/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Utrolig langsom opstart.
Fra : 2kroner
Vist : 1170 gange
220 point
Dato : 08-12-03 08:38

Hejsa gutter og gutinder.

Jeg er den lykkelige ejer af en computer med Windows XP, problemet er at der er en utrolig laaaangsom opstart. Selve billedet hvor der står Intel Pentium 4 inside (det første billede i uploaden), er 3-4 minutter om at loade, hvad kan jeg gøre ?

Mvh. 2kroner

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 08-12-03 08:41

start - msconfig - start Der kan du fjerne markeringerne for nogle af de programmer, der ikke behøver starte op.

Her kan du læse hvilke der er nødvendige : http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

Accepteret svar
Fra : sysdir

Modtaget 220 point
Dato : 08-12-03 16:38

Jeg tror nu ikke at msconfig vil hjælpe da Windows slet ikke er loadet på det tidspunkt (Såvidt jeg har forstået).

Der er nok 2 muligheder.
1. Du har en ordentlig mængde RAM i maskinen og den står og skal verificere hele mængden. Gå ind i din BIOS og sæt maskinen til "quick startup" "disable extended RAM check" eller hvad det nu hedder hos dig!!
2. Maskinen har hardware mæssigt et problem med at se din/dine disk(e) og checker derfor på kryds og tværs om oplysningerne på denne er korrekt! Gå ind i din BIOS og se om disk oplysningerne står korrekt. Disse skal helst stå til "automatic" gør de allerede det, så gå ind på bundkorts producentens hjemme side og check for kendte konflikter med din disk. Evt. skal firmwaren opdateres. Ifald det er en mærkevare.. Gå på deres hjemmeside!!!

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 10-12-03 10:40

@arlet
ellers tak for tippet , men det var nu ikke det

@sysdir
jeg har lige disablet extended RAM check, men desværre ser det ikke ud til at løse problemet.

@alle
jeg har en formodning om at det kan være routeren der gør at det hele tager så lang tid (2½ minut), men jeg har jo taget fejl før såeee, HJÆLP søges hurtigt !!

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 10-12-03 14:07

Det kunne godt være at den prøver at få netværksoplysninger fra en DHCP-server uden at finde en. Dette forsøger Windows at finde inden endelig opstart. Du kan evt. prøve at "disable" netkort og se om fejlen skulle være her.

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 10-12-03 14:34

@wilsonweb

Jeg har lige prøvet dit forslag, men det er desværre heller ikke løsningen på problemet

Kommentar
Fra : resten

Dato : 10-12-03 14:50

Prøv at gå i BIOS og Load Optimized eller Load setup default, det kan tit hjælpe på langsom opstart.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 10-12-03 15:05

Når du kommer i windows, så prøv det her:
Using Windows explorer find the file called BOOT.INI on your system drive. Change the attributes of the file from read-only, by right clicking on it and choosing Properties, and then under Attributes, uncheck 'Read-only'. Then double-click on BOOT.INI and it should open in Notepad.

Under the [boot loader] section is a value called "timeout=". The number after the "=" sign is the time in seconds Windows will wait for a selection. Change the value according to the options below.

Set the value to the number of seconds between 1 and 999. To make Windows boot instantly change this value to "0" (i.e. timeout=0). To make Windows wait indefinitely change this value to "-1" (i.e. timeout=-1). Save the file, and restart Windows for the change to take effect.

Du kan også ændre i MSCONFIG
og når du er i msconfig kan også sætte flueben i SOS, så forsvinder den første bootskærm, så hvis der bliver skrevet noget der, kan du læse hvad der sker, du kan trykke på pause, hvis det går for stærkt og så Esc

Kommentar
Fra : sysdir

Dato : 10-12-03 17:44

Ahhh.. nu nævner du noget om router.. ifald du har et PXE enablet netkort kan det MEGET vel være dette som står og leder efter en DHCP adresse. Dette kan nemlig tage en krig.. Så gå ind i bios'en på dit netkort og disable PXE boot..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 18:39

En ting der kan sløve opstarten på en pc,kan være S.M.A.R.T ;der undersøger
din harddisk's sundhed/efektivitet denne funktion undersøger din HDD i hoved
og R.. når du booter op,men er ikke nødvendig på en morderned/nyere harddisk,
jeg har selv den mulighed på min pc,men har aldrig haft den slået til,vis du har denne funktion slået til,så kan du godt slå den fra i din bios,den kan ligge under Avanced Setup Page,det vil give dig en lid bedre opstart,jeg har selvfølig prøvet at have den slået til,men slog den fra igen fordi den sløvede min boot up.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 19:05

Du kan også prøve med BootVis 1.3.37.0 Microsoft tilbyder ikke at man kan
dawnloade dette program mere fra deres HP men det kan dawnloades her>

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664 <skal have adgang til nettet,det program du dawnloader her er en msi fil der henter programmet fra nettet.
Og her er microsoft's egen beskrivelse af programmet>

http://www.microsoft.com/whdc/hwdev/platform/performance/fastboot/default.mspx

læs hvad det handler om før du benytter det.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 19:12
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 20:16

Der er en ting til der kan gøre at din boot er så langsom,og det er vis dine
system filer er meget defragmenteret,det skulle xp gøre automatisk når man booter,men er de meget fragmenteret så har xp problemer med at defragmentere
disse filer,og de bliver ikke defragmenteret af det normale defrag program i
xp,fordi defragmenteringens proccesen skal have adgang til disse filer og det har defrag ikke fordi de er i brug når systemet køre,så her er et program
jeg selv bruger når boot bliver langsom og jeg kan se i selve programmet at
der er mange fragmenter i disse filer,man kan sætte det at defragmentere
ved næste boot eller hver gang man booter,men når den har fragmenteret en gang så benytter jeg kun programmet en gang i mellem når jeg føler boot er
for langsom og tjekker fragmenterne i programmet,sæt defrag abort countdown
til 0 så går det hurtigere,men er der mange fragmenter i filerne kan det tage et stykke tid,tålmodighed,se billedet i bunden,virker fint på min xp pc.
PageDefrag

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml
Gratis
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 20:19

du kan se i programmet med det samme om der er fil fragmenter i din filer,programmet køre under boot up

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 20:24

det skal være Download PageDefrag (x86- 35KB) ikke alfa

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-12-03 20:40

forresten det glemte jeg lige,den lange boot procces kan være at xp kæmper for at defragmentere disse filer,og skal have hjælp,det har jeg prøvet når
jeg har ny/genindstalleret en pc's styresystem system plus opdateringer
så sker det at der er mange fragmenter i filerne,som xp ikke kan klare at defragmentere,det kan tage dage/uger for at defragmentere disse,jeg har også oplevet flere xp indstalationer har haft en fejl i reg databasen så boot up defragmenteringen ikke har virket og måtte finde nøglen i regedit og ændre den,så skitte defragmenterede igen når der blev bootet op.

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 11-12-03 11:05

Ok Manse og i andre venlige hjælpere, jeg skulle gerne have tid til at kigge på det igen i aften.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-12-03 18:44

harddisken er flere gange nævnt men,tjæk hvis der er flere diske,om
jumper på dem (den lille tobennet)er sat rigtigt,prøv evt kun med den xp
er på - hvis du har mere tid i aften...

Kommentar
Fra : Kapanui

Dato : 12-12-03 08:27

Det lyder stadigvæk som et netkort/netværks problem.
Hvis XP leder efter tilkoblede maskiner, der ikke er der, kan der nemt gå nogen tid før windows startes op, da både win2000 og WinXP bruger mange ressourcer på at lede efter mulige tilslutninger.

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 12-12-03 10:08

@ xou
Det må du gerne forklare lidt nærmere

@ Kapanui
Egentlig det samme til dig, jeg vil da gerne høre lidt nærmere om hvordan jeg tjekker om den leder efter ikke tilkoblede maskiner?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 13-12-03 01:02

2kroner: Hvornår begyndte problemet at opstå? Eller er det sket efter du har f.eks. installeret ny hardware? For så kan det være der er en lille fejl der nedsætter din boot hastighed, eller at den skal detecte din enhed hver gang du starter op istedet for at beholde den samme opsætning når den først er fundet. Ser du den start screen med din ram optælling og dine harddisks inden du kommer ind i Intel screenen?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-12-03 13:27

ok,hvad jeg mente var,at på harddisken er der en jumper,som bestemmer om den
skal være master eller slave eller kun cabel selekt.på toppen af harddisken er der
en vejledning om hvordan jumper skal stå.er de sat forkert kan det resuletere i en
konflikt vor den ikke virker hvis der f.eks er 2 master på somme kabel,vor den ene
skal være master og den anden slave.nogle harddiske skal sættes rigtigt(flerer master/slave indstilliger kun den ene virker),så pc kan finde
dem under opstart,ellers kan det >>>tage lang tid<<< hver gang du starter op hvis den skal søge
efter en forkert indstilliet disk.
derfor tag - hvis du har mere end en harddisk de andre vor du ikke har dit styresystem ud (xp),
så du kan tjække om det er det der er årsagen (eller bare strømkabelet til harddisken ud)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 13:36

Det kan også være en fejl på din HDD prøv at skrive i kør chkdsk /f
OK>svar Y på tastaturet,hold øje med hvad den skriver når den lyseblå
skærm kommer frem,og tjekker din disk,når du booter op.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 13:38

eller gå ind i din logbog>system og find winlog on,og tjek hvad der står der.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 13:49

logbog>program>winlogon dobbelt klik

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-03 14:07

Du kan også køre>højre klik på dit C:drev>egenskaber>funktioner>undersøg nu>
sæt flueben i >søg efter/genopret beskadigede sektorer>start,det kan tage tid
alt efter hvor stor din HDD er,men et forsøg værd,jeg køre denne hver anden
mdr,selv om der ikke er noget galt,det renser også ud i ikke brugte indekseringer,plus den også har samme funktion som chkdsk,man behøver ikke
at sætte flueben i boksen ovenover,den køre begge undersøgelser.
Manse9933

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 14-12-03 17:37

@ DeZZa

Det hele startede da jeg havde installeret routeren, og jeg ser ikke noget skærmbillede før IntelInside-billedet.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 14-12-03 22:49

Har du haft netværk før?

Når du siger installeret routeren, så mener du at du har sat en router op i dit netværk og ikke software mæssigt vel?

Det vil sige at du ikke ser nogen form for konsol men kun IntelInside og så Windows?

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 15-12-03 08:07

Det eneste jeg har gjort ved routeren er at jeg har tildelt den den rigtige IP-adr.

Og min startup er som følger :

IntelInside-billede
En kort chance for at trykke DEL for at komme ind i BIOSen.
En sort baggrund, hvor Windows XP åbnes.
En blå baggrund hvor Win XP åbnes.
Computeren åbnes og kører som den skal.

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 15-12-03 08:08

Ok glemte lige at startupen tager ca. 4 min og selve IntelInside-billedet tager 2½ min.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 15-12-03 16:28

Tjaah, at den er langsom om at boote lyder til at være en hardware fejl og slet ikke routerens skyld. Har aldrig været ude for at en router har sløvet booting af systemet

Jeg vil tro at en geninstallering af Windows XP vil hjælpe, det lyder somom du har kørt med den i et stykke tid og den kunne trænge til en rensning?

Håber du kan bruge mit svar til noget ..

Glædelig jul,
DeZZa

Kommentar
Fra : sysdir

Dato : 15-12-03 16:58

Det er fordi du har et PXE enablet netkort... disable DHCP'en på denne og din maskine har ingen problemer med at boote..

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 15-12-03 19:37

@sysdir
Hvordan PXE-disabler jeg mit netkort?

Kommentar
Fra : jackaske

Dato : 15-12-03 21:35

prøv at slette noget på din harddisk.

Kommentar
Fra : sysdir

Dato : 16-12-03 02:04

Metoden varierer lidt fra NIC til NIC. Hvis du har en mærkevare maskine, vil du ofte kunne gøre dette igennem maskinens bios. Ifald dette ikke er muligt skal du taste en f tast afhængig af netkortets fabrikat (Dette vil du kunne se i manualen) og så vil du kunne tilgå NETKORTETS bios og disable DHCP search derinde. Dette vil du kunne se ifald du vælger at kunne se alt hvad som sker når du booter, DVS. du fjerner Intel Inside billedet (Dette gøres igennem maskinens BIOS). I dette tilfælde vil du kunne se at Boot sekvensen hænger på netkortet (og du vil kunne se hvilken f tast du skal trykke på).
Men ifald netkortet ikke er integreret på bundkortet kan du jo bare hive det ud og så vil du se at den booter ganske hurtigt.
Glem alt om Windows for nu, for dit problem opstår længe førend systemet overhovedet er begyndt at checke for OS.

Så kig i dine manualer for disabling af PXE eller ring til forhandleren/producenten og de vil kunne fortælle dig det.

En sidenote er at PXE er en boot prom som sidder på næsten alle moderne NIC's og benyttes til RIS services i større netværk hvilket kræver at maskiner booter direkte på netværket.

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 16-12-03 17:11

Hej alle hjælpegutter

Så er problemet dæleme løst !!! Men jeg ved ikke rigtigt hvem der skal have pointene

Den simple årsag var, og hold nu fast, Card-readeren i mit frontpanel, der stod og loopede, og kunne ikke finde ud af om den skulle det ene eller det andet, og løsningen var, og hold nu helt fast, ......... træk strømstikket ud, vent 10-15 sekunder, og tænd igen. Dada lortet virker igen, takket være Medions Hotline.

Eventuelle kommentarer vedr pointfordelingen modtages med kyshånd.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 16-12-03 17:26

Hmm, ja det var jo ligefrem ikke vores bud ;)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 16-12-03 17:31

Stry mig fra point's listen,så er det snævret lidt ind.
Manse9933

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-12-03 19:02

sjov løsning,se sysdir den første,nr2.med hardware fejl,det er da lidt derhen ad...sådan lidt....

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 16-12-03 20:52

Jeg må også indrømme at sysdir er den første i rækken indtil videre Det bliver afgjort i morgen

Kommentar
Fra : 2kroner

Dato : 17-12-03 08:29

Citat sysdir :
2. Maskinen har hardware mæssigt et problem med at se din/dine disk(e) og checker derfor på kryds og tværs om oplysningerne på denne er korrekt! Gå ind i din BIOS og se om disk oplysningerne står korrekt. Disse skal helst stå til "automatic" gør de allerede det, så gå ind på bundkorts producentens hjemme side og check for kendte konflikter med din disk. Evt. skal firmwaren opdateres. Ifald det er en mærkevare.. Gå på deres hjemmeside!!!

Havde jeg da bare lyttet til dig noget før sysdir Du får pointene !!

Godkendelse af svar
Fra : 2kroner

Dato : 17-12-03 08:30

Tak for svaret sysdir. Se ovenfor hvorfor.