/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
hvordan forstørrer jeg et billed
Fra : jensviggo
Vist : 514 gange
50 point
Dato : 09-12-03 06:29

hvordan forstørrer jeg et billed uden skarpheden går tabt. Jeg tænker her på psp

jensviggo

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 09-12-03 09:21

Hvis du øger størrelsen af billedet i Photoshop, eller for den sags skyld i alle fotoredigeringsprogrammer, skal du også øge opløsningen (pixels), det burde klare problemet.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 09-12-03 11:48

Hvis du forstørrer et billede, går der altid lidt af skarpheden tabt. Du kan måske redde lidt af det ved at sætte opløsningen op og samtidig give billedet lidt sløring.

Kommentar
Fra : hofer

Dato : 05-01-04 15:04

Prøv at kigge på http://www.lizardtech.com/solutions/gf/. Jeg har selv brugt Genuine Fractals, og det virker udmærket, men hvis man ikke har brug for voldsomme forstørrelser er der ikke stor forskel i forhold til den almindelige resize-funktion i PSP (og den er jo betalt)...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-01-04 22:15

JensViggo - er spørgsmålet besvaret?

1) Du kan ikke forstørre uden at skarpheden går tabt. (ved en fordobling af størrelsen, skal hver pixel jo deles ud på 4 pixel)
2) Du kan "redde" det lidt ved at sløre billedet efter forstørrelsen.

mvh Berpox