/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Derbi Senda
Fra : STF
Vist : 1087 gange
180 point
Dato : 10-12-03 19:16

hvor kan man købe en god og billig tunudstødning til en Senda '97 ???
og kan man godt køre med 24mm karburator til lovlig cylinder ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-12-03 23:11

Prøv hos T Hansen eller pollini Ang kaburator Prøv det*ss

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-12-03 23:30

Thansen, sælger overhovdet ikke tun, men http://www.scooter-racing.dk/ http://www.protunahandel.de/ http://www.scooter-shoppen.dk/ http://www.stc-tuning.dk/ http://www.knallert-dele.dk/ http://www.west-import.dk/ osv.
Nej du kan ikke køre med en 24mm, den kan kun bruges til de hårdeste tun, det er klart at hvis du nu har en 10mm så vil der være 4 gange så meget luft og benzin i en 20 mm, det vil give en alt for langsom indsugning, fordi din sylinder ikke kan æde det.
Sandsynligvis vil du ikke kunne starte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 14-12-03 09:59

Hej STF

Du kan godt køre m/en 24mm karburator på en "lovlig"cylinder.
En Senda kører originalt med mere en 10mm karburator.
I Spanien hvor den er bygget kører den jo noget stærkere en de 45km.
Jeg kender flere der har kørt med 24 mm karburator uden problemer , du skal blot være opmærksom på at du skal kunne købe forskellige str. dyser til den.!!!
En af mine bekendte købte en Senda karburator i Sverige og kunne ikke bagefter få dyser til den.
Forøvrigt er Protuna=Thansen (datterselskab) og de har en udmærket udstødning til Senda , prøv dette link:
http://www.protuna.dk/products.asp?c=11979766&n=19078231#xy

Mvh.Masteraugust

Kommentar
Fra : STF

Dato : 15-12-03 21:00

Passer en Kundo Taureg udstødning på en '97 ???

er det egentlig nødvendigt med racerkrumtap til tuncylinder 13500 omdr. ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-03 21:51

Ja og i Spanien kører de med den orginale karburator, som er på 12mm, og en 24mm har 4 gange så meget areal, og ingen lovlig cylinder, vil kunne hakke afsted med den.
Det kan anbefales at have en racerkrumtap, specielt hvis man kører bundgas længe, eller laver mange voldsomme accelerationer, men hvis scooteren har nogle km på bagen, kan man også nøjes med at skifte lejer til nogle kvalitetslejer.
En racerkrumtap har jo ikke nødvendigvis bedre lejer, men er stærkere mod vrid.
Annyway, så sliders lejer hurtigere med tun, og rigtig hurtigt med voldsomt tun. Derfor køb kun den bedste 2-taktsolie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-12-03 18:51

JA ! når den yder 13500 RPM skal du skifte krumtap, jeg vil ikke sige jeg vil anbefale du skifter det men sige DET SKAL DU ! du kan være helt sikker på der vil opstå problemmer, du kan komme ud fra nålelejet i plejlstangen springer og ødelægger stempel, og det er også stor sandsynlighed for at plejlstangen knækker og ødelægger krumtap og cylinder, og kan skade hele motorblokken ! Skifter du til en cylinder der yder 13500 så skal du skifte krumtap !

Du kan sagtens finde en fin Top-Racing krumtap til omkring 700-900 Kr hvor den kan tage de 15.000 RPM uden problemmer ! Så husk at skifte krumtap, det er en lidt af en process med god ide at få hjælp første gang, så man ikke ligepludselig roder det hele sammen ! ja du kan sagtens køre med 24mm kaburaotr til en lovlig cylinder, hmm.. godt nok vil jeg syntes den er lidt stor når man tænker på ydelsen, men hvis den ligepludselig kommer sammen med en god tun cylinder er den sgu meget god ! du skal regne med jo større kaburator du har, jo mere larmer knallerten så bliver den lidt mere dybere i lyden/mere brummen..! Og køre også mindre på literen ! Husk også at studsen lige skal være over 24mm, så det nytter ikke noget at køre med en 12mm studs og 24mm kaburator som nogle er rimelig uheldig at glemme, hehe
-Held og lykke med projektet !

Med Venlig Hilsen
Thomas

Kommentar
Fra : STF

Dato : 18-12-03 23:18

Hvor kan jeg så finde en til under 1000 kr ??? jeg syntes kun jeg kan finde nogle til 1400 og op efter !!!!

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-12-03 23:53

Halløj

Godt nok er jeg ikke selv meget til Thansen, men tjek her: http://www.thansen.dk/product.asp?c=194547694&n=967710925&pn=967711090 Nu vil jeg ikke garantere, hvor mange omdrejninger, men mener bestemt det er en Top-Racing ! Men jeg for svar imorgen fra thansen, hvor mange omdrejninger den præcis kan tage ! så skal jeg nok lige skrive det til dig så vi kan være sikker på at montere noget ordentligt Men den krumtap koster 899 Kr. og jeg håber da hvis vi ikke kan bruge den, så skal vi nok prøve at finde noget billigt :D men kvalitet selvfølgelig :D ! Jeg vender tilbage imorgen med svar, på præcise antal RPM ! Mvh Thomas

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-12-03 23:56

Ellers har jeg fundet nogle af, tja de koster jo desvære over 1300 Kr. de fleste men så garanterer de også og kan holde til 15.000 RPM og er med varmebehandlet lejer og plajlstangen er for-cromet og det hele, hehe Men lad os lige afvente svar fra thansen først..! Mvh Thomas

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 19-12-03 11:39

Halløjsa skipper !

Jeg har snakket med Thansen og den kan uden problemmer klare 13500 RPM ! så køb du den her krumtap somjeg har lagt linket til ovenover..! Den koster 899 Kr... så ka du ikke klage, hehe...!
Held og lykke
Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-12-03 16:46

Det er den orginale krumtap, hvorfor skifet den orginale til den orginale? Det er ikke nogen racerkrumtap.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 19-12-03 17:15

N0b, det troede jeg også Palle, da det var Thansen, og ik lillesøster, protuna..! jeg har på skrift fra Thansen, det er en forbedret topracing krumtap som godt kan klare 13500 RPM, sååå....
Troede sgu også det samme som dig istarten..

Kommentar
Fra : STF

Dato : 20-12-03 03:50

jamen kan den så klare 13500 ????

Accepteret svar
Fra : kandu4thomas

Modtaget 180 point
Dato : 20-12-03 11:20

ja det siger de jo hos Thansen, du kan jo evt. selv ringe til dem og høre...!

Men det var det svar jeg fik fra dem !
vh
thomas

Godkendelse af svar
Fra : STF

Dato : 23-12-03 21:22

Tak for svaret kandu4thomas.