/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
udsættelse af møde tidspunkt i retten og~
Fra : gertajensen
Vist : 1633 gange
140 point
Dato : 07-12-03 12:44

Hej. Skal lige hører om der er nogle der ved om man kan få udsat et retsmøde da jeg har en bekendt der står i en lidt trist situation. Historien handler om at han sandsynligvis vil blive dømt og skal afsone en fængselsdom på ca. 2 mdr. Hans situation er den at han lige er startet op i et uddannelses forløb som elektrikerlærling som jo tager ca. 3 et halvt år. Da systemet jo nok ikke kan vente til han er færdigudannet risikerer han jo og miste sin lærerplads hvad der i hans tilfælde er en total katastrofe. Men hvis man kunne vente med domafsigelse ellere evt. afsoning var der jo nok en chance for at han kom på ret køl og der kunne blive en god samfundsborger ud af ham. Det er en ung mand med en lidt broget fortid på kun 22 år, som nu er på rette vej. Er der nogle muligheder for at han kan gøre sin uddannelse færdig og derefter afsone, for så er han da så langt til forhåbentlig glæde for samfund og familie.
På forhånd tak.
Gert Jensen

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-12-03 12:55

Klientkontoret
Konkret sagsbehandling vedrørende klientellet, herunder klagesagsbehandling, hvor kompetencen ikke er uddelegeret til institutionerne. Sager om benådning og udsættelse af afsoning.

Lene Møller-Nielsen, kontorchef, 32 68 45 00

klientkontoret@kriminalforsorgen.dk

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-12-03 12:55

Klientkontoret
Konkret sagsbehandling vedrørende klientellet, herunder klagesagsbehandling, hvor kompetencen ikke er uddelegeret til institutionerne. Sager om benådning og udsættelse af afsoning.

Lene Møller-Nielsen, kontorchef, 32 68 45 00

klientkontoret@kriminalforsorgen.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-03 13:00

En god ide vil være at han møder op til det retsmøde. Her kan han så forklare at han har fået en læreplads.
Hvis datoen for fremmøde i retten ikke lige passer ham, kan han ringe og få en anden dato i nærmeste fremtid. Bliver han dømt vil han senere få besked om hvornår straffen skal afsones.
Han kan så rette henvendelse til Kriminalforsorgen http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=1333
og tale med dem om afsoningstidspunktet.
Måske tager retten hensyn til at han nu er i lære, så han kun får en betinget dom. Hvis de ikke vil udskyde afsoningen, så kan han jo bruge sin ferie til afsoning. Det er der så mange der gør.

mvh ans og

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-12-03 13:01

>gertajensen

Der gik helt koks i den - ved ikke hvad der skete. Forfra

Hvis ikke der er faldet dom i sagen, så få tiltaltes advokat til at forelægge det for anklagemybdigheden og også dommeren under retsmødet. Afhængig af karakteren af forbrydelsen er der mulighed for at en straf kan gøres betinget (vist ikke hvis den er under 3 mdr.) men muligheden for samundstjeneste er tilstede.- Hvis der er faldet dom i sagen så er det Direktotatet for Kriminalforsorgen der håndterer dette

Direktoratet for Kriminalforsorgen
Strandgade 100, 1401 København K
Tlf. 32 68 40 00
Fax 32 68 40 50

E-mail: dfk@kriminalforsorgen.dk

Kommentar
Fra : gertajensen

Dato : 09-12-03 19:18

Det er min sag (hans søn) Jeg skal i retten den 28/1-03 og vil jo bare trække tiden da jeg er 100% på at få en ubetinget straf ifølge min advokatfugl.
Hvis jeg nu ringer og siger i morgen at jeg helt havde glemt at den 28/1 er vores årlige traditionsvinterferie í familien, går den så? Eller er der en bedre måde at "snyde" systemet på???? Jeg regner med at den går nok ikk men det er min eneste idé! Nu har jeg så fået dom også anker jeg den... hvor langtid kan der gå? (Det er en lille sag om blityveri)

Tak

Jesper

Accepteret svar
Fra : Eigaard

Modtaget 140 point
Dato : 10-12-03 00:04

Hvis det er den 28/1 -03 så er du allerede for sent på den

Det bliver nok vanskeligt at sinke retssagen i næsten 4 år. Og jeg tvivler på at det er den vej du skal gå for at løse problemet.

Hvis du udebliver uden rimelig grund (og det er familiesammenkomster ikke) kan du enten blive dømt in absentia (udeblivelses dom) eller du bliver afhentet af Politiet (måske på din læreplads).

Hvis du anker går der vel mellem 1-4 måneder før der er afsagt dom fra Landsretten

Du er nok nød til at "køre efter bogen" og:

1. Bede din advokat om at rette henvendelse til retten og bede om udsættelse af sagen. Hvis det blive afslået så:

2. Møde op til retssagen og fokuser på og forklar retten at du har fået læreplads som betyder meget for dig og din fremtid.

3. Hvis du får en ubetinget dom så kontakt din fagforening og forelæg dem at du er nød til at have fri fra din læreplads (uden løn) og enten snakker du eller din fagforening med din læremester og fortæller tingene som de er... Det er tvivlsomt om din læremester kan/vil gøre noget mere end at trække på skulderne og sige "Det var ikke smart"

Men kontakt fagforeningen først så de er med fra starten.

4. Køb en gang rundstykker til din mester og svendene den efterfølgende Fredag og regn med at blive drillet med det resten af læretiden.

Du har, som det er beskrevet i de andre indlæg, mulighed for at udsætte afsoningen.

Man har som udgangspunkt ikke "ret" til frihed fra arbejde ved afsoning men da du er beskytter af lærekontrakt har din læremester ikke ret mange muligheder for at opsige kontrakten pga. afsoning. Dog kan han kræve at læretiden bliver forlænget med den tid afsoningen vare (eller du kan tilbyde det). Det vil sige at det kan gøres uden omkostninger for din læremester og så er han sikkert ret ligeglad.

Vær lige opmærksom på at din prøvetid (½ år) skal være udløbet før at læremester ikke kan opsige lærekontrakten med dags varsel.

/René

Godkendelse af svar
Fra : gertajensen

Dato : 13-12-03 17:19

Tak for svaret Eigaard.