/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Printserver
Fra : kj
Vist : 466 gange
200 point
Dato : 09-03-02 14:48

Jeg har placeret en PC som printserver for en af mine printere, som så kører på denne PC som shared printer.
Jeg kører Win98.
Problemet er nu, at printjobbet alligevl bliver hængende på den værtscomputer, som har sendt jobbet afsted over netværket (win98 peer to peer).
Min ide var at jobbet (lyn) hurtigt skulle havne på den PC der er direkte tilsluttet printeren, og frigøre de andre PCér i huset. Men i stedet blokerer jobbet stadig den PC det er afsendt fra.

PS. Der ikke installeret andet på omtalte printserver end Win98 og printerdriveren til denne specifikke printer + selvfølgelig netkort og dertil hørende driver.

Jeg håber der er nogen der kan løse problemet og jeg håber ikke at min ide er helt skæv.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-03-02 21:15

Har du fortalt værtscomp. hvor printer er på nettet ?

Mvh.
Ole

"kj" <kj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:keoi8.680$8A5.11974@news000.worldonline.dk...
..
> Problemet er nu, at printjobbet alligevl bliver hængende på den
> værtscomputer, som har sendt jobbet afsted over netværket (win98 peer to
> peer).

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-03-02 22:13

Svar til Ole!
Selvfølgelig har jeg fotalt PC hvor den hører hjemme, eller kunne vi jo ikke kommunikere over netværket.

kj

Kommentar
Fra : britta

Dato : 10-03-02 13:15

Hej
Er printerdriveren installeret på værtscomputeren ? Sikkert - men du omtaler det ikke

Hilsen
Britta

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 14-03-02 22:18

Til zonker!
Jeg er interesseret i spørgsmålet, men ved ikke hvordan jeg skal forstå disse to ting:

Hvordan angiver man, at det er en netværks-printer, man er ved at installere?

Hvad er det at share printeren, på den maskine som er server?

Ammitz

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-03-02 09:01

til zonker
Det svar du har givet, er om ting som er på plads. Det er også bekskrevet i mit spørgsmål, at printeren er shared. Hvis disse grundlæggende ting ikke var iorden, kunne vi jo slet ikke "se" printeren/serveren i netværket.

Men mit egentlige spørgsmål, "hvorfor jobbene stadig bliver hængende på klienten" og først slipper når printeren er færdig med at udskrive, har du desværre ikke svar på.

Jeg har en tegning foran mig af en PC, der siger "Prøv igen kammerat".

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 200 point
Dato : 19-03-02 12:26

Har du undersøgt hvordan portene er sat op i BIOS, så du kan kommunikere begge veje og samme standard ?

Du burde også kigge på din spool-indstilling, da det højst sandsynligt er her den er gal. For hvis den fungerede ville klienten, jo også slippe jobbet så snart, at den er sendt til din "printserver".

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-03-02 00:12

Hejsa KJ

jeg mener ikke det kan lade sig gøre med win9x/me.
du skal køre Windows NT/2000 eller linux før det
kan lade sig gøre.
du kan enda have flere "shared printers"
ligesom du kan angive om hvilken computer der har højeste priotet m.m.
og her virker det uden problemer.
win9x/me er ikke beregnet til at stå som fil -printerserver.
og kan derfor heller ikke styre printer jobs.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 20-03-02 08:32

God bessvarelse af Zonker, jeg vil gennegå PC igen og efterprøve disse evt. løsninger.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-03-02 08:34

dk. har måske også ret