/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
"Lokal" netværk over internettet
Fra : Profft
Vist : 517 gange
24 point
Dato : 12-12-03 19:25

Er det en vendelig sjæl, som kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at forbinde mit lokal netværk med en vens lokal netværk gennem vores adsl forbindelser ?

Helst sådan så det kommer til at se ud som om vi var i samme lokale netværk.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-12-03 19:49

det vil jeg fraråde på det kraftigste , fordi det er sådan at så kan alle komme ind og rode og reagere
på jeres diske
,,,

men det er port 139 der skal åbnes og det er det samme som fil og udskrifts deling

men her er det det at nu kommer det an på hvilken adsl opkobling i har , fordi der er nogen udbyder der kræver at man skal have fast ip for at gøre dette,,

men hvis i kender hinandens ip adresse så kan kan i jo prøve at dele en mappe hver
og så gå på internettet og skrivve dette i jeres adresse linje
\\ipadresse

se evt her hvorfor
http://www.esec.dk/Nyheder/16122002.htm
https://www.cert.dk/artikler/artikler/portnumre.shtml#9
http://www.webpressen.dk/wmview.php?ArtID=904

men hvis i har fast ip adresse hvorfor så ikke lave en web eller ftp server ??

Accepteret svar
Fra : JesperSobol

Modtaget 24 point
Dato : 12-12-03 21:31

Jeg vil foreslå, at i hver især investere i en firewall eller router, som med VPN teknologi (virtual private network) kan forbinde jeres to netværk på sikker og fornuftig vis. Det kan sammenlignes med at i over internettet opretter en krypteret forbindelse, et rør, hvorigennem det er muligt at sende jeres private data. Et regelsæt i routeren eller på firewallen sørger for at ingen andre kan få adgang til jeres "lokalnetværk".

Et udemærket produkt som kan anbefales, og iøvrigt er gratis, er IPcop på www.ipcop.org - en linux baseret firewall med VPN, som f.eks. kan konfigureres via et forholdsvis enkelt web interface. Det kræver blot at i hver især har en lille PC stående med to netkort, som i kan bruge som firewall. Derudover er det lettest at konfigurere VPN forbindelse til linier med faste IP adresser.

Mvh
Jesper Sobol

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 12-12-03 21:31
Kommentar
Fra : fbra01

Dato : 29-12-03 01:24

Er der nogle der kan hjælpe mig.
Er det muligt at sætte en form for spærre ind foran en swits port så der kun kan komme eksl. 256kb ud af porten.

Hilsen Flemming

Godkendelse af svar
Fra : Profft

Dato : 29-12-03 13:40

Tak for svaret JesperSobol.

Jeg godt nok købt en Linksys Router med VPN nu men hvordan den skal sættes op har jeg ikke lige haft tid til at finde ud af.