/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af HD fra XP til Min 98
Fra : ggert
Vist : 230 gange
20 point
Dato : 13-12-03 16:54

Hej

Jeg har en harddisk der er gået ned.
Den har kørt XP.
Nu hvor jeg skal installere win 98 og efterfølgende opgradere til XP (da det er en XP upgrade version jeg har)
Hvordan får jeg formateret via min Win 98 start diskette (tilbage til FAT filformat).

MVH

Gert

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-12-03 16:57

kør fdisk slet og opret ny partitioner der efter format c:/så installerer på win 98

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 16:59

Du bør kunne gøre det via din startdiskette.
sæt den ind og start.
A:\>fdisk tryk enter
tryk det nummer der svarer til slet partition
og så opret partition
genstart
A:\>format c:
genstart og indstaller.
Emesen.

Kommentar
Fra : ggert

Dato : 13-12-03 17:33

Hej igen ...

Tak for svaret

Jeg er med på hvad jeg skal gøre - men jeg er stødt i et nyt problem.
Jeg skal indgive label for at fjerne partition - men pga virus (tror jeg) er HD label en blanding af forkellige specialtegn bla gradtegn - men jeg kende ikke doskomando for give HD en ny label.....

Så jeg vil være taknemmelig for en hint til dette.

/Gert

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 17:38

Det er muligt du kan bruge din XP cd-rom
Du kan evt. bruge en XP diskette til at slette din HD som hentes her:
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
Emesen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-12-03 18:58

Her findes et bredt udvalg af bootdiske http://bootdisk.com
du må først formatere din hd, med xp diskette/cd, for derefter at bruge fdisk
Ellers kan win98 ikke læse hd'en .
Doscommandoen du søger hedder Label.exe
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-12-03 19:01

undskyld emesen, så ikke lige at bootdisk.com lå i dit link.

Men min var kortest

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 19:08

Opfølgning af Natmadens henvisning.
Inde på sitet står der:
1) Difference Between XP Upgrade And Full Version
John C. asks - Besides the cost, what is the difference between xp upgrade and xp full version?
Carey F. answers:
Both versions are identical except for the fact the upgrade version requires a Windows 98/ME/2000 installation CD if you desire to perform a "clean install. A "full version" does not have this requirement. However, the cheaper "OEM full version" cannot upgrade over an existing Windows installation....only "retail full versions" can.
Ken B. also says:
The software itself is identical. Only the rules for how it can be used are different.
The full version can be used for either an upgrade or clean installation. The upgrade can too, but for a clean installation it requires that you have a previous qualifying version's CD to insert as proof of of ownership when prompted to do so.

Altså du burde kunne klare det med din XP cd-rom.
Men det er klogt at slette partitionen som det første.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 19:11

til gengæld låner jeg lidt fra dig.........................................men bare "ggert" bliver kørende er det vel godt.
Emesen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-12-03 19:52

Nemlig

Mr. Bill har da også virkelig lavet en jungle.
Den største sikkerhed i win er da vist sikkerheden om hvem ejer hvad osv.
Natmaden.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-12-03 20:17

microsoft har en hjælp her speicelt hvis det er >>>ntfs-filformat<<< der er xp(som du siger tilbage til fat32)
Start computeren ved hjælp af cd-rom'en eller startdiskene til Windows XP.
Tryk på F10, når skærmbilledet Velkommen til installationsprogrammet vises.
Angiv den ønskede installation i Genoprettelseskonsol, og log på med din administratoradgangskode.
Skriv map, og tryk på ENTER.
Noter, hvilket drev du vil omformatere. Drevbogstaverne kan være anderledes i Genoprettelseskonsol end i Windows XP.
Skriv format x: /fs:fat32 hvor x er bogstavet for det drev, du vil formatere, og FAT32 er det filsystem, du vil bruge. Tryk derefter på ENTER.
Skriv y, og tryk derefter på ENTER for at bekræfte valget. Når formateringsprocessen er færdig, skal du skrive exit og derefter trykke på ENTER for at genstarte computeren.
taget fra
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;314052
ps måske er der en bedre løsning har ikke fuldt helt med....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-12-03 21:14

xou win98 kan så vit jeg ved ikke klare fat32
men så hedder det vel bare format x: /fs:fat eller måske format x: /fs:fat16

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 20 point
Dato : 13-12-03 21:40

natmaden>> jeg tror nu nok at du tænker på win95 ang det med fat for den laver fat16 som standard
og win98 er fat32 som standard med mindre at man har haft win95 eller dos6.22 inde først

og win xp laver ntfs som standard hvis man ikke angiver andet

men for at lave det gøre det hele kort , så det bedste man kan gøre er at wipe sin(e) disk
eller så flot som det hedder zerofill sin harddisk eller man kan bruge dette delpart
det er faktisk så såre simpelt
se her
http://www.russelltexas.com/delpart.htm

Kommentar
Fra : ggert

Dato : 14-12-03 11:49

Hej

Tak for alle de svar (det er 1. gang jeg er i dette forum - og er overvældet de mange reaktioner.
- jeg har valgt delpart.exe programmet fra "technet" og er kommet igang igen.

Endnu en gang tak for hjælpen til alle.

/gert

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 18-12-03 00:13

Jeg har en harddisk hvor vi har haft Windows samt Red hat samt Linux på . Nu har jeg fået fjernet Redhat og Linus og derefter partioneret hardisk til C: og D: drev . Tidligere delt på hver sin part .

Nu er mit problem at cd drevet og dvd*en ikke findes som drev, og derfor ikke er at finde mere i kontrolpanel , ikke regere når jeg sætter en cd i drevet på cd eller dvd .

Hvad kan jeg gøre.
Jeg har fundet en fil som hedder aspi 4 i 1 og instal. denne . Opdateret hos Windows .

Michael

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-12-03 05:27

Jeg eller en anden kunne sikkert godt hjælp dig milojo,
men det er jo ggert der har oprettet dette spørgsmål,
så du må nok oprette dit eget.
-->> ggert !
Du burde nok finde en og gi dine udlovede point til. Det jo det der er meningen.
God jul
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 19-12-03 00:58

Undskyld Gert og Natmaden. Første gangs bruger her og bemærkede ikke lige det var under kommentarer...
Michael

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-12-03 06:31

milojo desvære findes her ikke et starter-kit
Tror alle her har prøvet det.
Hej

Godkendelse af svar
Fra : ggert

Dato : 19-12-03 19:18

Tak for svaret technet.

OK - jeg skulle lige finde ud at point systemet..
Så mange tak for at du har hjulpet mig - og kan du have en god jul.

De bedste hilsner fra

Gert