/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Roset 80 mm
Fra : bv32
Vist : 3085 gange
50 point
Dato : 07-12-03 22:39

I min elinstallation er der brugt 80 mm roset ("lampeudtag") som dåse til tilslutning af ovn (2600 W på en separat 16A gruppe). Er det lovligt? I dækslet står der godt nok max 3*2,5 eller 4*1,5 klemmer (så den kan vel godt klare 16A), men findes der ikke andre dåser til tilslutning af ovn osv? Samme type roset er også brugt til tilslutning af opvaskemaskine og komfuret. Er rosetter ikke kun til lamper???
Iøvrigt er der flere end 3*2,5 klemmer i rosetdåsen til ovnen (der er 5 med 2,5 og 3 med 1,5).
Skulle man få en elektriker til at lave om på det eller er det sikkert nok?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-12-03 23:44

Nu er det godt nok et stykke tid siden at jeg selv har arbejdet som elektriker, men det du beskriver lyder ikke godt i mine ører. Den udløbsroset du omtaler er beregnet til 10Amp forsikringer, men der sidder vel 16Amp i din gruppeafbryder?
Sidder dit komfur og opvaskemaskine på samme gruppe, skal der sidde en afbryder for hver brugsgenstand. Det sidste forstår jeg ikke helt, er der trukket 2,5 eller 1,5 kvd.mm ledninger?? (1,5 må i dag sikres med max 13Amp sikringer)
Der findes udtag til komfur o lign. som er beregnet til 16Amp forsikringer, men er mig bekendt ikke runde.
Håber at dette kan løse lidt op.
mvh ole

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 08-12-03 08:50

Hejsa..
Vil da også lige give et lille pip med

Det er rigtig nok at man kan få de runde rosetter (som man normalt bruger som lampeudtag) til brug sammen med komfur mm.

Jeg havde på et tidspunkt et problem med at få en 3-faset afbryder til at passe ind bag mit komfur, og smuttede ned til den lokale elektriker og forhørte mig hvilke muligheder jeg så havde.

Stor var min forundring da han troppede op med sådan en sag men den er god nok siger dem der arbejder med det idag. Det er ikke så overvældende mange år siden at det blev lovligt, men husk lige.. nix pille for u-autoriserede

Noget andet er at de ikke er godkendt til vådrum.. så husk lige det hvis du har vaskemaskine og/eller tumbler på badeværelset.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-12-03 09:20

Det var jo en god information at få, og som Bent skriver, nix pille, når der er en jordledning involveret. Et andet spørgsmål, som nu må melde sig er, hvad gør man så hvis man har en gammel 3F+N+J vaskemaskine, eller hvis man vil tilslutte et komfur? Der er jo kun 4 klemmer i en 80mm udløbsroset. - Nå men det er jo her den autoriserede kommer ind i billedet!

god lyst
ole

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 08-12-03 09:34

Som sagt, i den roset, hvor min ovn er tilsluttet til har man bare proppet løse klemmer i for de resterende forbindelser. En del af spørgsmålet gik ud på, om det er sikkert nok? (Når den nu kun er beregnet til 3*2,5 og 4*1,5 eller er det 3*2,5 ELLER 4*1,5mm2?????

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 08-12-03 12:31

hej,

jeg må da indrømme at jeg ikke ville have problemer med at sove om natten af den grund

husk på hvordan en autoriseret elektriker laver din almindelige installation... sløjfe på sløjfe på sløjfe...

så mht sikkerheden, ville jeg ikke få skrupler

Du har jo som du siger ikke andet på den gruppe end ovnen, så hvis din bekymring gik på lovligheden af at der IKKE er en afbryder på din ovn, så HAR du det jo faktisk.. den sidder bare på gruppetavlen i stedet for ved ovnen.

mao.

ifølge MIN terminologi... har du IKKE grund til bekymring.. med mindre at det kabel der kommer fra gruppetavlen IKKE er installationskabel.... jeg er nemlig ikke sikker på at man må udføre faste installationer med bløde kabler? jeg mener: kabler med multicore ledere.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 08-12-03 12:34

hov.. kom lige til at læse at du har 8 (OTTE??) ledere i din roset? Det kunne tyde på at der bliver sløjfet videre.. og så er det IKKE lovligt, ikke at have en afbryder på ovnen (så vidt jeg ved... )

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-12-03 12:47

Lad mig lige summere op, så vidt mine gamle evner rækker.
Fra en gruppeafbryder med 16Amp sikringer SKAL der som minimum trækkes 2,5kvd.mm ledning, i dag må man gerne bruge 'blød' ledning . . den må endda mures ind i vægen, gruppeafbryderen er her nok som den eneste afbryder. Hvis der er samlinger i din komfur-dåse SKAL der være en afbryde for hver brugsgenstand.
Jeg har gennem mine år som elektriker set en del samlemuffer, som er smeltet på grund af høj belastning kombineret med en dårlig forbindelse, fordi skruen i samlemuffen ikke er spændt ordentligt. Hvis man kun spænder skruen een gang og derefter vrider i samlemuffen for at putte den ind i en dåse, så kan ledningerne blive løse igen, hvilket giver gnister/varme når der løber meget strøm igennem (huse er brændt ned af samme grund!), så jeg ved ikke hvor godt jeg vil sove om natten med den installation. Som minimum så sørg for at samlemufferne bliver spændt en ekstra gang inden låget sættes på.

hej fra mig
ole

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 08-12-03 15:32

Jeg har lige undersøgt det lidt nærmere. Her er, hvad jeg har fundet ud af: Der er trukket en 5*2,5 mm2 kabel (3 faser, nul og jord) fra en 3 fasegruppe i tavlen (separat afsikret med 1*16A og 2*10A) til rosetten ved ovnen. På 1 af faserne (den der er afsikret m. 16A) er ovnen tilsluttet vha en tilledning. På den anden fase er der tilsluttet 4 stikkontakter og på den tredje fase er der også tilsluttet 4 stikkontakter (der er alt i alt 8 stikkontakter i køkkenet). Så rosetten er faktisk brugt som "hovedetsamledåse". Lyder det lovligt? Ovnen og stikkontakter har så fælles nul og fælles jord.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 08-12-03 16:28

hmm.. lyder IKKE lovligt i mine ører.... Det skurer også i mine ører at man ikke har sikret hele gruppen med samme ampere-tal.. men der står mine evner altså af
En ting jeg er overbevist om er at ovnen SKAL have separat afbryder, mens stikkontakterne godt må "nøjes" med gruppe-afbryderen.

Efter din forklaring, vil jeg mene at du lige skulle vende det med en elektriker.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-03 16:29

ja hvis det en fastmonteret genstand (og hvis der i brugsvejledningen til komfuret er anmærket med at den kan forsikres med 16 amp.) og der kun er en brugsgenstand monteret på kablet. også selvom det 1,5mm, da den faste brugsgenstand ikke bruger mere end 15,5 amp.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-03 16:34

tillæg Dåser af typen CSP/pendel/clips rosetter membrandåse dåser hvor der er trækaflasning i må benyttes

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-03 16:39

er der flere brugsgenstande/stkkontakter på det samme kabel må den max forsikres med 13 amp.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 08-12-03 16:53

Så et resume ville være, at det hele er lovligt lavet?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 08-12-03 18:29

pt ja hvis spørgsmål er forstået rigtigt: 5*2,5 fra tavle til dåse fra dåse blødledning 3*1,5mm til ovn/komfur

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 08-12-03 18:37

Yep og de andre 2 faser i dåsen er også taget i brug (3*1,5 mm2 til hver 4 stikkontakter).

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 08-12-03 18:58

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-12-03 20:08

på 16 amp så er det ikke lovligt skuffene eller bundringene skal skiftes med 10 eller 13 amp.