/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fedtfattige godbidder?
Fra : jabco9240
Vist : 3168 gange
25 point
Dato : 09-12-03 09:07

Hej!

Vores 2-årige bordercollie blev kastreret for to måneder, og i en ruf har han taget tre kilo på. Derfor vil vi gerne ind og slanke ham lidt igen.

Men en hund som ham, der hele tiden skal aktiveres, får også hele tiden mange godbidder for at gøre ditten og datten. Derfor vil jeg gerne høre, om der er nogen der kender til "fedtfattige" eller bare knap så fedende godbidder?
Vi veksler mellem frolic og tørrede leverbider.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 35 point
Dato : 09-12-03 09:18

Gå lige i bilka...
Ved ikke om de har dem andre steder, men der har vi købt tørrede små fisk, brisling, tror jeg. Der er næsten ingen fedt, kun naturlige vitaminer.
Ulempem er, at de ikke lugter så godt..
Vores hund, er vild med dem.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : pybs

Dato : 09-12-03 09:19

Hej.

Gulerødder skåret i passende stykker er et hit her i huset. Det tog ganske vist noget tid at lære dem at spise gulerod, men idag er det sikkert og vist at det er ligeså interessant som andet. Lad ham få en gulerod at tygge på, som et tyggeben. Vær opmærksom på at det godt kan svine noget i starten, da han helt sikkert vil synes det er noget underligt noget og ikke rigtigt ved hvordan han skal bære sig ad. Når han så efter et par gange har fundet fidusen er det nemt at bruge det som godbid ifm. træning og lign., og samtidig virker det som tandbørste

God fornøjelse.

Pernille

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 09-12-03 09:20

Hej jabco9240

de tørrede leverbidder er ikke særligt fedende, men er selvfølgeligt rene proteinbomber.
det bedste er at gi' så små godbidder som overhovedet muligt.
mine træningsgodbidder til mine golden's er pølser i 0,5 cm skiver der bliver delt i fire stykker - dvs. der kan blive rigtigt mange godbidder af en enkelt pølse. Jeg bruger også skinke i strimler (kan laves selv eller købes i små pakker)
altså bare små stykker når du giver godbidder.
Jeg tror at det har lige så stor betydning at hunden får et eller andet - hvor lang tid det tager at tygge er måske ikke så vigtigt.

vh
dorthe 9270

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 09-12-03 09:21

kanongod ide med guleroden pernille, den vil jeg prøve.

tak for det
dorthe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-03 09:24

jabco9240

Lever hunden kun af godbidder?
Måske skulle i ændre i den daglige kost til hunden. Hvad lægger I i skålen?

mvh ans

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 09:27

Lige et ord mere..
Jeg kan se gulerødder, det har vores hund også spist hekt fra lille hvalp, men pludselig gider den ikke mere.
Derfor fiskene

JMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-03 09:29

Her er et link fra dyrlægevagten. En af bibirkningerne ved kastration kan være vægtforøgelse.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=638/sprog=1/grp=3/menu=15/

mvh ans og

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-12-03 09:46

jeg plejer at købe svinelever, skære det i små tern, lægge det på bradepanden i ovnen ved lav temperatur i ca en time. Derefter kan ternene (helst i en pose, da de stadig fedter lidt) bæres i lommen klar til brug.

godbidder behøver ikke være dårligt, min egen hund får næsten aldrig mad i sin skål, i stedet får hun morgenmad - almindeligt foder, men hunden synes nok at det er godbidder - spredt ud på græsplænen. Hun aktiverer sig selv, mens jeg laver morgenkaffe osv.
I løbet af dagen får hun "godbidder" i trænings- og indlæringssituationer. Kun når det er nye øvelser bruger jeg leverstykkerne. Hendes aftenfoder får hun i en tom colaflaske. Fylder tørfoder i flasken, hun skubber til flasken for at få maden ud, og jeg finder ALDRIG hundemad på gulvet. Hun samler det hele op. På den måde kommer hunden til at arbejde for al sin føde, og bliver aktiveret samtidig.
"flaskefodringen" kræver kort tids indlæring: Hunden må ikke bide i flasken for at løse problemet! Gør den det, fjernes flasken. Prøv igen lidt efter. Husk at rose hunden, når den kun puffer til flasken, skæld ikke ud, når den bider i den, bare fjern den og prøv igen lidt senere. Og vigtigst: Løs ikke problemet for hunden ved at tømme flasken, fordi man synes at det går for langsomt. Måske der skal bruges ekstra stærkt-duftende godbidder til at begynde med, f.eks. leverstykker. Senere kan de skiftes ud med almindeligt tørfoder.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-12-03 09:48

>jabco9240
hov, jeg havde ikke læst ordentligt efter. Du bruger jo allerede tørrede leverbidder. UPS

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 09-12-03 10:12

Hej......
Ja, jeg kender det godt... Min hund er ikke tyk, men jeg går alligevel meget op i, at hans godbidder ikke er alt for fedende...
Det er en god idé at differenciere godbidderne. Sådan at hvis I træner noget svært udenfor (i mit tilfælde indkald), træner I med det lækreste af det lækre (som jo nok er fedende) men i bitte små stykker. jeg mener, mindre end en lillefingernegl. Hvis det er en frikadelle, vil I højst komme op på en kvart om dagen og I kan jo så bage frikadellerne i ovnen, istedet for at stege dem.
Når I så træner "nemme " ting, fx inde i stuen, kan I nøjes med mindre spændende godbidder. Hvad med hans tørfoder - altså hans mad? Hvis I holder maden tilbage og kun bruger rationen til at træne med og til at søge efter i haven fx, vil han måske hige mere efter det - og således kan I bruge det til at træne de "nemme" ting. I kan evt. nulre det godt sammen med nogle små stykker kogt kylling (som jo ikke feder). Der sker intet ved, at holde maden tilbage på denne måde, især ikke når han er overvægtig. Hvis en hund er vant til at blive trænet med lækre sager både inde og ude og i alle situationer, vil dens eget mad (tørfoder) hurtigt blive kedeligt.
Samtidig opnår I (ved at differenciere), at der hurtigt kommer succes i den pågældende øvelse I laver, hvor han får det rigtigt lækre. Min hund ved ikke noget bedre end at komme hen til mig i indkald - det er det eneste tidspunkt OVERHOVEDET, hvor han får andet end sin egen mad og doko-brikker...
Efter et stykke tid, hvor den pågældende øvelse går som smurt, kan I udpege en anden øvelse, der kræver ekstra opmærksomhed... Husk, at når jeres hund kan den pågældende øvelse 100%, skal I gå til "variabel forstærkning" (= at give godbidder tilfældigt. Hvis det er "sit"-øvelsen fx, så giver I ikke en godbid hver gang I beder hunden sætte sig og den gør det, men derimod hver 2. gang, hver 5. gang, hver 7. gang etc). Variabel forstærkning hjælper til at vedligeholde det indlærte. (samtidig sparer man jo så også på godbidderne)...
Ellers lige nogle bud på godbidder, som enten ikke feder eller feder minimalt (og husk - alle godbidderne er bitte, bitte små): kogt pasta uden salt, torskerogn, kogt kylling, grøntsager/frugt, lyst brød, fisk, skinke, kalkunfrikadeller bagt i ovnen etc... Brug fantasien. Og husk chokolade er gift for hunde!!!
En anden ting man kan gøre er, at bruge legetøj som belønning. Er der noget jeres hund vil dø for? (fars sutsko, mors tørklæde, et pivedyr, en bold, en sko, nøglebundtet etc...). Ved indkaldstræning med min hund veksler jeg mellem super gode godbidder, et pivedyr og en bold i en snor (han ved aldrig hvad han får - det er også et super "trick" i indlæring!!)... Men umiddelbart vil jeg sige, at I skal passe på, da I har en Border Collie, som generelt er en let-stresselig race. (skal ikke kunne udtale mig om jeres!)... Men der er en risiko for at stresse sin hund op, når man bruger legetøj som belønning. Så ikke vær for vild.
I gør det, at når hunden laver den øvelse I er ved at træne, roser I og trækker legetøjet op af lommen (hvor det hele tiden ligger - skjult) og hunden får lov til at se det... Det er belønning nok, hvis hunden altså er vild med det pågældende stykke legetøj... Hvis hunden udfører øvelsen perfekt, får den legetøjet (og I roser)... Hvis det er et pivedyr I har i lommen kan belønningen være, at I trykker på det så det piver, mens det ligger i lommen. I kan sagtens variere, så den engang imellem får/hører/ser legetøjet og engang imellem får en godbid...
I kan også bruge en øvelse som belønning. Lad os sige at jeres hund er vild med at "dække". Når I så træner en eller anden øvelse (fx. lineføring), og det går godt, får hunden lov til at dække. Ja - det virker med nogle hunde!!!
Men på denne måde, ved at variere belønningsformen, kan I jo spare en masse godbidder... Og opnå større iver hod jeres hund (plejer nu ikke at være et problem med border Collien...)
Og så lige et spørgsmål til jer. I har valgt en heftig arbejdsrace, som jeg til dagligt fraråder "alm. " mennesker at anskaffe sig... Må jeg høre lidt om, hvordan I opfatter jeres hund - hvad I gør for at få bugt med aktivitets-niveauet, etc.? Og på forhånd tak...
Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 09-12-03 10:17

Tak for svaret jmsgruppen.

Også alle Jer andre.

De dersens tørrede brislinger findes de i dyrefoderafdelingen eller andre steder i Bilka?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-12-03 10:23

Tør fiskene kan købes mange steder også i Aldi. De er den bedste ide. Gulerødder er ingen skade til,men heller ingen gavn for hunde maver kan ikke omsætte dem.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 10:37

Selv tak...
Vil lige nævne, at jeg ikke er hundeekspert, men autodidakt, altså selvlært af erfaringen.
Vor hund, Sopey, er ellevild med de tørrede fisk.
Og så det vigtigste, de er narturlige. Vi bruger INTET færdigfoder eller lign. hos os. Kun naturlig mad.
Vi tror, at mange af de færdige produkter, for det meste er tilsætningsstoffer.

God
Godt

MVH
JMS

NB. Jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-03 17:19

Hej, Jabco.. Hvorfor bruger i ikke bare hundens tørfoder? Hvis han er på skrump, så får han vel et slankeprodukt, og han er vel altid sulten, så det nemmeste er da at bruge hans mad. -Frolich er temmelig meget fedende!!! Og tørfisk er godtnok sundt, men de prægtige vitaminer, der er i, er de fedtopløselige, så der er altså fiskeolie i, og det er altså kalorier.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 09-12-03 20:51

Birgitta, du har fuldstændigt ret.
Jabco; var det for meget forlangt, om du ville besvare mit spørgsmål???
Vildskud

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 09-12-03 22:54

Hej!

Ja,ja nu kommer jeg - I ser jeg iler.....

Vildskud, du kommer med mange gode betragtninger omkring foder og godbidder/legetøj og andre belønninger. Tak for dem. Og nu til dit spørgsmål om vores BC'er og dens aktivitetsniveau.

Jo ser du. Med BC'en kan man vist altid komme til at føle sig utilstrækkelig. Vi har ingen får og bruger ham ikke til arbejdshund på nogen måde. Men vi har også sørget for ikke at skrue hans arbejdsiver op fra begyndelsen.

Vi går dagligt et par ture på ca. 45 minutter med ham (morgen/formiddag og eftermiddag/aften). Han går - eller skulle jeg sige løber - frit på vores gåture. Vi er så privilligerede at have en skov og store marker tilknyttet huset, hvor vi bor. Og her kan han hele dagen løbe frit. Når vi går tur i skoven, lægger vi - når vi har lidt ekstra tid - nogle øvelser ind. Det kan være balancegang på træstammer, godbidsspor (der har vi den igen med godbidder) eller bare ganske almindelige sit,dæk, på plads øvelser. Ellers er der altid naturens egne "spor", som han selv forfølger.

Når vi er hjemme ved huset, kan vi finde på at lave lidt agilityøvelser på græsplænen - foreløbig har jeg kun tre spring, en slalom og en tunnel, men der kommer vel mere henad vejen.

Indendøre - og det er specielt om aftenen eller når det er mørkt (hvilket det jo desværre er stort set hele tiden her om vinteren) - gemmer vi godbidder rundt om i huset, som han skal finde (godbidder igen!), ellers er det forskellige små stuedressurøvelser: sit, dæk, plads, rul, kravl, ja/nej-øvelser. Nogle gange skal han få godbidder (!) ud, som ligger under små skåle eller under et tæppe. Og andre gange forsøger jeg at indlære noget nyt, som feks. senest "give me five" - igen med godbidder som belønning.

Af ugentlige aktiviteter er hundeskovmødet, hvor vi er en flok med forskellige hunde, der mødes og går tur i hundeskoven. En omgang agilitytræning og en omgang adfærds-/kontakt-træning - begge dele på organiserede hold.

Når jeg træner agility med ham - hvad enten det er herhjemme eller på træningspladsen - så er belønningen en rusketur med en bold i snor. Den elsker han overalt på jorden. Desværre er der lige præcis det med stress-genet.... Han kører hurtigt op, når den er i farvandet, og kan i nogle tilfælde glemme alt andet end lige netop at få fat i bolden.
Men det virker rimeligt godt til agilitytræningen, fordi det er en "lang" øvelse med eksempelvis fire-fem spring og en tunnel han bliver belønnet for. Så får han en ruske/legetur. Og så må jeg kæmpe det bedste jeg har lært for at få ham til at slippe bolden igen, inden vi tager øvelsen én gang til. (Desværre har jeg ikke fået ham lært "slip", "byt" eller "aflever" ordentligt - og i den situation kan godbidderne godt gå hjem og lægge sig - de er uinteressant i forhold til bolden.

Og som jeg indledte med at sige, så føler man sig altid utilstrækkelig i forhold til en bc. Og det gør vi da også tit. Især om aftenen, når vi ikke kan få lov at se fjernsyn eller arbejde på computeren i fred. Og med mindre han er totaltræt, så tager det ham lidt tid at finde ud af at falde ned og hvile. Så bruger vi det trick at hægte en læderhundesnor (som vi ikke bruger til gåture mere) til hans halsbånd. I begyndelsen hægtede vi så den anden ende af snoren til et sofaben eller lignende, så kunne han ingen steder komme, og han lagde sig ned. Nu ved han efterhånden, at bare han får snor på, så skal han lægge sig. Og så falder han lynhurtigt i søvn. Andre gange skal vi såmænd bare finde snoren frem og lægge den ved siden af ham, så ved han hvad klokken er slået...

Og til sidst til Britta: Hundens foder er for tørt og skal tygges for meget på i forhold til træningssituationer, hvor tingene skal gå lidt gelinde. Der er det bedre med bløde godbidder - små pølsestykker eller lignende. Men ellers er det da en mulighed.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 10-12-03 10:38

Tak for svaret!!!*ss*

Det lyder jo som om I har rigtigt godt styr på det... En ting undrer mig; hvorfor lægger I godbidsspor? Hvorfor ikke et "rigtigt" spor? Og så vil jeg sige til en BC - gerne 20 spor om dagen!!! Men, men, men det kommer jo selvfølgelig an på den tid I har til rådidghed

Ps. til det med godbidderne. Det er rigtigt, at det helst skal gå lidt gelinde, når hunden bliver belønnet. Ikke noget med, at den skal stå og tygge i 2 minutter. Men I kunne jo opbløde dem? I vandet fra en kogt kylling måske?
Kan du ikke prøve at modificere rusketuren med bolden? Sådan gøre det mere stille og roligt? For at han ikke stresser? Eller hvad med bare at give ham den - ville det være belønning nok for ham? Og så en SJÆLDEN gang, når han virkelig er dygtigt kan han få en lille bitte rusketur?
Husk at agility også er stressende... Mit råd til jer ville være meget mere fokus på næsearbejde (spor, felt og andet) end agility og løbeture... Jeres hund vil blive mere træt og mere stimuleret.

Held og lykke fra vildskud

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 10-12-03 23:30

Hej hej
Ja, nu har jeg betalt for at se svaret, så vil jeg da lige komme med mit gode råd.

Skær lidt ned på hans foderration (diætkost). Tænk på at godbidder er en slags "ros" - som kun skal gives i indlæringen af en øvelse.

LÆS INDHOLDSFORTEGNELSEN på godbidderne/ Frolich er det mest fedende og usunde du kan give din hund.

Glædelig jul

hilsen Karin

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 11-12-03 08:56

Hej Alle!

Lige lidt svar og kommentarer:

Rusketur er måske også så meget sagt. Det er nærmere lidt leg, hvor han får lov at vinde bolden flere gange, før jeg tager den fra ham. Det er et råd jeg har fået fra en af de mest ansete agilityhundefører og -instruktører i DK, fordi min hund ikke har selvstændigt initiativ nok til at udfordre forhindringerne selv. Det tænder ham - og jeg skal hilse og sige, at det har hjulpet. (det er altsammen en lang historie, som jeg ikke skal trætte med her i denne fedtfattige-diskussion)

Min erfaring er også, at det er bedre at bruge tid på hjerne/næsearbejde end lange gåture. Men gåture er jo også en slags stimulation: tænk bare på de fremmede naturlugte/vildtlugte, fræse op og ned af stejle skråninger, tage en badetur i søen, en vadetur i bækken, mulighed for at grave efter en mus eller jage en lavtflyvende fugl. Jo en gåtur behøver ikke at være kedelig.

Det med de "rigtige" blodspor er udelukkende dovenskab eller endnu ikke opnået erfaring på området (det hænger vist sammen). Det kræver lige lidt ekstra forberedelse at koge et eller kylling/lever/pølsevand, som jeg kan bruge til sporet. Reelt blod har jeg sjædent noget af.

Og ja, selvfølgelig skærer vi også ned på foderet i denne slankesituation. Det gi'r sig selv. Og måske - det håber jeg - kan det i sig selv snuppe de tre-fire kilo, som han har for meget på sidebenene. Men derfor kan man jo også godt tænke over godbidderne samtidig.
Punktum og tak for alle svarene.