/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Skjoldbruskkirtlen
Fra : frieda
Vist : 1035 gange
220 point
Dato : 11-12-03 11:11

Min kæreste har lige fået konstateret en 5 cm stor knude i skjoldbruskkirtlen og skal have den bortopereret. Jeg er selvfølgelig først og fremmest ked af det og urolig. Dernæst opsat på at få så meget information som muligt. Jeg har søgt på nettet og fundet en del, men er specielt interesseret i at høre fra nogen, der har fået foretaget operationen. Hvilken indflydelse har det haft på dit daglige "normale" liv? Min kæreste er musiker (saxofon) og specielt urolig for, om operationen kan have en negativ virkning på hans evne til at spille. Jeg trænger meget lige nu til at høre fra nogen, der har/har haft det tæt inde på livet. Jeg bor i udlandet og føler mig ret alene lige nu.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 11-12-03 11:39
Kommentar
Fra : granslam

Dato : 11-12-03 11:41

sorry kan ikke stave www.netdoktor.dk

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 230 point
Dato : 11-12-03 12:12

Hej frieda

Jeg blev i 1976 opereret for en knude i skjoldbruskkirtlen.
(Forhøjet stofskifte/struma som det jo er).

Jeg kan kun sige, det var en rigtig god oplevelse, selvom
det aldrig er sjovt når der skal opereres.

Han behøver IKKE være bange for at han ikke kan spille
nøjagtig på samme måde som nu, ja, måske endda bedre,
da han vil komme af med kvælningsfornemmelserne (hvis
altså han har det), for det havde jeg.

Så jeg kan kun anbefale ham at få lavet den operation, han
får et helt ny liv.

Prøv at kigge på denne side, der står der lidt om det.
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/stofskiftehoejt.htm

Jeg håber det kan give dig/jer lidt ro.

Med venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-12-03 12:14

Jeg har ikke selv haft det så tæt på, som du har det nu.
Du kan jo prøve at se denne side
http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/kraeftsygdomme/skjoldbruskkirtlen/index1.asp

mvh ans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-12-03 14:46

Hupsa, ans! -Så antager du raskvæk det værste scenarie! -Frieda skriver da ikke noget om, at kæresten skulle have fået konstateret kræft?
-Det er da gudskelov mere sandsynligt, at det er noget, der ligner Mones erfaringer. Struma er ikke nogen særlig farlig sygdom, og har ikke spor med kræft at gøre.

God bedring med kæresten, Frieda. Når Mone slap godt fra det allerede i 1976, så vil det helt sikkert gå mindst lige så fint med din kæreste i 2004.
Du er ikke alene... Vi tænker på dig.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-12-03 08:17

Tak Mone for din hurtige kommentar, der gjorde mig lidt roligere. Jeg vil give dig pointene, men vil gerne prøve først, om der er andre, der har haft den samme operation. Mone, har du bivirkninger af medicinen, du tager! Tog du på! Min kæreste er desværre allerede overvægtig højst sandsynlig på grund af sygdommen, da hverken diæt eller motion synes at virke.
Også tak for de andre indlæg.
Frieda

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-12-03 08:30

>Ans

Hvor er det dejligt forudsigeligt - Du kan altid fremkalde kvalme i større eller mindre grad. Håber i det mindste at DU har det hyggeligt, på trods af dit syge sind

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 15-12-03 12:44

Hej Frieda.

Jeg har ikke taget medicin efter jeg er blevet opereret.

Ja, jeg tog på efter operationen, men det trængte jeg
også til, for på det tidspunkt vejede jeg kun 40 kg.

Jeg er ikke klar over om man evt. taber sig efter en operatio,
når man er overvægtig, det kunne jo tænkes, ligesom man
tager på, for jeg tror da også det har noget med sygdommen
at gøre.

Men jeg syntes du skal prøve at spørge på www.netdoktor.dk ,
der får du nok et mere præcist svar.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 15-12-03 13:09

Hej igen Frieda.

Jeg sad lige og kigge lidt rundt, og der fandt jeg denne side,
http://www.thyreoidea.dk/
Der tror jeg de kan hjælpe dig meget bedre en både jeg og
på netdoktor.

Tag en kig på det.

Mvh
Mone

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 08-01-04 20:55

Tak for svaret Mone.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 08-01-04 20:58

tak Mone.
Min kæreste fik i går bortopereret en knude på størrelse med en tennisbold (lægens udtryk). Vi må jo desværre vente nogle dage på det endelige resultat af prøverne, men lægen var overbevist om, at knuden var godartet.
Min kæreste har det selvfølgelig skidt, men kan tale, og vi er begge meget lettede.
frieda

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 08-01-04 22:19

Hej Frieda.
Jeg er glad for at operationen er godt overstået. Og jeg er sikker på, når lægen siger det, at knuden er godartet.

Jeg vil da meget gerne høre hvordan din kæreste har det, når nu han/du kommer
ovenpå igen.

Ha' det godt
Knus
Mone

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-04 16:41

Hej, Frieda.
Tillykke med at operationen er overstået. Når lægen er overbevist om, at knuden er godartet, så kan I godt stole på det. Han ville næppe give jer falske forhåbninger. Men selvfølgelig bliver det rart, når resultatet af prøverne kommer.
Det varer sikkert ikke mange dage, før han er hjemme igen.
God bedring med ham.
Birgitta.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-02-04 22:38

Hej alle jer, der var så søde at svare mig i januar.
Nils (min kæreste) har det godt. Det tog ham en hel del tid at komme sig efter operationen, og i første omgang blev han medicineret alt for lavt, så han tabte gejsten helt.
Men for en lille uge siden satte de dosen op, og nu har han mere energi. Vi ved, at det kan tage noget tid endnu, før den helt rigtige dose er fundet, men nu kan vi se lysere på tilværelsen igen.
Og planlægge vores kæmpebryllup 3. juli.
Igen tak

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-02-04 22:41

Jeg glemte helt at fortælle, at han allerede den 27. januar klarede at spille sin elskede saxofon i over fire timer. En meget vigtig koncert for ham, som han klarede så flot.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-04 14:15

Hvor var det dejligt at høre!
Det er da godt, at lægen fandt ud af, at Nils fik for lidt medicin. Så skal de nok finde ud af den rigtige dosis efterhånden.
Hvordan er det gået med vægten? Kan I mærke, om Nils måske har lettere ved at tabe sig nu?

Og Hurra! Og tillykke med bryllupsplanerne! Det bliver da "årets fest"! Han må helt bestemt selv give et nummer på sax'en den dag!

Hilsen Birgitta.