/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl i MS Access...
Fra : kimsdk
Vist : 455 gange
200 point
Dato : 12-12-03 09:02

Pludselig får jeg fejlen "Undefined function "Mid" in expression", når jeg prøver at åbne en formular eller rapport i MS Access 2000???
Kører Win 2000, Office 2000 og der er ikke installeret nogen programmer siden databasen har virket.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 09:05

Kender ikke den eksakte fejlmelding, men prøv:
1. at genistallere office
2. hvis dette ikke virker, gå i tilføj / fjern programmer, fjern office, installer office igen.

Prøv lige dette først.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : kimsdk

Dato : 12-12-03 09:11

Ja, det kunne man jo selvfølgelig. Men jeg har så mange tilføjelsesprogrammer og add-on´s til Office, at det ikke bliver løsningen. Men ellers tak.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-12-03 09:21

Hej.

Jeg har haft porblemet at jeg overhovedet ikke kunne få lov til at åbne acess, så her måtte jeg simpelthen geninstallere programmet.
Du behøver jo ikke at afinstallere hele office men kun acess.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 09:37

Har kikket lidt på det, Lyder som fejlmelding vedrørende SQL. Har du evt. fjernet, ændret, redigeret kilden som acces stiller forespørgsler til (drev ændring, server, netopkobling hvad ved jeg, flyttet kilden / kilderne)
Prøv lige at overveje dette.
MVH
JMS

Accepteret svar
Fra : Grubsnik

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-03 14:14

Fejlmeddelelsen stammer fra en SQL-kommando den ikke kender.

Problemet med MS-Access er at de flinke MS-smølfer mente at det ville være et helt vildt stort hit at oversætte SQL(database-sproget) til de forskellige lokale sprog. Dette betyder at en Access database oprettet på et sprog, kører meget ustabilt (hvis overhovedet) på andre sprog.

Hvis du har kørt databasen på en dansk access og nu er gået over til en engelsk access, så har du grunden...

Normalt vil Access gerne konvertere databasen for dig, hvilket kan være et rigtigt stort problem hvis der er flere forskellige folk som bruger databasen. Databasen bliver oftest meget ked af at blive oversat frem og tilbage, hvorfor det er heldigt at MS-Access typisk gør det i baggrunden uden at spørge brugeren først

Mit råd er som følger:
1. prøv om du/I kan åbne databasen på den samme version og sprog af access som den databasen blev lavet på.
hvis det ikke virker,
2. Skift over til sql-view og søg dig frem til kommandoen Mid, post linien herinde, så kan det være vi kan finde ud af hvad du skal rette den kommando til for at få din database op og køre igen.

Godkendelse af svar
Fra : kimsdk

Dato : 12-12-03 14:26

Tak for svaret Grubsnik.
Hvorfor tænkte jeg ikke på det!? Det er fordi jeg har nogle forespørgsler der trækker uger og dage ud af datoer... Det er lavet i "gamle dage" i Engelsk SQL (men kan Access overhovedet forstå Dansk SQL?) (MID = MIDT).

Kommentar
Fra : Grubsnik

Dato : 12-12-03 14:35

Heh, det var sku' billigt sluppet.

Personligt måtte jeg lære lektien da vi havde en delt accessdatabase bygget i en dansk access97, og der var en der åbnede den med en engelsk access95...

Det gav os ca. 200 arbejdstimer mere og databasen blev aldrig rigtigt stabil igen. Derfra har den altid heddet. ALDRIG bruge access til noget der er bare ½-seriøst.