/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
55 watt el. 100 watt
Fra : jjn31
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 08-12-03 20:17

Haløjsa

Har lige et lille spørgsmål.
Hvad sker der hvis jeg monterer 100 watter istedet for 55 watt H1 pærer i vognens forlygter.
Vil parabolerne nedsmelte eller kan de holde til det? Bogen siger 55 W, men det kunne jo være
rart med lidt mere blus på i denne mørke tid.
Bilen er en BMW E36.

Jesper

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-12-03 20:22

Er det nu helt lovligt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-12-03 20:24

Hej
Nogle Paraboler holdt helt fin til det. Hvis den er ny og helt blan uden ir... Skulle det gå. Det er dog uden garanti. Jeg har kun set paraboler der har holdt. Jeg kunne godt tænke mig selv at bruge 100 watt men må indrømme at jeg hader at blive blændet.

Så for min og andrs skyld vil jeg råde dig til at holde dig til de 55 Watt

Men lovligt mener jeg ikke der er.

Held og lykke
Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-12-03 20:28

Jeg glemte
Din BMW forhandler ved om parabolen kan holde til det. På denen årstid hjælper det også at huske at tøre forlygterne af inden man køre hjemme fra. Da der jo som bekendt kommer meget møj op fra de foran kørende,,,, vi husker at vaske ruden med sprinklervæske men glememr ofte forlygterne... Men der hjælper meget at holde dem rene.
Benjamin

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 08-12-03 20:54

hej jeg er selv uddannet mekaniker, og jeg kan fortælle dig at i følge forskrifterne at dine lygter kommer til at afgive for meget lys målt i lux eller candela, de skal ligge inden for et område kan ikke huske det nøjagtige men dine 55 w pære er lave til at overholde forskrifterne.
håber det var svar nok.

MVH Nicolai

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-12-03 21:25

Og hvad med sikringen, kan den overhovedet klare 200 W, eller 100 hvis de har hver sin.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 09-12-03 08:37

Du skal også lige tænke på ledningerne og stikforbindelser de skal lige pludselig klare dobbelt så meget strøm og det er sjældent at de er over dimensioneret i forvejen!!!!!

mvh
thomat

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 09-12-03 18:26

Hej Jesper.
Det er rigtigt hvad "thomat" skriver..
Kontakter/relay/stikforbindelser/ledninger, kan ikke tåle flere amp.(op til ca.75w) Og så er det ikke lovligt.......
mvh
steen b.

Accepteret svar
Fra : JFriis

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-03 09:09

Hej Jesper.
Hvad ledningsnettet angår, skal du passe morderligt på, du ved hvad der kan ske ,hvis du har en kabel trumle til 230V der ikke er rullet ud, og du belaster den m. feks. 10A . Den smelter sammen, hvis ikke termo sikringen tager den inden. Når kobbertråd bliver varmt stiger modstanden i tråden og den vil dermed blive endnu varmere, dvs. selvforstærkende. Samme problem vil du kunne få i ledningsnettet i bilen, og i uhældigste fald, afhængig af hvilke ledninger der går sammen i ledningsbundtet og om de er afsikrede, vil der kunne opstå brand i bilen!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : jjn31

Dato : 05-01-04 09:57

Tak for svaret JFriis.