/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Landsrets Dom, Information.
Fra : parcival
Vist : 582 gange
50 point
Dato : 08-03-02 01:01

Hvilken information kan jeg få fra LAV vedrørende en dom fra 1927? Jeg ved godt at der er en 80 års begrænsning på at dette materiale bliver alment tilgængeligt. Jeg håber dog på at få dispensation.

Jeg er ikke så meget interesseret i selve kendelsen men en slags afskrift af selve retshandlingen med detaljer omkring anklage og forsvar. Findes der sådant? Hvad hedder det?

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 08-03-02 11:23

Du kan jo henvende dig til den pågældende byret - eller Landsret - og anmode
om en udskrift af dommen. Det kan også søges i UfR som kan gennemses på
biblioteket. Det findes såvel i trykt form som på CD. Den trykte udgave vil
altid være den mest pålidelige!
Forud for en dom har der jo været adskillige retsmøder og korrespondance
parterne imellem. Det afsluttende ved en retshandling er selve proceduren -
en sammenfatning af sagens aspekter - hvor parternes advokater fremlægger
deres synspunkter og argumenter. Den protokol retten fører herom er normalt
ikke offentlig tilgængelig tidligere end 20 år efter retshandlingen/dommen.
Du skal ikke forvente at finde det du søger i denne protokol. Det er ret
begrænset hvad retten finder relevant at nedskrive i disse retsprotokoller!
En retssag består af en stævning, et svarskrift, en replik, en duplik,
diverse processkrifter, anden korrespondance, forskellige retsmøder og
endelig selve proceduren (det afsluttende retsmøde). Efter dette sidste møde
kan parterne anmode om en tilkendegivelse, altså en stillingtagen fra
rettens side om udfaldet, og efterfølgende afsiges der så en dom. Dommen,
med mindre der er tale om et forlig (udenretsligt) kan altid findes på
skrift og er offentligt tilgængeligt.
Domme afsagt i Danmark er som oftest ikke særligt udførlige begrundet, og jo
højere man når op i systemet, desto mindre fylder de skriftlige begrundelser
i dommen. Her menes naturligvis ankesager fra byretterne, som er blevet
anket til Landsretterne, og eventuelt til Højesteret.
For at danne dig et overblik, skal du således først finde ud af om den
pågældende sag har været ført ved flere retsinstanser.
Men, skal du have fat i alle detaljerne i sagen kræver det at du tager
kontakt til de advokater / advokatfirmaer der i sin tid førte sagen. De er
de eneste der har samtlige akter i sagen. Om de kan, vil, må udlevere disse
oplysninger til en privat person, er en helt anden sag!

mvh

Steven Gloerfelt-Tarp

"parcival" <parcival.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:91Th8.203$Z25.34009@news000.worldonline.dk...
> Hvilken information kan jeg få fra LAV vedrørende en dom fra 1927? Jeg
> ved godt at der er en 80 års begrænsning på at dette materiale bliver
> alment tilgængeligt. Jeg håber dog på at få dispensation.
>
> Jeg er ikke så meget interesseret i selve kendelsen men en slags
> afskrift af selve retshandlingen med detaljer omkring anklage og
> forsvar. Findes der sådant? Hvad hedder det?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-06-02 22:58

Hej paecival!
Kan du ikke anerkende en af de første kommentarer på Kandu, som et svar ?
Ellers bliver dit spørgsmål "i al evighed" stående som ikke besvaret, og det er vel egentlig besvaret?
Hilsen Jeannie Kristensen

Godkendelse af svar
Fra : parcival

Dato : 06-06-02 04:56

Tak for svaret Steven Gloerfelt-Tarp.
Undskyld forsinkelsen med at takke. Jeg går ikke så ofte ind på Kandu!
Parcival