/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skorstens overdækning i top - skal - ska~
Fra : Garmund
Vist : 10487 gange
100 point
Dato : 10-12-03 11:43

Jeg har en ældre skorsten uden overdækning i toppen på nyerhvervet sommerhus. Derfor regner og sner det ned - så den står våd indvendigt i perioder - med risiko for løbesod. Derfor overvejer jeg at overdække skotstenshullet på en eller anden måde. Er det klogt - og i såfald - findes der så en god løsning? Skal afdækningen mures fast - eller skal den ligge løst - så skorstensfejeren kan komme til?
Mvh Garmund

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 10-12-03 11:51

den kan sagtens ligge løst den vejer vel 40-100kg

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 12:14

Da sommerhuset formentlig ikke opvarmes gennem hele vinterperioden vil det nok være klogt at lægge en overdægning på. Og der er ingen problem med at gøre det som >granslam foreslår det.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 12:47

Helt konkret har du to lovlige muligheder:
Sløjfe din skorsten, så du ikke kan anvende denne længere. Udtrækshul kan afblændes forsvarligt, med udstøbning af beton min. mn15m2. Fyrekilder skal fjernes, og skorstenen skal afmeldes hos myndigheder (skorstensfejer). Vil jeg dog ikke foreslå, det vil være dyrt, at få den etabeleret tilbage igen.

Den anden mulighed, er at gøre intet. Du må IKKE afdække aftræk fra en skorsten, det er jo indlysende farligt, og derudover ulovlig.

En løsning, hvis du er bange for regn/sne er, at få monteres en isokern i din skorsten. Det løser evt. problemer med løbesod o.a. og giver samtidig en mere holdbar skorsten (nu går jeg ud fra, at denne kun er muret, og ikke allerede har indsats.) Hvis vi taler om en lille LIGE sommerhusskorsten, er prisen ca. 4-5000 kr, plus moms.
Har du behov for yderligere uddybning, skriv blot.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 13:15

Hej JMS

Er det ikke engang tilladt at sætte en "hat" på uden isokern?

Så der forbliver træk i skorstenen??

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 10-12-03 13:23

<<ellebye
Jo, men "hatten" skal være godkendt. Der findes en rigtig god type med lameller (kan købes i alle byggemarkeder), men det skal være den runde, den firkantede dur ikke. Denne skaber også mere "træk" i skorstenen, og anbefales af skorstensfejere. Den gamle hat, et par mursten i hjørnere, og en flise på toppen, er ikke godkendt. Man får en hulens masse bøvl med skorstensfejeren, og skorstenen kan blive kasseret ved brandsyn, og bliver kondemneret (forbud mod anvendelse). Kan ikke lige huske prisen på lamel hatten, tror omkring kr.: 500,00. Men denne hindrer heller ikke regn / sne. Men hvorfor bange for nedbør??? Er skorstenen ellers OK, er der ingen risiko. Min egen skorsten er der ingen hat på. Den er skalmuret, omkring isokern i leca. Isokern er ikke faststøbt i toppen, og kan således arbejde ved temperaturudsving.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 13:46

Nu har jeg heldigvis ikke problemet, da jeg har naturgas, med vandret aftræk.

Men i dit tilfælde taler du måske om helårshus, hvor der konstant er varme på, hvor et sommerhus som måske ikke benyttes i 6 måneder, og lige i den vejrmæssige værste periode.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 13:50

<<ellebye
Ja, men en normal skorsten, er der træk i konstant, mere eller mindre, uanset om du fyrer eller ej. Dette holder skorstenen udluftet, så de store fugtskader kan der ikke blive tale om. Åbningen i toppen, ved normal skorsten er
Ø= 10-15 centimeter, og det er begrænset hvor mange dråber, der kommer ned i selve konstruktionen.

JMS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-12-03 14:24

<<ellebye
Lyt endelig til JMS. Hvis skorstenen bliver våd indvendig, er det i hvertfald ikke mere end en alm. ydermur der får regn og slud, og hvis der så bliver fyret igen, varmes skorstenen bare op igen og fugten stiger ovenud. En skorsten bliver mør i mørtlen hvis den bliver lukket helt til og risikerer at dratte ned.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-12-03 14:47

<<Garmund

Svaret fra før var jo selvfølgelig til dig og ikke til ellebye. Jeg undskylder!!!!!!

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-12-03 14:47

<<Garmund

Svaret fra før var jo selvfølgelig til dig og ikke til ellebye. Jeg undskylder!!!!!!

Fijala

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 16:04

>Fijala

Du behøver da ikke undskylde to gange

ellebye

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-12-03 16:20

<<ellebye

Nervøs musefinger

Kommentar
Fra : Garmund

Dato : 12-12-03 12:14

Tak for jeres svar. Det er interessant at følge den dialog der her fremkom på baggrund af mit spørgsmål. Tillad mig at uddybe mit sprøgsmål en anelse: Hvis man i skorstenens fire hjørner fastlimer sten hvorpå en afdækningsplade kan ligge - er det så fornuftigt? I såfald - hvad skal afdækningspladen bestå af - beton? Og må den ligge løst? Og hvor stort et aftrækningshul skal man evt beregne sig - der vil jo nu fremkomme et hul i alle 4 retninger? Alt andet lige vil sådan en løsning da kunne værne mod det værste slagregn og fygesne - samt give normal aftræk til skorstenen - eller hvad?
Mvh Garmund

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 12:21

Det ville godt være tilladt. Der skal bare være så stort et hul som svarer til åbningen i hullet i skorstenen. Hvad det bliver lavet af er ligegyldigt bare det ikke er brændbart materiale. Jeg selv ville stadigvæk ikke dække ned.
Har også en skorsten i huset der ikke bliver brugt og den er ikke afblændet. Heller ingen sod eller lign.

Fijala

Godkendelse af svar
Fra : Garmund

Dato : 12-12-03 12:44

Tak for svaret jmsgruppen. Jeg har nu nærlæst alle svar - og taget ved lære. Jeg er ikke klar over om skorsten har Icokærn - men jeg vælger herefter - enten at få indsat dette - eller intet at gøre. Tak for svar og positiv dialog fra jer alle.
Mvh Garmund

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 13:03

Selv tak, det var så lidt
god
Godt
MVH
JMS
nb. keg kan nu ikke læse flere kommentarer her.