/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Udtagning af harddisk i Win95
Fra : Win95_tag_disk_ud
Vist : 470 gange
20 point
Dato : 11-12-03 14:10

Jeg har en ældre Digital PC med Win 95, hvor jeg vil bruge den ekstra harddisk i en nyere PC.
Jeg har været i harware-håndtering og slettet disken, har fysisk taget den ud, men når maskinen booter leder den efter disken, der stadig kan ses i CMOS.

Hvordan får jeg PC'en til at lade være med at lede efter den harddisk, der er taget ud !!

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 11-12-03 15:04

gå ind og slet den i din bios.

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 11-12-03 15:07

hmmmm... er det tryk F2 under opstarten ?
Hvis ja; så har jeg forsøgt det man kan ikke finde noget sted hvor jeg kan slette den ! :)

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 11-12-03 15:24

Det kan godt være F2, men der er mange forskellige måder alt efter computeren.
Du kan sikkert stoppe den fra at lede efter diske i bootsekvensen.

Jeg mener det hedder cmos, der hvor bootrækkefølgen indstilles, der står måske først a så c eller d.
Det du kaldte din gamle harddisk skal du så slette fra bootrækkefølgen.

Altså, led billederne igennem og find det sted der står BOOT FROM eller noget lignende.
Hvis du stadig ikke kan løse det, så giv mig din mailadresse, så får du mit telefonnummer.

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 11-12-03 15:27

Foreløbig tak til RasesII for svarene. Jeg prøver det "lige" i aften.... krydser alle fingre !

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-12-03 16:58

Reset bios ved at tage jumberen ud et par sekunder, så har den glemt alt om den.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-12-03 17:12

ellebye -> Ked af at skulle korrekse dig, men nogle BIOS på ældre bundkort kræver altså, man decideret SÆTTER en jumper på ben 5, fjerner alle andre og REBOOTER før BIOS er reset'et !

I modsat fald er BIOS ikke reset'et, men kører fortsat med sidst anvendte konfiguration.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 17:40

Pas lige på med bios reset - hvis cd-rommen til bundkort ikke findes mere.

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 11-12-03 17:55

Har ingen CD-rom'er af nogen slags, da PC'en i sin tid blev .....hhmmmm ... blev konfigureret ud fra et spejl af en tilsvarende PC.... ! :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-12-03 18:29

Du skal bare fra bios sætte den ekstra harddisk til "none". Den sad vel som sekundær. Du kan også loade settings til default, hvis den ekstra harddisk ikke har været installeret fra starten.

Fijala

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 11-12-03 18:31

Hej <Fijala> og tak for dit input også !
Den sad som sekundær og var "eftermonteret" og indeholdt kun data, ingen programmer !

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 18:32

Du må i bios have et sted hvor der står noget med cylindre heads landzone osv
Der vil stå fire stykker over hinanden som måske ser sådan ud
Auto.......................................auto/Lba
Hvis der kun er een HD og ikke andet skal du få den til at sådan ud:
Auto.......................................auto/Lba eller hvad der nu står i den øverste
Det vælges med pageup/pgDn
Står der nogle tal på rækkerne så skriv det ned.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-03 18:35

Hov - hvis den HD som er tilbage er en IBM skal jumperne ændres fra
master (slave present)
til
master (evt. no slave present)
Emesen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-12-03 18:38

<<emesen
du har da også taget det hele med. Må være en god gammel fra dengang vi kørte i dos og med de gamle bios

Fijala

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-12-03 00:43

Hvilken model er din Digital PC?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-12-03 00:47

Hallo der, ikke nødvendigt - Manualerne synes samlet på et sted..
her: http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/desktop.html#PC3000

mvh
Jens

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 12-12-03 11:40

Er en Celebris GL... og torsdag aften var ikke en god aften... jeg bad BIOS' om at loade default settings...... :( .... nu er drev c' drevet ikke længere tilgængeligt og ved boot får jeg meddelelsen "styresystem kan ikke findes" .... jeg har en Win 95 startdiskette og den virker.... meeeen.... hvad nu :))

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 11:47

Gå ind i bios igen og find din hardisk ved at sætte "primær" i auto eller sinpelthen søge efter harddisken. Det er fordi du har sat dit C drev i none.

Fijala

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 12-12-03 11:47

jamen.... hvordan kommer jeg ind i bios via startdisketten ? :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 11:52

I bios kan du altid komme ind helt ude i starten uden startdiskette. Når skærmen dortæller dig at du skal trykke< del-f2-eller hvad det nu er.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 11:59

Her på flg side er hele manualen til en Celebris GL 5. Jeg fandt den lige i mellem tiden

http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/pdf/sd_cegl.pdf

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 12:04

Se på side 12 i manualen, der er der noget om fortrydelse.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 12:06

Her er der endnu en manual til en Clelbris GL 6, meget mere detaljeret

http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/pdf/hgcgl61a.pdf

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 12:07

Kan nu ikke engang stave til Celebris længere

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 12:10

Der må også være en der hedder <Load previous settings> i bios. Den skulle gå tilbage til den forrige.

Fijala

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 12-12-03 12:26

Tak Fijala.... jeg vil gøre et nyt forsøg i aften.... men jeg er altså ikke optimistisk, for jeg bliver ikke tilbudt nogen <F2> knap efter mit lille "eventyr" inde i BIOS' en !!

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 20 point
Dato : 12-12-03 12:32

Det kan jeg ikke forstå. Bare tryk på <F2> ligeså snart du tænder for den og så bare hold den nede, så skulle du have en chance.
Held og lykke og bare kom tilbage igen med mere i sagen

Fijala

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 15-12-03 11:42

Hej igen

lørdag blev en god dag. Et tryk på F2 under opstart og jeg kom ind i bios. Forsøg på at indlæse forrige opsætning gik ikke godt (måske noget med at gøre at PC havde været slukket ?? ), men en autodetect af harddisken virkede som et trylleslag. Vupti og alle harddiskens informationer blev indlæst og opstarten gik uden problemer.
Og nu kører min fine gamle PC, som den altid har gjort.........

Kommentar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 15-12-03 11:48

...... jeg må sige at jeg er overældet over jeres entusiasme i at hjælp med dette problem... og jeg har jo næsten prøvet alt hvad i har foreslået... og løsningen var et mix af det meste !!
Så hvad gør jeg nu med de point, der er på spørgsmålet. Jeg har mest lyst til at skrive, at alle jeres indlæg har været svar på spørgsmålet; men kan man det ?
Forslag modtages gerne og endnu engang tusind tak til jer alle ! :))

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 11:57

Meget kan vi hjælpe dig med, men dette problem må du selv klare.
Og du kan kun give een person point.

Det vigtigste var at du fik din pc til at køre igen.

Mvh og god jul

ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-03 14:02

Det go'e gamle tilfældigheds princip kan vel klare ærterne ???

Ja... go'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-12-03 19:37

Det vigtigste var jo også at din harddisk kom op og køre, så hvem der får point er ligegyldigt

God jul og godt nytår
Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-03 19:44

Det er ikke mig.
Jeg skar bare fijala's udgave ud i "pap"
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Win95_tag_disk_ud

Dato : 30-12-03 14:30

Tak for svaret Fijala.

Din entusiasme gav dig pointene..... men det var et tæt opløb mellem dig og to andre af dem der har svaret...... og både min "nye" og "gamle" PC kører fantastisk !!

:))