/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilket valg af maling til indendørs træ~
Fra : josefinekampmann
Vist : 2188 gange
20 point
Dato : 07-12-03 00:18

Vil gerne afhøvle og derefter male fyrretræsgulvene i min ny lejlighed. Jeg kunne godt tænke mig et look hvor man aner trækonturerne gennem malingen - altså a la det maling/træbehandling man typisk bruger udvendigt til træhytter. Jeg forestiller mig en hvidlig farve - lidt som en superlys ludbehandling (som jeg ikke er interesseret i da jeg hader at skulle skure i sæbespåner o. lign.) Er interesseret i et gulv hvor jeg kan tabe en flaske rødvin uden at det er noget problem! Men kan denne maling/træbehandling som jeg ikke ved hvad hedder - bruges indendørs? Er den dyr? Svær at arbejde med? Og hvordan bevarer jeg looket af det sorte "gummifyld" der er mellem brædderne? Håber inderligt at nogen kan hjælpe mig?

med venlig hilsen Josefine

Accepteret svar
Fra : eskild8720

Modtaget 30 point
Dato : 07-12-03 01:28

brug evt. gori 44 i ludfarve

Godkendelse af svar
Fra : josefinekampmann

Dato : 07-12-03 02:11

Tak for svaret eskild8720. Noget kortfattet, - men jeg satser på at gori 44 ludfarve er let at arbejde med - er vandskyende, slidstærk, ok nemt at holde og rimelig i pris - altså det jeg ønsker - Jeg jammer ned til farvehandleren... Vinterhilsner fra Josefine

Kommentar
Fra : josefinekampmann

Dato : 07-12-03 02:13

Hvordan og med hvad maler man sit havarerede metal-arkivskab?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-12-03 09:28

Jeg ville nu være forsigtig med at bruge gori på gulve. Der findes ludfarver med lak i f.eks. Sadolin. Gori er ikke til at holde ren, undtagen hvis man går på strømpesokker, og slet ikke hvis man spilder rødvin

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 09-12-03 21:26

gori 44 er tyndt og nemt at påføre,selvfølgelig skal man efterbehandle med sæbevand ligsom alle andre produkter (eller oliebehandle) alt efter lyst.
mvh.eskild

Kommentar
Fra : josefinekampmann

Dato : 10-12-03 15:53

Kan man ikke lakere ovenpå gori?

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 10-12-03 22:27

det kan man nemt gøre ligemeget om du bruger en vandbaseret lak eller olie.da gori 44 er oliebaseret,men hvis du feks bruger gori 77,må du ikke bruge oliebaseret lak ,da gori 77 er vandbaseret + gori 77 lægger sig som en overflade ovenpå gulvet hvorimod gori 44 er tynd og trækker langt ind i træet lægger dog en lille hinde ovenpå (lidt som en lak)hvis du giver flere gange, man kan også bruge transparent/farveløs gori 44 som en lak,er billigere end lak,husk dog på udluftning da gori 44 er oliebaseret/terpentinholdig
god fornøjelse
mvh.eskild

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 10-12-03 22:32

ps. glemte at sige at hvis du bruger et vandbaseret produkt og du så giver en olie/terpentinholdig/alkyd (evt gori 44 farveløs) eller anden lak.Ja så koger det op og bopler da et vandprodukt ikke må være under et olieprodukt.Men olie/lak produkterne er meget mere slidstærke,trods lugtsenene,indtil det er tørret op.
mvh. eskild

Kommentar
Fra : josefinekampmann

Dato : 11-12-03 00:20

Hallo-hallo, - nu kører det for dig - 1000 tak, - nu begynder jeg at blive rigtig meget klogere, - altså en gori 44 i flere lag til lyst nok - efterfulgt af en klar/farveløs gori som lak - begge baseret på olie!

Men hva´ med "gummifyldet" imellem brædderne, - blir´ det så osse kikset hvidligt - eller er det muligt at bevare det sorte look der?

Tak for entusiasmen... Mvh. Josefine

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 11-12-03 12:07

det sorte gummifyld vil blive ændret lidt i farven, hvis du vil undgå dette,må du evt,droppe det lyse look og kun bruge farveløs.
mvh. eskild

Kommentar
Fra : josefinekampmann

Dato : 11-12-03 16:34

aaalllriiight... tak igen-igen!!!