/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Estragon sennep ??
Fra : MSS
Vist : 3114 gange
50 point
Dato : 10-12-03 08:46

Hej

Jeg skal lave en forret med laks, hvor i der skal Estragon Sennep.

Jeg har ikke kunnet finde det i butikkerne - er der nogle, der ved, om det har et andet navn ?? Eller om man evt. kan bruge en anden form for sennep ??

MSS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 08:58

>MSS

Estragonsennep findes i velassorterede specialforretninger. Firmaet Maille, som laver den dijonsennep af de bedre vi oftest ser, har også Estragonsennep.

Estragonsennep har ikke et andet navn

Hvor i Danmark bor du??

Ram

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 60 point
Dato : 10-12-03 09:07

>MSS

Det er nok klogest at ringe til importøren af Maille. Firmaet hedder "Cervara" og har
nr. 7484 5454 - De må kunne fortælle dig hvor de leverer deres produkter til, så du kan finde en forretning i nærheden af dig.

M
Ram

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 10-12-03 09:20

Hej

Jeg bor i Midtjylland, har prøvet i SuperBrugsen og SuperBest, hvor de normalt også har de her lidt specielle ting, men som sagt uden held.

Overvejer dog at bruge noget sød fransk sennep - mon ikke det vil være ok også ??
(sender lige en kopi af opskriften her):

300 g røget østersø laks
1 stort finthakket rødløg
citronsaft
salt/peber
estragon sennep
150 g grønne asparges
hvidløg efter smag
fløde
cocktail tomater
sort kaviar
micracle whip (mayonaise)

Bland et par skefulde mayonaise sammen med lidt flødeskum, citron, sennep, salt og peber. Skær laksen i tern og vend den i dressingen sammen med hakkede rødløg.
I en gryde svitses hvidløg i lidt olivenolie, hvorefter de hakkede asparges kommes i. Fløde, salt og peber kommes i, og blandingen simrer indtil asparges er møre. Blend den til en blød creme.

På en tallerken kommes tartaren i midten med små tomatbåde og kaviar. Udenom lægges aspargescremen, hvorpå der drysses lidt hakket rødløg. Server med lækkert brød eller evt. smørristet rugbrød.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 09:31

<<ram2
Ikke for at blande mig, jeg er kun middelmådig ved kødgryderne
Men kan man selv blande eks. Dijon sennep med estagon, og har du nogle erfaringer med sådan hjemmelavet?
Eller er det håbløst?
Skal selv bruge lidt sennep her i julen...

Undskyld MSS, at jeg spørger lidt i dit sprgs.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 09:32

>MSS

Meget lækker opskrift.

Om du kan bruge sød fransk sennep ved jeg ikke, for Estragonsennep er Meget forskellig fra denne. Estragonsennepen er nærmest en Dijon - altså strærk og "spids" i smagen med estragonsmag. det er jo meget forskelligt fra den søde noget fyldigere franske sennep (som slet ikke er fransk *G*) Men jeg vil ikke afvise det. Kan bare ikke som jeg plejer at kunne "fornemme" hvordan det smager.

Emn anden ting er denne "Miracle whip - sDer vil jeg råde dig til at skifte dette hæslige amerikansk inspirerede fluidium ud med en gsd mayonnaise rørt op med denne søde franske sennep - lidt alm. Dijon og lidt citronsaft. Allerbedst hvis du selv rører mayonnaisen. Men ok det er måske for meget

Jeg mener Brugsen har en mayonnaise i 200 gr. pose, som er fuld på højde med Irmas (osse i pose) som er uforlignelig. I har jo ikke Irma i Jylland så vidt jeg ved

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 09:39

>JMS

Selvfølgelig kan man pladre noget tørret eller frisk estragon i en alm. sennep og få en middelmådig efterligning, men opskriften som MSS skal lave er jo netop lavet på en estragonsennep, hvor man i stedet for alm. vinedikke har brugt estragonedikke, Hvis du tilsætter estragonedikke osse, ændrer du konsistensen og ender med at stå med en gang slask der hverken er det ene eller det andet.

Næe du..... kompromisløshed er vejen til det bedste. Men man kan jo gøre hvad man har lyst til.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 09:44

>MSS

Jeg har lige sidder og "smagt" efter (blærerøv ) Tror godt du kan gøre som JMS siger - Køb en alm. Dijon og rør meget fint hakket helst frisk estragon i, det kører til den opskrift.

Ram

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 09:47

<<ram
Takker, kunne aldrig finde på at lave sjask

Det telefonnummer du nævner er i Sdr.Jylland, så det må også kunne findes her i det mørke Jylland. (Vejle)
Jeg prøver

JMS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 09:50

>JMS

Tlf. nr. er til importøren. Firmaet hedder Cervera - ligger i Rødding - og har eneimport af Maille produkter.

Ram

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 09:55

<<ram
Kender Rødding udmærket, vil ringe til importøren, og spørge om forhandlere. Jeg mangler tit lige det der sætte prikken over iét i en aller anden opskrift. Er autodidakt gryde svinger, men man udvikler sig gudskelov
Tak for telefonnummeret.
JMS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 10:02

>JMS

Prøv Cervera's Pickles - Findes ikke bedre - eller deres Pickalilly (samme som pickles - bare fint hakket) til hjemmelavet remoulade

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 10:08

>JMS

Eller deres Ravigottesauce. til en lækker buffet eller......Små fine pillekartofler vendt i Ravigotte og drysset med purløg eller forårsløg til en rosastegt tyndsteg. Enkelt og lækkert

Må hellere holde - er lige gået på skrump

Ram

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 10:09

<<ram
Vil prøve alt hvad de formår. Er ganske madglad (men ikke fed, endnu )
Åhh, sidder og bliver helt sulten
JMS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-12-03 10:12

>JMS

Ikke fed....... - Pas din motion - ellers kommer det snigende
Ram

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 10:20

<<ram
får masser at motion, og har det godt med det, gudskelov...
Men man tager jo lige et par kilo på, her de næste glade tre uger
JMS

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 10-12-03 15:31

hej i gruppen

Estragon-sennep har kunnet fås på Apoteket,de blander selv til små fikse julegaver

God Jul og godt nytår

mvh mcloud

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 16-12-03 18:57

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 17-12-03 07:59

Hej JMS

Jeg har ikke lukket mit spørgsmål, da jeg har håbet på, at der måske var andre, der havde kommentarer til spørgsmålet, eller endda var stødt på denne sennep i en butik.
Jeg har fulgt dialogen, får jo også en mail hver eneste gang, der er indlæg til spørgsmålet - og er således også blevet bombarderet af de mange indlæg fra dig og Ram, som jeg måske ikke har haft så megen glæde af.

mvh og glædelig jul
MSS

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 17-12-03 08:00

Tak for svaret ram2.