/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Brugerrettigheder i MS Office/Outlook
Fra : Denpete
Vist : 764 gange
200 point
Dato : 12-12-03 11:12

Et lille problem:
Jeg er PC-Adm. og har yderligere 1 bruger med begrænsede rettigheder til min PC.
Da 2.bruger ikke er særlig PC-kyndig (og heller ikke jeg, for den sags skyld , har jeg forsøgt at begrænse mulighederne for at bruge visse programmer hos 2. bruger.

Nu vil jeg gerne tildele brogen af MS Office/Outlook hos 2.bruger, men når hun trykker på Outlook-ikonet for at starte mail-programmet, vil det installere MS Office og giver fejlmeddelelse om: Fejl 1706: Ingen gyldig kilde kan findes til MS Office SR1 Proffessional.
Når der så siges ok til disse fejlmeddelelsen - der kommer nemlig flere løbende under opstart af Outlok - starter Outlook ganske vist op, men skal der bruges andre funktioner i Outlook, f.eks. Outlook Idag og andet, vil det hele tiden forsøge at installere MS Office og kommer med samme fejlmeddelelse, som nævnt ovenfor.
Hvordan løser jeg dette problem?

VH
Denpete

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 11:16

Går ud fra, at du som superbruger på din pc, sagtens kan bruge outlook.
Gåderfor i: start, programmer, peg på word, højreklik, klik på egenskaber, klik på sikkerhed.
Her kan du så tildele bruger to ret til word.
Håber dette løser problemet.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 11:17

øhh
Glemte lige at sige, at outlook arbejder sammen med word, så derfor problemet.

JMS

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-12-03 11:29

Øhhh ..
Jeg er logget ind med adm.rettigheder. Går jeg i Programmer -> Højreklikker på Word
-> Egenskaber, får jeg valgmulighederne: Generelt og Genvej.
Der står, at programmet findes i C:\Documents and Settings\All users\Menuen Start. Her er der en Avavceret-mulighed m.h.t. kryptering og i Genvej er der en Avanceret-mulighed, men den er nedtonet...
Det er de muligheder jeg har, når jeg går i Egenskaber

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 11:33

denpete
Hvis du ikke har fanebladet sikkerhed, er du ikke logget på med fulde administrator beføjelser.
Er der en logon <administrator>, så prøv lige denne. Jeg kan gøre det jeg har beskrevet på ALLE maskiner her på kontoret, hvis jeg er logget på som administrator.

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 11:36

Lige en ting mere.
Når du installerer evt. nye programmer, installer dem altid under administrator. Marker derefter progrmmet i start programmer, og uddel brugerrettigheder herfra. Ellers kan det nemt blive noget rod...

JMS

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-12-03 11:37

Når jeg logger på, er der ikke en <Administrator>mulighed, men da jeg oprettede mig som bruger efter total geninstallation, tildelte jeg migselv administratorrettigheden. Ved genstart af PC kan jeg trykke ctrl-alt-delete et par gange, og så kan jeg logge på med kodeord som administrator (tror jeg nok).

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 11:45

Prøv lige cntrl<alt<delete, log af, og så log på som...
Hvis der ikke er en konto <administrator> kan du få problemer. Win opretter normalr denne automatisk.

JMS

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-12-03 11:59

Det har jeg lige prøvet. Skulle definere Administrator i 'Log på som' + kode.
Den viste automatisk Peter Nordlund i 'Log på som'-feltet.
Loggede på som administrator og det var et helt andet skrivebord. Skulle installere Office igen der ???

Efter dette viste der sig heller ikke Sikkerheds-muligheden i Programmer.......

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-12-03 12:29

Nu er jeg totalt forvirret...
Når jeg er logget ind som Administrator, kan jeg ikke hente nogle af mine emner i min historik i Kandu...
Jeg bliver nødt til at logge af og logge på som jeg plejer at gøre, altså med den valgmulighed jeg har ved Windowsopstart og som jeg plejer at bruge....
Jeg skulle konfigurere hele Outlook igen med mail-konti og det hele, når jeg logger på som administrator.
Når jeg logger på som normalt og går i Kontrolpanel -> Brugerkonti og ser mine rettigheder der, står jeg noteret som Computeradministrator. Jeg har Administrationsrettigheder i Kontrolpanel -> Administration....

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 13:10

Selvfølgelig, alle de ting du fortæller mig er en selvfølge
Win er bygget op således, at programmer du installerer på en enkelt bruger kun kan ses af denne bruger.
Derfor mit råd, installer alle programmer under <hovedadministrator> eller hvad du nu kalder denne. Giv derefter de enkelte brugere adgang som jeg har beskrevet. Har også beskrevet, at der kunne være rod, hvis du gør det på anden måde.
Ikke altid, microsoft er logiske
Men forstår du problematikken nu??
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 13:39

Lige et lille råd mere.
Kontrolpanel brugere, kontroller lige her, om du har den ønskede opsætning.

JMS

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-12-03 13:48

Jeg er ked af det - jeg fårstår ikke en sk..

Jeg mener, når jeg har administratorrettigheder når jeg normalt logger på, og jeg ikke kar den mulighed omkring 'Sikkerhed'-fanen, du beskrev tidligere...
Når jeg har logget på som Administrator ogReparereret/geninstalleret Office der, og jeg så heller ikke der har den mulighed omkring 'Sikkerhed'-fanen...

Så er jeg lost...
I Kontrolpanel -> Brugerkonti står jeg som Computeradministrator (ganske vist med mit navn og ikke som Administrator), Beskyttet med adgangskode....

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 14:56

Du kender vel adgangskoden, så du kan logge dig på som administrator (dit eget navn), hvis ikke så er det nok INTET, prøv at logge på <administratorditegennavn> bare tryk enter uden at skrive noget i adgangskode.
Prøv også lige<kontrolpanel<brugere<avanceret<avanceret<brugere<klik på dig eget navn
check flueben i adgangskode udløb, check om du er gruppemedlem i administratorer.
Hvis alt dette er i orden, som vi har beskrevet, burde det være i orden.
Det forholder sig ikke sådan, at du har installeret office pakken under andet brugernavn, kan skabe rod, som jeg har omtalt før.

JMS

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-12-03 15:32

Nu har jeg gjort som følger:
1) Logget af fra min 'normale brugerkonto'
2) Trykket ctrl/alt/delete 2 gange - så kommer en anden login-skærm
3) Her logger jeg på (skriver) Administrator og adgangskode (uden dagangskode accepeteres ikke adgang)
4) Derefter Start ->Kontrolpanel ->Brugerkonti (her findes ingen avanceret-mulighed)
5) Forsøger så Start ->Kontrolpanel ->Administration ->Computeradministration -> Lokale brugere og grupper -> Lokale brugere og finder her mit navn i højre vindue. Højreklikker på mit navn ->Egenskaber og vælger fanebladet 'Medlem af ' - og her står Administratorer.

Jeg har installeret MS Office som 'Peter'-log in - altså med de tildelte administrator-rettigheder.

Når jeg er logget på som Administrator og åbner Outlook for at se mail, er der klart mail fra Kandu med genvej til kommentaren. Men ved klik på denne genvej sker intet.
Jeg skal logge af som Administrator - logge på som 'Peter' og så er der ingen problemer med at benytte genvejen i mailen...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 15:51

Sikken rod.
Normalt spørger windows, om du vil oprette en konto som administrator, med navn administrator. Du har under install. nok sagt nej til dette forslag.
Jeg grubler lige lidt, og vender tilbage
tag en så længe
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-12-03 16:11

ok - tak for din tålmodighed so far...

VH
Denpete

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-03 16:35

Nu vil jeg ikke lokke dig ud i noget mere rod men, hvis du går i kontrpnl, tilføjer bruger, administrator, med fulde rettigheder (brugergruppe<andet<administrator), skulle du have en administrator (kald ham administrator) der kunne redigere dine brugere. Hvis dette ikke hjælper, kan jeg ikke se se anden udvej, at køre install. igen.
FORDI DU HAR JO HUSKET AT TILDELE DIG SELV RIGTIG GRUPPE IKKE? (brugergruppe<andet<administrator),
Jeg har et frisk eksempel, fra en bekendt. Købte en PC, med styresystem. Fjolserne der havde solgt den til ham, havde KUN install. en bruger. Eneste løsning forfra.
Forskellige brugere har forskellige skriveborde, alt efter hvilke tilladelser de har. Det er dette du skal styre, fra din konto <administrator> som du så vidt jeg kan forstå, ikke har installeret, eller du har ingen adgang til denne. Måske er du kommet til at give denne konto et pasword, tænk dig om, hundens navn, kattens o.s.v. måske den samme du bruger, når du er logget på som Peter.. ???????
En ting er sikkert, du har ikke kontrol over pcén, hvis du ikke kan se det faneblad, det hele startede med. Men husk, fanabladet kan du KUN se, i den brugerprofil, hvor du har installeret programmet.
Nu er det min tur til at

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-12-03 01:48

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 18-12-03 01:58

Tak for svaret jmsgruppen.