/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Jeg får for lidt.
Fra : Industri
Vist : 379 gange
100 point
Dato : 10-12-03 16:51

I vores hjem har vi 2 stk. PC. Min søns er den "stærkeste", så når han er på nettet, så stjæler han næsten hele hastigheden. Vi har 1024/256. Hvordan kan jeg få , bare halvdelen?. På forhånd tak Finn

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 10-12-03 16:59

Hej Indistri.
Har du konkret været ind og måle hvor stor hastigheden er for op/ned pr. maskine?
Prøv at gå ind på denne side: http://147.29.107.4/streamspeed_download.asp
Download programmet og kør det jævnligt nogle gange hver dag i en uge pr. maskine. Så kan det være problemet ligger "uden for din bolig".
Hej fra alka

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 10-12-03 17:03

Et tillægge til alka

eller bare her
http://81.19.245.211/speedtest/blank.html
http://bandwidthplace.com/speedtest/

mvh
Ishoey

Ps. God

Kommentar
Fra : Grubsnik

Dato : 10-12-03 17:04

Hmm, normalt skulle der være plads til begge computere på nettet uden nogen problemer...

Den umiddelbare grund til at din søns computer hugger alt båndbredden kan være at han benytter en download accelerator.

En download accelerator er et lille program der "ignorerer" flinke indstillinger til internettet og forsøger at rane så meget båndbredde til sig som overhovedet muligt. Der er selvfølgeligt et vist tab forbundet med dette, hvorfor de normalt er forbudt på alle større netværk.

Prøv at spørge din søn om han har installeret nogen programmer der lover at forbedre hans internethastighed? hvis han har, så få dem afinstalleret, så burde dit problem være løst.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-12-03 17:13

Det er ikke unormalt at en mand får for lidt, endda mindre end hans søn, ha ha.
Nu skriver du hans er den stærkeste, men det plejer ikke at betyde noget særligt, for din er vel en comp. over 100Mhz.?
Er det en hub eller router i bruger, og hvilken? Eller bruger i 2 netkort på hans, så du er tilsluttet hans? Så er der ikke noget at sige til det.
Det er heller ikke sikkert at du får mindre, for hvis han downloader, og du bare starter senere med download, eller bare vil åbne en hj. side, så vil det føles langtsomt, da hans download kom først, og hans netkort har aftalt med serveren i den anden ende, hvilken hastighed der kunne køres maximalt med. Derfor bliver hans prioteret højest.
Du kan lave en test, hvor du feks. starter først med at hente en stor fil, 4 sekunder senere starter han med at hente den samme fil, så fortællers jeres hastighed jo af "computeren".
Ligeledes kan i køre test "mod" en server i Danmark, der angiver jeres hastighed. Du kan feks. finde en på Tele Danmarks hj. side
Det kan også være at i kører næsten samme downloadshastighed, men din er mere doven, når du kun skal surfe mellem forskellige hjemmesider, men det er en anden historie, og kan kun have noget med din computers opsætning at gøre, feks. indstillinger i Internet Explorer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 17:13

Med netliniter kan man styre hvor meget båndbredde hver enkelt pc bruger
altså man kan sørge for at f.eks, 2 pc'er får samme størelse/internet adgang, bådbredde,ved at sænke den enes båndbredde og derved øge den anden pc's båndbredde,men dette program koster 29:95 dollars,for en enkelt licens.
programmet kan prøves i 29 dage,før man bestemmer sig for om man vil købe
det eller ikke.
http://www.netlimiter.com
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 17:16

det er DKK 181.82

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-12-03 17:25

Generelt, så må det siges at denne form for fordeling af båndbredde, skal ske via en komponent på netværket.
Jeg har endnu ikke hørt om programmer som kan kommunikere mellem computerne, og på den måde "aftale" en fordeling af forbrug af båndbredde.

Visse routere har indbygget en eller anden grad af QoS (Quality of Service)
Visse nyere netværks switche har også indbygget en eller anden grad af QoS, men man skal som regel op i en vis "klasse" af udstyr før det er indbygget i switche..

QoS er en relativ ny "opfindelse", især i forbindelse med mini netværk som de netværk som man har der hjemme, hvor der som regel er under 5 computere tilsluttet.

Hvilken ADSL router benytter du?

Linksys BEFSR81 (kr. 706 på edbpriser.dk) har mulighed for at man kan prioritere på de fire porte der er på den indbyggede switch. Dvs. du vil kunne koble din computer til den port der har højest prioritet, og din søns til en port med lavere prioritet. På den måde så bør hans "download" ikke genere din surfing.

Det er tænkeligt at andre routere også har denne muoighed, men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Switche som kan overvåges, og switche på Layer3, kan som regel også programmeres til en eller anden form for QoS.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-12-03 17:28

Aha, og så er der lige Manse9933's indlæg! Han omtaler et program som kan lige det som du ønsker dig.

Måske jeg også lige burde kigge på det program.

mvh. per

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-12-03 20:54

Hej Industri

Som udgangspunkt kræver det enten en software eller en hardware løsning. Teknikkerne kaldes QOS (Quality Of Service) eller TOS (Type Of Service). Teknikkerne blev udviklet med det formål at skabe bedre telefoni på internettet, da dette kræver en garanteret båndbredde for at blive godt. Det er derfor naturligt at benytte teknikken til også at dele båndbredde mellem flere brugere også.
Der findes flere dyre routere som kan klare opgaven og endelig er der Linksys routeren, som Per Fredriksen nævner til små 700 Kr. Den kan ifølge Importøren (elsborglink) lave en form for deling mellem de 8 porte, selvom det ikke er rigtig QOS.

Endelig er der et hav af indlæg om det her på Kandu og endnu flere programmer der kan løse opgaven, så der er gode chancer for at du igen kan få noget se bare her:

http://www.kandu.dk/dk/spg/27598
http://www.kandu.dk/dk/spg/6596
http://www.kandu.dk/dk/spg/13047
http://www.kandu.dk/dk/spg/17581

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 21:00

Kunne I ikke lave en indbyrdes aftale, 1/2 time til hver i timen. Mere retfærdig kan det ikke blive.

Man har alligevel godt af en gang imellem at få strækt arme og ben.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Industri

Dato : 11-12-03 21:31

Tak for svaret alka.