/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skorsten, mursten skaller
Fra : Ole_Buhl
Vist : 4426 gange
200 point
Dato : 13-12-03 03:08

På vort hus, har vi en pejseskorsten, på ca. fem meter. Den er opført i gule mursten, som hele huset iøvrigt er. Murstenene er begyndt at vise afskalninger enkelte steder. Er skorstenen således fugtangrebet med tilstødende frostpåvirkninger, eller er der tale om almindelig slid og ælde. Vort hus er ca. 30 år gammel. Hvilke foranstaltninger skal vi gøre, hvis nogen overhovedet. Vi kan se der sker en forværring år efter år, så vi vil tro, at noget skal der ske.
Skal skorstenen helt mures om i givet fald, eller findes der andre løsninger. Vi har hørt om isokærn kappe. Er dette noget man sætter udenom skorstenen, og hvordan virker dette. Er der garanti på dette produkt.
Vi er tidligere blevet godt behandlet her, så vi håber på positive svar.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 13-12-03 10:24

hej ole

ja det er sandsynligvis fugt der er trængt ind og så frostsprænger det skorstene er jo meget udsat især her om vinteren hvor den bliver opvarmet og afkølet.. i kan mure den om i massive sten da det nok er cellesten den er lavet af..

isokernene er inde i skorstenen det er ikke noget der skal uden om skorstenen..

ellers kan i skifte de sten der er skallet af eller vælge at pudse skorstenen men det vil selvfølgelig tage lidt af charmen ved huset..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-12-03 11:08

Hej Ole!

For mange år siden havde vi et hus med lignende problem efter brug af pejs og kombination med oliefyr.

Vi drøftede med flere, og valgte at få indsat ISI-kærn inde i skortenshullet (der bla. også gav / giver en bedre forbrænding / og mindre temperaturtab, det er runde hule blokke man isætter fra oven af skortenen og noget en murer kan udføre).

Endvidere kradsede vi de gamle fuger ud og fik omfuget skorstenen.

Huset var på daværende tidspunkt ca. 10 år gammelt o.s.v. efter yderligere 15 år er denne løsning OK.

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 13-12-03 11:50

Nu er det jo altid svært, at rådgive om et emne man ikke kan se, og der er jo desværre ingen billeder her på kandu.
Løsningen afhænger af omfanget. Et hus på 30 år, er typisk opmuret i cellesten, og dette volder for det meste problemer netop på skorstenen, men jeg prøver at give et par råd.
Isokærn er et rør, man sænker ned i skorstenen. Denne bevirker, at evt. tæring indefra stopper, og modvirker evt. løbesod. Den er meget brugt i almindelige skorstene. men her skal du lige tænke dig om, du skriver pejseskorsten, og her skal man passe på at aftræk er afstemt efter pejsen, så hvis i stadig bruger pejsen som "pejs" uden indsats, skal du nok ikke vælge denne løsning. Det der tærer værst indefra, er også oliefyr.
Udvendig er en vurderingsspørgsmål. Jeg går ud fra, at i skal have bistand af en murer.
Jeg har her tre forslag:
1. Hvis det ikke er ret slem, få de enkelte sten skiftet, og fugerne repareret.
2. Hvis det er meget omfangsrig, få de værste sten skiftet, og få lavet skaltherm netpuds på skorstenen. Der trækkes et tyndt lag skaltherm på, og ilægges glasfibernet, afsluttet med et ekstra lag skaltherm. Dagen efter kan skorstenen filtses med en scalcem s2000, som findes i tredive forskellige farver. se www.skalflex.dk
Dette er absolut en løsning der holder.
3. Hvis i ikke kan leve med en alternativ overflade på skorstenen, så er der kun den dyre løsning. Få skorstenen brækket ned, til taget, og få denne muret op igen, i massive mursten. Kan nemt løbe op i 25-30 000 plus moms.

Husk, at få afdækningen kontrolleret i samme forbindelse.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-12-03 01:53

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Godkendelse af svar
Fra : Ole_Buhl

Dato : 18-12-03 02:30

Tak for svaret jmsgruppen.