/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
harddiske IDE100 IDE133 SATA Ultra160???~
Fra : ekki
Vist : 417 gange
50 point
Dato : 09-12-03 14:28

Øhm hvad er forskellen på disse???
overvejer og købe ny hardisk men da jeg kiggede inde på www.edbpriser.dk
så jeg dette:
IDE100, IDE133, SATA, Ultra160, SATA150,

Fatter nada

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 09-12-03 14:39

hvis du går ind på edbpriser igen og ind hvor du fandt hardiske klikker du på en af de hardiske der er og ude i højre side er der en top 10 når du har klikket på top10 vil der i toppen af siden stå guide klik på den og du finder svaret på alt om hardiske
håber du finder en ny god hardisk
mvh granslam

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 50 point
Dato : 09-12-03 16:35
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-03 16:42
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-03 17:15
Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-12-03 17:39

Generelt må det siges at de forskellige betegnelser som du nævner, det er navne på den type forbindelse der er mellem motherboard og harddisk.

Du skal vælge den disk type som passer til dit motherboard.
IDE er den mest udbredte metode for private pc'ere, eller kontor pc'ere.
IDE100 og IDE133 siger noget om den maksimale hastighed som data kan overføres med.

SATA og SATA er en ny type forbindelse mellem motherboard og harddisk, som er designet til at overtage efter IDE type forbindelsen. Men igen, dit motherboard skal have en SATA controller før disse diske er interessante for dig.

Ultra160 er en SCSI forbindelse mellem motherboard og harddisk.
SCSI er en mere avanceret form for data forbindelse mellem enheder. Den benyttes mest for harddiske, men kan også benyttes mellem andre typer computerenheder. Det er en lidt dyrer måde at styre HD på, så den har mest været brugt på servere og workstations.

Det er sandsynligt at SATA også vil vinde ind på det traditionelle SCSI marked.

Alt i alt, så skal du købe IDE diske til din pc. Med mindre du VED at du skal bruge noget andet.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-03 19:07

Godkendelse af svar
Fra : ekki

Dato : 13-12-03 18:15

Tak for svaret Manse9933.