig fedt - men hvis der er lopper i tøj mv - hvor høj temperatur skal tøj osv vaskes ved før lopperne/æggene dør? Jeg ved også godt at man kan fryse det ned - men så stor en fryser har vi altså ikke

vh. KPM

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 14-12-03 15:57
Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-12-03 15:59

Du går bare hen på apoteket og beder om deres loppebekæmpelsesmiddel til katte.
Det løser problemet i løbet af meget kort tid.
Jeg har selv haft kat i mange år, så jeg taler af erfaring.

Selv om nogle lopper overlever i første omgang, dør de meget hurtigt,
når der først bliver lukket for tilførslen af katteblod.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 14-12-03 16:01

Hej Rellom.

Så du mener ikke at jeg skal bede min kæreste gå besærk og begynde at vaske alt tøjet - da det er i klædeskabet katten befinder sig bedst? Det er nok at bekæmpe direkte på katten? Hvad med omgivelser? Skal vi spraye hele huset eller tror du det går i sig selv også?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-12-03 16:06

Hej Kpm

Jeg har altid gjort det sådan, at jeg har duppet kattene i nakken
og derudover sprayet lejlighed og vasketøj.
Hvad vasketøjet angår, har jeg så ladet det stå i sprayet
tilstand en dag eller to, inden jeg vaskede det.

Og jeg har aldrig været ude for, at det ikke har fungeret efter
hensigten, selv om jeg efterhånden har været turen igennem
en del gange.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-12-03 16:09

Ud over at du kan "dryppe" katten i nakken med et middel mod lopper, skal du også bruge en spray mod lopper i møbler,tæpper, gulve mv.
Vask alt, der kan vaskes, ved så høj en temperatur, som muligt.
Hvis du sprøjter mod lopper, skal behandlingen gentages, da loppens æg kan overleve.
Det kan lykkes at komme af med lopperne, men det kan være et loppecirkus.
Apoteket, matas og dyrlægen har de midler, der skal til.

mvh ans og

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-12-03 16:12

PS! Det rene tøj i klædeskabet har jeg aldrig gjort noget ved, altså heller ikke sprayet det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-12-03 16:13

Her er lidt om kattelopper http://www.dpil.dk/HTML/kattelopper2002.htm

Jeg har selv prøvet det med kattelopper. Så længe det står på er det ikke det sjoveste, man kan komme ud for.

mvh ans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-12-03 16:15

Du siger bare på apoteket, at du skal bruge et loppebekæmpelsesmiddel mod katte.
Så får du alt, hvad du har brug for - med tilhørende brugsanvisning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-12-03 16:18

Hvis katten "befinder" opholder sig i klædeskabet, så er der en meget stor mulighed for at der også der er lopper. Lopper og æg kan ligge i meget lang tid. Kommer katten ind i skabet igen, kan den selv om den bliver behandlet mod lopper godt"slæbe" lopper med ud.
ans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-12-03 16:33

Lopperne dør jo, hvis de ikke får katteblod.
Den behandling, jeg anbefaler, har jeg prøvet ca. en gang årligt gennem
18 år, og jeg har aldrig været ude for, at den ikke har løst problemet,
selv om kattene opholder sig overalt i huset.

Så rent faktisk er "problemet" ikke større, end at det bør skrives i anførselstegn.
For det er pærelet at løse.

Når der kommer lopper igen - typisk om sommeren - skyldes det, at kattene
slæber lopperne med sig udefra.
Sådan er det nu engang at have udekatte.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-12-03 20:41

7 9 13 Jeg har aldrig haft kattelopper, selvom jeg har 2 katte, men jeg ved at man kan købe loppespray hos bl.a. dyrlægen, og man kan også få loppeshampo, det sidste tror jeg ikke kan klade sig gøre uden katten har prøvet at blive vasket før. Desværre - er det nok p.g.a. at det er udekatte.

PØJ PØJ

Kommentar
Fra : cathzen

Dato : 29-12-03 00:09

Hjælpen er her. Gå ned i en dyrehandle, eller apoteket, og spørg efter Frontline Pour- on vet, det er et rigtig godt midle til at få de lopper væk.
Jeg har kun haft gode erfaringer med det.

Pøj pøj (:

Kommentar
Fra : oldfux

Dato : 13-01-04 21:16

Hej KPM !
Først og fremmest. Bliv ikke hysterisk for som Rellom skriver så er det kun en parantes og noget der især følger med udekatte. Jeg har haft katte i 60 år og har prøvet alt hvad der findes på markedet.
Jeg har desinficeret ejendommen og næsten været i stand til at brænde huset ned. Alt sammen forgæves.
En gang Frontline i nakken på katten og alm. vask og rengøring løser problemet. Hvis katten er overfølsom for Frontline er der et andet middel der hedder Advantage. Du kan se på katten om den slår kolbøtter, så skal du bruge noget andet
oldfux

Kommentar
Fra : Nightwing

Dato : 14-01-04 18:55

det bedste og mest naturlige middel er tørret lavendel.
Lig det hvor katten opholder sig meget.. under et tæppe den ligger meget på, i dens kurv,etc.
Det tørret lavendel er en duft, som ingen lopper kan tage.. de flytter ud af huset.
Jeg har brugt det råd i 3 år nu uden og have en eneste loppe på mine 3 katte

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 26-02-04 19:45

Hej
Det bedste middel mod lopper er capstar vet og programvet, det er to produkter der komplimentere hinanden så man slipper af med alle lopper.
Capstar vet er produkt som slår de voksne lopper ihjel med det samme(efter ca. 15-30min.), mens program vet går ind og ændre i loppernes vækst sådan at larverne ikke danner et lille horn, som de bruger til at bryde ud af æget med.
Det er utrolig effektivt, da man ikke kun slår de voksne lopper ihjel, men også ødelægger æg og larver- det er en sikker måde at undgå loppeangreb og så undgår man pesticide rester, som mange af de andre produkter efterlader i hjemmet. Jeg køber selv mine loppemidler på www.loppetjansen.dk, så får man det i posten dagen efter - smart! Det kan godt anbefales