/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Tekst i X mangler delvist pixels (screen~
Fra : DeZZa
Vist : 558 gange
200 point
Dato : 10-12-03 22:20

Her kan i se mit problem .. Og det er meget irriterende!

http://home.no/dezza/screenshot.jpg

Jeg er ved at kompilere min egen kerne så jeg kan få NVIDIAs egne drivere ind istedet for standard nv driveren og ser om det hjælper :( for det her går mig på nerverne.

Jeg har et Palit Daytona NVIDIA GeForce4 Ti4200 kort og kører i Debian GNU/Linux 2.4.20-bf2.4

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-12-03 22:32

hvor mangler der pixel ?
mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 11-12-03 17:57

Der mangler da ingen pixels...
Dog - jeg kan da godt se at din font inde i Mozilla er lidt grim.
Dette kan løses ved at vælge en anden default font - eller bruge antialias fonte.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 11-12-03 20:52

Prøv at kigge på teksten PuTTY .. Og i området .. Kan du ikke se der mangler et par pixels?

Dette sker tit .. også i irssi ..

Sidder på min root account ligenu.. Det ser ikke ud til at det sker der! :(

Underligt ...

Så det må være et problem med min normal user .. Eller noget?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 11-12-03 21:15

Jeg tog vidst fejl.. Den er begyndt på root også nu..

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 15-12-03 00:07

Er der slet ingen der ved hvad dette skyldes?

Efter jeg installerede msttcorefonts og nogle få andre font pakker er den begyndt at vise underlige tegn i help menuen i IceWM istedet for normal tekst http://home.no/dezza/help.jpg
Den kan dog sagtens vises ordentligt hvis man går ind på filen via en browser (I mit tilfælde Mozilla og MozillaFirebird) men stadig er der de problemer jeg snart er så vant til nu med at små dele af bogstaverne mangler ..

MozillaFirebird (0.7) gider ikke anvende de nye fonts så de er stadig meget små og passer ikke just ind i alle sider
Mozilla 1.0 (debian apt-get versionen) virker dog helt fint med de nye fonts.

Accepteret svar
Fra : GlemSom

Modtaget 200 point
Dato : 15-12-03 09:38

Selv kører jeg kun med de fonte der kommer med XFree86 4.3.0 - og det virker ganske fint.
Den font som bruges i dit screenshot: http://home.no/dezza/screenshot.jpg er grim... og det er den også
på mit system - derfor jeg i Firebird har valgt at bruge en anden font.
Er du helt 100% sikker på at det ikke bare er den éne font som er grim - dine andre fonte på dit
screenshot ser jo ud til at være ganske pæne.
Jeg vil på samme tid - som jeg sagde tidligere - anbefale at du bruger anti-alias fonte. Det er efter min
mening en del pænere til brug i Mozilla/Firebird

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 15-12-03 16:22

GlemSom: De andre mangler også pixels i teksten, og i terminal vinduer gør den det også.

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 17-12-03 14:38

DeZZa: Du kan evt. prøve at kigge på: http://www.freetype.com/html/freetype.asp som kan hjælpe på dit problem

Godkendelse af svar
Fra : DeZZa

Dato : 28-12-03 13:05

Tak for svaret GlemSom. Det hjælper også markant at installere msttcorefonts fra apt-get og NVIDIA's egen driver