/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
gulvvarme og klinker på et trægulv i mit~
Fra : jes49
Vist : 8336 gange
60 point
Dato : 14-12-03 12:03

hvordan får man lagt gulvarme og klinker ovenpå et trægulv og holder det????tak for evt. svar

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 12:16

Jeg vil ALDRIG anbefale klinker ovenpå trægulv, uanset om man ligger gips, spånplader eller hvad ved jeg ovenpå. Dernæst kommer din ønske om gulvvarme.
Lad være.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 12:19

Jeg glemte lige at tilføje, at en trækonstruktion normalt arbejder, og dette bevirker, at eks. fuger vil revne / blive løse.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ejulius

Dato : 14-12-03 13:17

Der er kun en ting at gøre og som du bliver tilfreds med, bræk det gamle gulv op fyld evtuelt op med grus og en gang leka og støb et dæk af beton,det kræver arbejde men når vi snakker køkken er arealet vel begrænset,det bliver også lettere at montere gulvvarme.
MVH
Ejulius

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 14-12-03 19:23

hej Jes
Man kan faktisk godt få nogle stålplader til at lægge ovenpå et træ skelet De hedder "LEWIS" plader og laves af Eftex i Karup. Derpå kan man støbe sin beton som var det på alm. vibreret sand. Men du skriver ikke noget om hvorfor denne komstruktion. Er det på et loft? Denne måde kræver jo at der er plads i forhold til gulvhøjden!!!
Hilsen Niels

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 14-12-03 19:30

nielsjs
De hedder Lewis Svalehaleplader, men indledningsvis nævnte jeg dem ikke. De er nok ikke så velegnede i den ønskede konstruktion. Gulvet bliver hævet med min. 10+ centimeter.
Vi anvender dem på bjælkelag, såvel i nybyggeri, som byfornyelse. Konstruktionen er eminent.

MVH
JMS
NB. Importøren i Karup sælger ikke direkte. Ordren skal gå igennem en tømmerhandel / byggemarked.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-12-03 14:49

Det kommer vel lidt an på størrelsen af rummet.
Jeg har for 20 år siden limet og sømmet krydsfinerplader på gulvet i vores badelværelse, det var gulvbrædder med en bjælkeafstand på 60 cm. Derefter p.g.a. vandtætheden 3 lag glasfiber fordi det jo er et badeværelse.Derefter fliser. det holder endnu.

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 16-12-03 17:53

Der findes en mulighed med at fiberarmere dit gulv. Dette vil holde fint. Du kan godt få gulvvarme, med det blir nok med el, da det næsten ikke ændrer på højden. Du bør ikke gøre det selv, men prøv på www.dansk-gulvteknik.dk der giver de dig 5 års garanti på udførelsen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-12-03 18:07

Nu forholder det sig jo sådan, at alle brancheforeninger, IKKE anbefaler klinker med underlag af trækonstruktioner. Der er set konstruktioner med bl.a. glasfiber, der nogle gange bevirker, at trækonstruktionen ikke kan ånde tilstrækkelig, men udvikler råd og svamp. Hvis trægulvet er udført på strøer, evt. med dampspærre mod grovbeton, hvilke er typisk, og man ovenpå ligger en for fugt uigennemtrængende membran, eks. glasfiber, fiberarmering Skaltherm net i fliselim o.a. vil trækonstruktionen blive lukket inde i lufttæt rum. Dette vil være en typisk "svamperede" som vi kalder det.
Lav et nyt betongulv, velisoleret, og der har du plads til din gulvvarme.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 16-12-03 18:39

Du er helt ved siden af ! En af de bøger der er brugt som baggrund til By og Byg Anvisningen 200 er "gulvfakta" som udgives af G.S.O. Heri er opbygning med fiberarmering beskrevet !! Samtidigt beskriver den kende spartelmasse fabrikant Ardex, at deres FA20 kan udlægges direkte på gl. brædder, og efter hærdning er yderst velegnet for klinker.

Med din "svamperede" teori, kan man jo sige at alle lette konstruktioner skal påføres et vandtæt lag, så den holder ikke.

Men det skal siges at det er rigtigt at det kan blive for tæt, MEN ved dette skal forstås at man ikke kan ligge to helt tææte lag mog hinanden. Dette kunne være 2 lag vinyl.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-12-03 18:51

<<<gulvmanden
Jeg har været i byggebranchen i 28 år. Jeg har selv byggefirma. Jeg vil ikke her seriøst, anbefale nogen som helst klinker ovenpå trægulv. Hvis du kikker på hjemmesider, trælaster o.s.v. bl. byggekram, får du ikke nogen til at anbefale dette. Dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre.
Vi laver meget byfornyelse / boligforbedring. Hvis jeg foreslog en sådan løsning på et byggemøde, ville arkitekt og ingeniør mindst få en blodprop. Hvorfor??? Fordi løsningen ikke er håndværksmæssigt korrekt. Du kan kalde det en fusket lappeløsning, intet andet. Jeg vil derfor altid fraråde klinker på træ.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-12-03 19:00

Det er muligt at det er en lappeløsning, men i mit tilfælde er der kælder under , der i de ti første år ikke var isoleret så der var masser af luft under gulvbrædderne. Nu er der isoleret, men sådan at jeg jævnligt kan holde øje med gulvet nedefra. Det sveder ikke eller ander, det er tørt, men jeg har jo også selv fusket det sammen
Stig

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 16-12-03 19:11

Jeg arbejder med gulve hver dag, og laver mange af disse løsninger. Du kalder dem lappeløsninger, og henviser til trælaster og byggemarkeder... Hvis du vil have lavet dine gulvet rigtigt, så gå til dem som er uddannet til det ! Løsningen er beskrevet i G.S.O´s gulvfakta (gulvbranchens samarbejds og oplysningsråd) så med mindre du vil kalde noget af baggrundsmaterialet til B&B anvisningen 200 for lappeløsninger, så må jeg nok sige at du ikke helt ved hvad du taler om. Umiddelbart ville jeg tro du var murer, og så ved vi jo at intet andet end beton virker. Men 30 % af mit daglige arbejde består i at rette beton op efter murer og støbe folk.

Accepteret svar
Fra : Homemade

Modtaget 60 point
Dato : 16-12-03 19:26

Hej jes49,

Kontakt Dansk Gulvteknik og montage. www.dansk-gulvteknik.dk

De gir dig 5 års garanti på alt de udfører. Har selv brugt dem.

Hej hej

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 16-12-03 20:35

>jmsgruppen
Hvorfor fremturer du med din mere eller mindre letkøbte argumentation, når der allerede er givet et både kompetent og dækkende svar på spørgsmålet (Gulvmanden).

Du har tilsyneladende svært ved at acceptere, at der findes andre løsninger end dem du bringer til torvs.

Det er ganske uinteressant for en spørger, at blive underholdt med, hvor mange år du har tilbragt i byggebranchen, når du tilsyneladende ikke har fundet ud af, at der udføres masser af af klinkegulve (også vådrum) på træbasseret materiale, også med varme.

Til jes49: Brug det link som Gulvmanden anbefaler, så er du godt hjulpet.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 09:42

Det er dog utroligt.
Ved alle byfornyelser / boligforbedringer, undgår man løsninger på bræddegulv. Hvorfor, hvis det er så godt?
Ved indretning af bad / eller anden klinkegulv i etageadskillelser, fjerner man brædder, og på bjælkelag ligger man ståltrapez plader, som omtalt her før. Dernæst lægger man beton, og herefter afsluttende gulv. Er det vådrum, vådrumsbehandling og klinker, eller andet godkendt belægning til vådrum GVK.
Hvorfor gør man så det. Ene og alene fordi, at det er den eneste løsning byggeskadefonden vil acceptere. Men OK. et er at lytte til producenter, eller brancheforeninger, men hverken byggeskadefonden eller SBI er at forklejne i denne sammenhæng.
Ingen uafhængig instans, vil nogen sinde ANBEFALE klinker på trækonstruktion. Og hvis man har valgmuligheden, er jeg sikker på, at alle med branchekendskab, netop undgår denne løsning.
Der er, og vil altid blive en halv løsning.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 17-12-03 19:09

Byggeskadefonden dækker hvis arbejdet er udført i henhold til bygningsreglementet fra bygge- og boligstyrelsen. Du kan have ret i, at der endnu ikke er mange der bruger metoden, men du vil de kommende år se mange flere løsningen som denne. Tag bare udlægning af slidlag, som før blev gjort af murer, dette gøres nu bedre, hurtigere og billigere. Det samme vil du se med fiberarmering, og det er ikke fordi vi er forløbere, men fordi vi er bagefter. Samtidigt tror jeg heller ikke at en fabrik som Ardex, vil begynde at producere et produkt som fiberspartelmasse, 12 år efter at andre producenter leverede det til det danske marked, hvis det ikke var fordi det har nogle fantastiske egenskaber. Som afslutning vil jeg lige skyde ind, at det første fiber jeg prøvede var for 12 år siden, fra en svensk fabrikat som samtidigt er MEGET store i murebranchen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 19:17

<<Gulvmanden
Jeg kender godt produktet. Rolig, jeg følger jo med, det er jeg nød til

Men, alle må give mig ret i, at klinker bedst hører hjemme på et betongulv.

JMS

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 17-12-03 19:29

Hvis man ikke vil fornye / forbedre sig, så ja. Jeg har lavet mange undergulve med fiber og klinker, de holder stadig.

Vi laver også slidlag ovenpå isolering og varmeslanger, dette var indtil for få år tilbage, kun for murer. Som alle andre jobs, mener jeg at hvis vi arbejder lidt mere tværfagligt (dette er også på indtog) så vil vi kunne tilbyde bedre og billigere arbejde til kunderne.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-12-03 21:58

Er det her en diskussionsklub, eller måske I skulle udveksle e-mail adresser

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 17-12-03 23:15

Måske du kunne lære noget, eller i det mindste komme med noget selv !!!

Kommentar
Fra : jes49

Dato : 18-12-03 05:20

hej alle-----------

følger stadig spændt med-----gu ved hvad I ender med------ka I blive enige-

---tak JES 49(god jul +godt nytår)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-12-03 07:30

Kære gulvmand,

Jeg har kommet med noget selv, se længere oppe, jeg følger altid spændt med i alle indlæg, også dette, men er vi ikke nået derhen hvor det står lige

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-12-03 15:56

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Jeg har givet min helt klare mening til kende.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig allesammen

Godkendelse af svar
Fra : jes49

Dato : 26-12-03 07:21

Tak for svaret Homemade.

har fulgt debatten meget nysg, men blev ikke meget klogere ----men gjorde som du har foreslået/tak for hjælpen