/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Ipaq + Linksys
Fra : Kjeld
Vist : 548 gange
300 point
Dato : 13-12-03 08:25

Hej Alle!
Jeg ville forfærdeligt gerne, trådløst på nettet med min Ipaq 3970 (PDA), og købte derfor en trådløs router med accespoint
(BEFW11S4) til min pc og et trådløst CF-card til min Ipaq. Allerede i starten går det galt for mig, manualen siger jeg skal stikke min ADSL-forbindelse ind i den trådløse router, der hvor der står -"internet" og den blå ledning der fulgte med, sætter jeg i netkortet på pc´en og i port 1 på routeren, og så kan jeg ingenting derfra, og da det er step 1 er jeg rimlig låst. Jeg flytter så rent tilfældigt, ADSL-ledningen over i port 4 og den blå i port 3 !! så kom der hul til internettet, og jeg troede jeg var ved at fange princippet i det, men nej, jeg må erkende jeg er novice på området. Jeg læste så i mit blad
PC-Planet, at jeg bare skulle gå ind i kontrolpanel / netværk / indstillinger, og så et faneblad der hedder trådløst netværk.
Det faneblad har jeg bare ikke, og jeg har ledt som en gal og efterinstalleret min XP professional.
Det lød så let da jeg læste om det, og synes det kunne være rart at Ipaq´en kunne være på nettet, så jeg håber der er en flink fyr der vil hjælpe en novice.
Hilsen Kjeld

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 13-12-03 10:35

linksys support tlf 82 33 27 29

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 11:39

prøv at sætte, trådløst netværk ,ind i søgebjælken start>hjælp og support,den skal have adgang til nettet.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 14:17
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 14:55
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 16:05
Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-12-03 17:14

Hej Kjeld

Den blå ledning skal i det stik som der står WAN over bag på routeren. Den anden ende af den blå ledning stikkes i din internettilslutning. Det er et modem eller andet.
Tilbage er der nu 4 porte, stik ledningen fra din computer i port 4. Port 4 er den demilitarized port og denne port giver dig lov til mest.
Kontroller nu at PC'en kan gå på nettet og giv besked igen

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Kjeld

Dato : 14-12-03 14:32

Jeg prøvede som du beskrev, men ingen reaktion, den vil kun gå på nettet, når den blå ledning sidder i hendholdsvis modem og til port 4

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-12-03 20:13

Hej igen

Jeg skal lige være sikker på jeg forstår dig rigtigt

Bag på routeren er der 4 porte samlet og 1 port der sidder lidt for sig selv. Hvis dette er rigtigt og din PC kun kan komme på nettet når den blå ledning fra modemet sidder i port 4. Så tror jeg godt jeg ved hvad fejlen er
Din router virker som DCHP server, dvs routeren forventer at få lov til at bestemme hvilke ip-adresser de tilsluttede enheder skal have. Når du stikker ledningen fra routeren i port 4, virker routeren istedet som en simpel switch, der ikke yder nogen form for beskyttelse, men den vil virke .
Prøv istedet i din PC under:
netværk -> egenskaber -> internet protocol tcp/ip at vælge "modtag Ip-adresse manuelt" eller hvad den nu hedder på dansk. Du vil nu modtage en ip-adresse fra routeren istedet.
Undskyld, jeg antager at vide hvad fejlen er. Det er jo ikke sikkert det er som jeg har beskrevet, men det er et godt bud

mvh srhansen

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 14-12-03 21:21

I forbindelse med srhansens indlæg så skal din trådløse router måske have indlagt en dns adresse (din netudbyders).
jipsen

Kommentar
Fra : Kjeld

Dato : 15-12-03 02:05

Allerførst vil jeg lige takke for den store ihærdighed i forsøger at hjælpe mig med, men mit problem er ikke løst endnu.
Det er rigtigt at der bag på routeren sidder 4 porte hvor der står 1 2 3 4 og et stykke derfra sidder der en der hedder
"internet". Iflg. manualen skal jeg sætte flueben i internetprotocol "vælg automatisk ip-adresse" når den blå ledning sidder i adsl-modemet og op til porten "internet" på routeren, men som sagt ingen reaktion, jeg har godt nok været inde på et fanblad hvor der står noget med DNS, men så vidt jeg ved skulle jeg ikke røre noget ved det!.
Jeg har også prøvet at give pc´en en manuel adresse der hed 192.168.1.1 og så gav jeg min Ipaq en der hed 192.168.1.2 ligemeget hjalp det.
Håber I har lidt mere tålmodighed med at hjælpe mig
Hilsen Kjeld

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 15-12-03 18:35

Ups.
Adressen 192.168.1.1 er default til routeren, så din PC skal hedde 192.168.1.2 og iPaq 192.168.1.3
Prøv det.
Jipsen

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 300 point
Dato : 18-12-03 17:00

Hej igen

1. Prøv at logge ind på din router.
2. Under fanebladet "DHCP" vælger du "DHCP Server" enable
3 Vælg f.eks "Starting IP Address" 192.168.1.100.
4. Vælg "Number of DHCP Users:" 3
5. Prøv at trykke på knappen "DHCP Clients Table", når alle computere er tændte og tilsluttede. Hvad står der her ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Kjeld

Dato : 05-01-04 16:03

Hej Alle
Efter juleferien er der kommet gang i den, det var en blanding af DHCP og PPoE der skulle "rodes" lidt med. Grundet min egen uvidenhed, fik jeg en god ven til at se på det, - og ja - nu kører den.
Det viser sig at srhansen har haft ret i mange af sine antagelser, og derfor går mine point til ham. Tak for hjælpen alle sammen

Mvh. Kjeld

Godkendelse af svar
Fra : Kjeld

Dato : 05-01-04 16:06

Tak for svaret srhansen.