/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsagt fra job
Fra : Mone
Vist : 689 gange
100 point
Dato : 07-03-02 01:51

Hej.

Jeg ved ikke om nogen kan hjælpe mig. Men hvis ikke man spørger, ja, så får man jo
slet ingen svar.

Jeg modtog den 28/11-2001 en opsigelse fra mit arbejde, i forbindelse med besparelser i firmaet. Jeg er opsagt pr.1/6-2002.

Vi var ialt 120 der blev opsagt.

I min opsigelse står der at "mit job er nedlagt", hvilket jeg ved IKKE er rigtigt.

Jeg har ikke før været ude fra arbejdsmarkedet, og var ansat i 23 år, så alt det med love og paragraffer, har jeg ikke før sat mig ind i. Men efter jeg fik min opsigelse, har jeg læst ferielov, funktionærlov og gennemgået vores overenskomst.

Nu efter jeg har læst funktionærloven, er jeg faldet over et afsnit hvori der står, "at enhver som bliver opsagt, har ret til en skriftlig begrundelse for hvorfor man er blevet opsagt. Jeg har idag været inde på mit (tidligere) job, for at bede om en sådan, men det kan og vil de ikke, da de siger at det er pga. firmaets situation. Men jeg mener stadig, at der da må være en grund til at det blev mig.

Og jeg mener også, at jeg har ret til at få en forklaring på "HVORDAN MAN FANDT UD AF AT DET SKULLE VÆRE MIG DER BLEV VALGT".

Nu vil jeg spørge om der er nogen der kan sige mig, om det er helt forkert som jeg har opfattet det. Og hvis det er rigtigt som jeg opfatter det, hvor jeg så kan henvende mig for at få hjælp til at få en skriftlig begrundelse.

Jeg prøvede at ringe til min fagforening, men syntes ikke jeg der fik noget respons på mine spørgsmål.

Når ikke jeg kan få hjælp der, ville det så være en ide at anskaffe sig en advokat.

Eller er det mon helt håbløst, når der er tale om massefyringer.

Venlig Hilsen
Mone

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-03-02 08:25

Hej Mone
Desværre tror jeg ikke du kan komme videre med denne kedelige sag.
Som du skriver er der tale om 120 opsigelser. Firmaet har fat i den lange ende,-de har udtalt at det er pgr. af Firmaets situation. Det er en gyldig udtalelse som ingen kan forlange uddybet nærmere. At dit Job er nedlagt er bare en af mange "talemåder" Firmaet kan anvende på en opsigelse.
Hvis du ønsker at tale med en Advokat, så prøv den gratis Advokatvagt der findes i de fleste større Byer,- her har du en oversigt at gå efte: http://www.familieadvokaten.dk/Emner/162.html

Pøj pøj,-føler med dig.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-03-02 14:22

> Jeg prøvede at ringe til min fagforening, men syntes ikke jeg der fik
> noget respons på mine spørgsmål.
>
Hej Mone

Jeg synes, du skal kontakte din fagforening igen og bede dem om hjælp. Hvis
de "fejer dig af", må du insitstere på, at de lytter til dig. Det er bedre
at møde op personligt, end at ringe, da de så har lettere ved at afvise dig.
Hvis du betaler kontingent til fagforeningen (og ikke kun står i A-kassen),
skal de hjælpe dig med advokatbistand, såfremt din opsigelse er usaglig.

Mvh.
Karina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 14:26

Mone <Mone.news@kandu.dk> skrev i artiklen
<4Gyh8.3743$Mc.167861@news010.worldonline.dk>...
> Jeg modtog den 28/11-2001 en opsigelse fra mit arbejde, i forbindelse
> med besparelser i firmaet. Jeg er opsagt pr.1/6-2002.
(...)
> Og jeg mener også, at jeg har ret til at få en forklaring på "HVORDAN
> MAN FANDT UD AF AT DET SKULLE VÆRE MIG DER BLEV VALGT".

Mig bekendt har man pligt til at oplyse, hvorfor du blev afskediget, og det
har man jo i og for sig gjort, jf. ovenstående: "Besparelser i firmaet".

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 16:58

> > Og jeg mener også, at jeg har ret til at få en forklaring på "HVORDAN
> > MAN FANDT UD AF AT DET SKULLE VÆRE MIG DER BLEV VALGT".
>
> Mig bekendt har man pligt til at oplyse, hvorfor du blev afskediget, og
det
> har man jo i og for sig gjort, jf. ovenstående: "Besparelser i firmaet".
>
Det fortæller noget om hvorfor NOGEN skal afskediges, men ikke hvem.

Frank

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 08-03-02 21:35

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:4Gyh8.3743$Mc.167861@news010.worldonline.dk...
> Og jeg mener også, at jeg har ret til at få en forklaring på "HVORDAN
> MAN FANDT UD AF AT DET SKULLE VÆRE MIG DER BLEV VALGT".

Hvor beklageligt det end måtte være - så har du ikke ret
til at få at vide, hvorfor det blev dig - i stedet for din kollega.
Den begrundelse vi har krav på er alene - om afskedigelsen
skyldes egne eller virksomhedens forhold.

Og det skyldes virksomhedens forhold, alene af den årsag
at 120 afskediges samtidig. Dermed har du allerede modtaget
den begrundelse, som du har krav på. Om jobbet faktisk
nedlægges eller skal varetages af en anden - det er uden
betydning ved masseafskedigelser.

I en sådan situation vil det altid være subjektive skøn, der afgør
hvem der skal være blandt de 120 - og der kan være mange
hensyn at tage. Derfor skal man vare sig for at tage en sådan
afskedigelse som et personligt nederlag.
Reglerne for kollektiv afskedigelse fremgår af "lov nr. 4 af 4.
februar 1977 om beskyttelse af arbejdstagere og arbejdsmiljøet
med følgende ændringer".

Når du nu har sundet dig - så tror jeg at du vil sande, at det
ikke er den samme arbejdsplads, som du forlod - og at du
måske er bedre tjent med at sadle om, når du nu har muligheden.
I hvert fald vil du have valget mellem at forblive bitter over din
skæbne - eller at se realiteterne i øjnene og indse at ingen af
os har en livsvarig garanti for at beholde det job, vi har idag.

23 års opsparede kvalifikationer - det må kunne skaffe dig
et job når som helst du måtte ønske det.

> Når ikke jeg kan få hjælp der, ville det så være en ide at anskaffe sig
> en advokat.
> Eller er det mon helt håbløst, når der er tale om massefyringer.

Hvis det, du gerne vil opnå er en genansættelse - så er
løbet kørt..... en massefyring er godkendt i alle ender og
kanter - INDEN den gennemføres.

Start din jobsøgning her........
<http://www.google.com/search?site=swr&hl=da&q=jobbaser&lr=>

Held og lykke
Mh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 21:44

Mari wrote:
klip
> Held og lykke
> Mh

Godt formuleret,
og, så'n er et

Videre herfra.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - allways hope for the best

Godkendelse af svar
Fra : Mone

Dato : 12-03-02 18:22

Hej MariTak for svaret.

Med hensyn til om jeg ønsker genansættelse, så NEJ. Det der virkelig har stødt
mig i denne sag er, at jeg sad sammen med 2 helt nye, som begge blev fastansat
pr. 1/5-2001. Ingen af dem ved noget om det jeg sad og lavede, og det de sad med, har jeg lært dem op i, og var "stand by" hver dag når jeg kom ind af døren, for 1000 vis af spørgsmål væltede ned over mig, for de har ikke selv tjek på noget som helst.
Det er IKKE nogen som er yngre end mig, den ene er endda 3 år ældre end mig. Så det er derfor jeg MEGET GERNE ville have haft en forklaring på hvorvfor det var mig der blev valgt.

Og som du skriver, når man får sundet sig lidt, så er det OVERHOVEDET IKKE den samme arbjedsplads som jeg startede i. Så et eller andet sted, ender det måske med at jeg må sende dem et TAKKEKORT.

Iøvrigt tak til alle som har givet mig gode råd og vejledning. For når det er først gang man står i den position, så er man virkelig på herrens mark. Meeeeen livet skal jo gå videre, så det skal nok gå.

Tak til alle.

Med venlig hilsen
Mone