/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
tysk mormor
Fra : jabco9240
Vist : 416 gange
25 point
Dato : 08-12-03 11:42

Hej!
Min forlængst afdøde mormor er født i Tyskland, men mødte min morfar i Danmark, da hun var heroppe som "Berliner-barn" og boede hos en plejefamilie gennem mange år. Jeg tror ikke, at hun blev adopteret som sådan.

Men har jeg en mulighed for (i Tyskland) at finde tilbage til hendes rødder? Hvordan kommer jeg i gang med det? Det eneste jeg ved er hendes navn, fødselsdato og at hun voksede op i Berlin.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 08-12-03 11:45

Jeg mener man kan henvende sig i Kirken i Tyskland også. Jeg er selv tysker, men husker det faktisk ikke.
Ellers ved jeg at du kan henvende dig på Kommunekontoret i Berlin Midtby, de vil kunne fortælle dig hvor du videre skal henvende dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-03 18:22

Hvad hed din mormor og hvornår er hun født?
Oplyser du det, er der sikkert én der finder dine tyske oldeforældre.

Selv kender jeg en slægtsforsker i Berlin,
måske indgår din familie i hans store database??
hilsen Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 08-12-03 18:42

Hvis du kan se i kirkebogen, i det sogn hun boede i ved sin død, står der sikkert hvor og hvornår hun var født.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 09-12-03 08:13

TIl Svend og andre, der kan det dér med at kigge i tyske databaser: Min mormors pigenavn var Anna Louise Bertha Bendin, hun blev født 3/1 1908 - formodentligt i Berlin.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 25 point
Dato : 09-12-03 19:11

Der er mange Bendin; i Polen, Tyskland, sågar i USA,
men ingen svar på Anna Loise Bertha Bondin.
(heller ikke i den database jeg kender fra Berlin).

Prøv i Google at skrive +Bendin +1908 +Berlin
og du får flere svar bl.a. denne i uddrag:

...to Poland, settling at Dombrowa-Gornice near Bendin, where his ...

Bendin er altså også en by i Polen,
hvor din nok Jødiske familie måske kommer fra?

I nogle af de andre svar omtales slægtstræer med Bendin,
mulige slægtninge, som du jo kan kontakte;
måske eksisterer der allerede en Bondin oversigt med dine oldeforældre?
hilsen Svend

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 09-12-03 20:04

Tak for svaret svendgiversen. Du har nok ret.

Jeg vil lede videre.