/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
bo i sverige, læse i kbh?
Fra : zkb
Vist : 1868 gange
380 point
Dato : 10-12-03 18:15

>hej, jeg overvejer meget stærkt at flytte til malmø, men jeg studerer i dk, hvordan kan jeg finde nogen relevante oplysninger? er der evt nogen af jer som er i samme situation? jeg vil fx gerne vide hvis jeg skal frem og tilbage i bil hver dag over broen, hvad d koster mig, incl benzin og broafgift(ca. pris), hvor i malmø skal jeg lede efter en billig lejlighed, hvad hedder de steder som er tæt på københavn?osv...jeg er rimelig blank her og jeg har søgt på google.dk i flere timer uden noget held....:(
håber der er nogen som kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-03 18:23

Begynd med denne side
http://www.oeresundsbron.com/

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 10-12-03 18:25

prøv http://www.oresundsinfo.com/ og http://www.malmo.se/ og http://www.alltommalmo.se/ jeg ved at ISS har en del lejeligheder i malmø store og til en billig penge *s*

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-12-03 18:27

Hejsa
Jeg syntes du skal starte med at læse dette link.

http://www.uni.oresund.org/studentservice/u24.html
Yderliger er der oplysninger på linket herunder. Der er jo sket det at vi samarbejder i øresundsregionen på uddannelser.
Så er er mange muligheder, du skal dog vælge efter hvad du selv brænder for - bare klø på.
http://www.vidar.dk/4125641E00506D45/0/EA7949C33EF719E841256893003D5465!opendocument
mvh
BEnjamin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-03 18:29

Derefter læs Helsingborgs Dagblad på nettet.
Vælj innehåll og Skåne/Danmark/Sverige.
http://tidning.hd.se/
Og resten af avisen også.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-12-03 18:30

Hej igen

På linket her under er de mest almindelig spørgsmå besvaret på svensk, men der er jo også den vej du vælger at se det fra.

Der er også muligheden at du kontakter et svensk udannelsessted og får rådgivning af en svensk studievejleder

http://www.uni.oresund.org/studentservice/u2.html#dk
mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 10-12-03 19:18

hmm...tak for de forskellige links, men jeg synes dog ikke de er uddybende...jeg mangler spicifikt oplysninger om : hvad skal jeg give i kroner og øre (I BIL)PR. MÅNED i broafgift og i benzin?(et af de vigtigste spørgsmål!)
Hvordan anskaffer jeg mig en billig leje eller andelsbolig med max en times kørsel til københavn?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-12-03 19:58

Der er da masser af link til boligforeninger.
Hvormange Km din bil køre på liter ved du kun.
Prisen i broafgift falder efter antallet af ture du køre pr. år.
Det er jo til at regne ud.
Nu er jeg ved at være i tvivl om hvilket svar du heltpræcist søger, da mange af dine behov er individueller, noget kun du kender til.
Lejlighedens størelse, hvormange børn du har osv. En ting er helt sikker du kommer ikek til at tjene på dette projekt. Det kan kun være for interessen. Det du kan trække fra opvejer ikke dine udgifter.
Den sætlige skattefordel for brofradrag ved bopæl i sverige er der ikke nogen garanti for opretholdes.
Så jeg vil foreslå at du finder en kolegie lejlighed i København.
Det med at skaffe en lejlighed skaffer du som alle andre i sverige, ved at blive melde ind i en boligforening. På det område er svenskerene ikke anderledes end Danskere.
mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 10-12-03 20:43

Hej. Bor i malmö och har boet i sverige i många år . Du bör veta att där er bolig mangel
i malmö ,ret så stort,så du ska försöka att kolla op det meget innan du siger op din gamle lägenhet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-03 21:24

zkb

Du skal rette henvendelse til skatteforvaltningen i den kommune som du bor i.
Her skal du bede om at tale med "udlandsafdelingen" de har svar på de spørgsmål, som du stiller.
Du skriver at du studerer, modtager du SU og har du anden indtægt?

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-03 21:29

For at flytte til Malmø (Sverige) skal man kunne bevise at man kan klare sig selv økonomisk.
Hvor meget vil du betale for en andelslejlighed?
ans

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 10-12-03 21:39

jeg modtager su, og jeg bor sammen med min mand, så det er ca 7000 kr vi har, udover det tjener vi ca 4000 kr ved siden af, så alt i alt har vi 11000. jeg regner ikke med at kunne tjene på dette, men det er så skide svært at få en billig lejlighed i kbh, derfor vil jeg gerne flytte t sverige,så er der også et ekstra plus mht biler. vi vil aldrig få råd t at holde både hjem og bil, sådan som vilkårene nu engang er for studerende i dk. De skal leve af mindst muligt, selv bistandsklienter modtager flere penge end os, trods at det er os som skal hjælpe samfundet...og jeg er dødtræt af at bo i en lille skaldet studiebolig, på 35 kvm.¨
Jeg har d fint med vi måske kun vil have 1-2000 kr til resten af måneden efter alle udgifter er betalt, det bliver man skam vant t, på su:)
så ja det skal være en andels til ca de 150.000 kr,. jeg så en annonce at det var muligt, har dog desværre smidt den væk...(helst en 3 v)
håber det er info nok, også om hvorfor jeg vil tage så "drastisk" et skridt hehe