/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan WIN xp og 2000 ligge på samme PC?
Fra : GunnarPoulsen
Vist : 184 gange
60 point
Dato : 06-12-03 22:11

Jeg har tidligere spurgt i gruppen:Hardware.drev, men uden svar, er der nogen her som kan hjælpe?
En 120 GB Maxtor med WIN 2000 PRO (1 stor NTFS partition) er flyttet over i
min nye Aldi-computer (WIN XP) som harddisk nr. 2.
Jeg har tilrettet boot.ini, men uanset dette vil WIN2000 ikke starte, den
meddeler: corrupt or missing NTOSKRNL.exe.
Jeg har derefter repartioneret disken med en mindre NTFS i starten af disken
(før cyl 1024), men heller ikke det hjælper.
Når jeg flytter disken tilbage som disk nr. 2 i den gamle PC kan jeg uden
problemer installere WIN2000 i den lille partition og ligeledes boote.
Når jeg så flytter den tilbage i Aldi-maskinen kan jeg ikke boote fra den, -
Ved boot af Aldi-maskinens disk nr. 1 (WIN XP) kan jeg uden problemer se
den nye NTFS med WIN2000, og der mangler ikke nogen filer.
Kan WIN-XP og WIN2000 ikke eksistere på samme maskine når de ligger på hver
sin harddisk?
Kan det være et problem med NTLDR?
Gode råd imødeses med tak.
Venligst
Gunnar

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-12-03 23:06

Sagtens, og hvis du bruger programmet patition magic, som kan downloades fra
www.downloads.com
kan du endda have dem liggende på samme harddisk.

Men selvfølgelig kan du ikke have to styresystemer uden du foretager det ovennævnte liggende samtidig.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-12-03 23:16

Det ældste styresystem først og så det nye. Så kommer der en guide der fører dig lige igennem!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-12-03 23:24

Måske kan du finde en løsning her>
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/scrguide/sas_cpm_mqau.asp

Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-12-03 23:28

Jeg har win98/win2000/xp på samme HD og på hver sin partition ved hjælp af partition Magic. De 3 styresystemer kan ikke se hinanden og har intet med hinanden at gøre.
Under opstart vælger jeg ved hjælp af BootManager hvilket af de 3 styresystemer jeg vil "køre" med. Jeg har som den 4 partition et såkaldt logisk drev som alle 3 kan se og bruge. En fil fra '98 kan ses og bruges fra '2000 og XP og omvendt.
Dog er der det lille problem, at ingen af de 3 styresystemer kan starte efter 8gb grænsen men sagtens "flyde" ud over denne grænse. Dette kan dog løses ved at lade programmerne ligge på den 4 partition, så styresystemerne ikke behøver at være så store.
PartitionMagic 8 har også programmet BootManager med.
Filsystemet NTFS kan læse Fat 32 men ikke omvendt, så derfor er 4 part. Fat 32.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-12-03 23:39

Nu drejer det sig kun om win 2000 og xp! Win 2000 er det ældste så hvis du har det indstalleret når du installerer winxp så vil winXP selv foreslå multiboot altså at du kan bruge begge systemmer hver for sig (men ikke på en gang)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-12-03 23:41

Problemet ligger nok i at du har overflyttet win 2000 til harddisk 2 og det er en ny computer du har sat den over i!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-12-03 23:44

Nå ja - jeg læste det ikke ordentligt i gennem, sorry.
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-12-03 23:56

gæt:lav en repair af xp:
Når du starter computeren, vises startmenuen ikke, og du kan ikke starte Windows XP.

Dette problem kan opstå, hvis du installerer Windows 95 eller Windows 98, når du har installeret Windows XP.

For at løse problemet skal du reparere eller geninstallere Windows XP.
fra:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306559&Product=winxpINT
måske kan det fix.boot eller få øje på win2000 i aldi pc.?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-03 01:48

Øhh! xou? læs lige spørgsmålet!

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-12-03 02:52

Ups, det blev vist til et citat for meget. Nå, sådan kan det jo gå.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-12-03 02:56

Hva' f......, det er som om den tekst som jeg så lige før, er blevet væk! Nå, så får du den lige igen:

Fra mine gamle notater vedr. boot.ini har jeg fundet følgende på min security BootDisk:
Det er en udgave af Boot.ini som stort set kan boote fra enhver IDE installeret disk/partition
Citat
[boot loader]
timeout=7
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINNT="Win2000 normal boot på hurtig SCSI disk"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 1"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 2"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 3"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 4"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 1"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 2"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(3)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 3"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 4"
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 1"
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 2"
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(3)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 3"
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 4"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 1"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 2"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(3)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 3"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 4"
C:\="DOS7 - Win98"

Sti navnet til \WINNT kaldes en ARC sti. En ARC sti er opbygget således:
Citat
multi(0)........ Angiver controller (base 0)
disk(0)......... Angiver IDE disk nummer (base 0)
rdisk(0)........ Angiver SCSI disk nummer (base 0)
partition(1)... Angiver partition nummer på den pågældende disk. Bemærk at partition nummer 1 er første partition.
Er en extended partition opdelt i flere "diske" så tælles hver logiske disk for en partition. (base 1)
\WINNT Navnet på den mappe som indeholder NT installationen, eller mere præcist filen NTOSKRNL.EXE

\WINNT er på WinXP udskiftet til at hedde \WINDOWS

Håber at dette kan give lidt inspration til passende justeringer i din boot.ini.
Jeg ville loade alle kald til IDE diske, og så prøve mig frem. Det er sådan set det som linierne er designet til, at kunne loade WinNT/Win2000/WinXP fra en Windows NT teknology boot diskette.

Jeg har også fundet lidt som fortæller om boot processen af et PC/Windows system
Citat
Nedenfor fortælles lidt om rækkefølgen for operationer når en pc startes.

-----
POST - Power On Self Test.
-----
Når en Intel (Intel kompatibel) PC tændes, så starter den med at teste om den selv er der. Det vil sige der testes om der er adgang til diske, skærm, tastatur og at RAM virker.
Dette kaldes også en "Power On Self Test" forkortet til POST

-----
MBR - Master Boot Record
-----
MBR (Master Boot Record) er en sektion på den enhver disk som indeholder informationer om partitioner på den disk.

-----
BIOS
-----
BIOS's opgave i forbindelse med at aktivere et operativsystem, det er at adresserer den første disk på den første disk kontroller, hente MBR ind i RAM, og finde ud af om den første partition på den disk er "Aktiv", dvs. indeholder en boot sektor.

På en hjemme PC er den første disk typisk en IDE disk. Skal en SCSI disk benyttes som boot disk, så skal man som regel fortælle det til BIOS i CMOS opsætningsprogrammet.
I en moderne PC, så kan man som regel også peger på andre enheder end den første disk på den første kontroller, for valg af den partition som indeholder et operativ system.

-----
PBR - Partition Boot Record - Boot Sector
-----
MBR på den disk som BIOS peger på, den indeholder en Partition Boot Record, som scannes for at finde den aktiv markerede partition. Dette kan være en vilkårlig primær partition på de diske der er på PCen

-----
ntldr - "boot sector" for Win NT teknology
-----
NTLDR - NTLoaDeR kaldes fra boot sector på den aktive partition. Denne fil loader operativ systemet.
NT Loader udfører følgende:
1) Skift Processor til 32-bit flad memory model
2) Start minifil system
3) Læs Boot.ini og vis boot menu (Hvis boot.ini kun indeholder et enkelt menupunkt, så vises menuen ikke)

-----
boot.ini
-----
Indeholder operativ system menuen som ses når WinNT/Win2K/WinXP startes.

I denne fil kan tilføjes information om at man skal starte i DOS eller Windows 9x. Er DOS installeret på boot partition når NT/W2K/XP installeres, så dukker valgmuligheden automatisk op.
bootsect.dos loads af ntldr, hvis der vælges et andet operativsystem end NT

-----
ntdetect.com
-----
ntdetect.com loades af ntldr, hvis der vælges et NT teknologi operativsystem.
ntdetect undersøger tilgængelig hardware og opbygger en hardware liste

(ntbootdd.sys benyttes på systemer der booter på SCSI drev, hvor SCSI BIOS boot er fravalgt/disablet)

-----
NTOSKRNL.exe
-----
NTosKRNL.exe er kernen af de tre filer som udgører det centrale af et Windows NT teknologi system

Måske dette vil give dig lidt mere inspiration til at gennemskue hvad der sker når Windows aktiveres. for det er tydeligvis aktiverings processen som ikke går som den bør/skal.

Note: ntldr.exe og ntdetect.exe fra WinXP kan også loade Win2K, men ikke omvendt.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-12-03 07:52
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-12-03 10:34

Per.Frederiksen!
Læser jeg det rigtigt, at det er bios der peger på den HD som der skal bootes på.
Så hvis der skal bootes på HD 2 er det i bios der skal vælges.
Ellers kan der i opstart kun vælges en partition på den HD som bios er sat til.
Emesen.

Kommentar
Fra : GunnarPoulsen

Dato : 07-12-03 16:12

Tak for de mange kommentarer. - Jeg har forstået, at det slet ikke kan lade sig gøre at konfigurere dualboot med win2000 og XP når XP allerede er installeret på C-drevet, idet 2000 åbenbart skal være installeret først.
Da jeg ikke miste den 'medfødte' XP-opsætning på Aldi-maskinen må jeg nok afstå fra dual-boot ved hjælp af windows. Løsningen kunne så være at vælge boot-enhed via bios, men det er jo en lidt tungere proces. - Findes der andre boot-managers som tillader valg af boot-enhed med samme virkning som bios-valget (altså hvor drevbetegnelsen (C-drevet) først fastlægges af boot-manageren???
mvh
Gunnar

Kommentar
Fra : resten

Dato : 07-12-03 16:16

Der er 2 mulighedder som man kan gøre ang dual boot.
Hvis du skal køre med 2 OS så skal man sørge for at enten win 95/98/me/2000 ligger på C drevet og win xp på D drevet
så kan du ved opstart selv vælge hvilket OS som du vil køre,men du kan også gøre sådan her så du kan lægge win 95/98/me/2000
på D drevet og xp ind på C drevet.og det er jo dejligt hvis man har lagt win xp ind og så finder ud af at man nok også gerne ville have win 98 ind til evt spil men her drejer det sig jo om win2000.
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) -
skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini -
nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini -
næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det.
Spørger den nu om en tekst skriver du bare windows xp :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-12-03 16:19

Jeg mener at have læst et sted, at NT styresystemer kan ligge på en extended partition, men aldrig prøvet det. Om den extended partition kan ligge på HD 2 ved jeg dog ikke.
NT = NT4/win2000/XP
Emesen.

Kommentar
Fra : GunnarPoulsen

Dato : 07-12-03 17:22

Til resten! - jeg kender ikke bootcfg/rebuild. Er det blot til at rekonfigurere boot.ini, eller kan jeg benytte denne kommando til at ændre min XP-opsætning så den fremtidig kører fra HD 2 (D-drevet)? -Mange, måske 1000, steder i registreringsdatabasen skal C da ændres til D! - Hvis man ad den vej kan ændre XP til at køre på D-drevet kan jeg vel i ro og mag montere en tom disk som HD 1 og installere 2000 her for derefter at tilføje en boot.ini hvor jeg kan vælge at boote HD 1 eller HD 2?
mvh
Gunnar

Kommentar
Fra : resten

Dato : 07-12-03 17:25

bootcfg/rebuild er til at rette op på din bootini som feks win200 ville overskrive til kun at få den til at starte op hvis du lægger den ind efter xp.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-12-03 22:27

>emesen Ja, BIOS beslutter hvilken HD der skal vælges til at boote fra. Da BIOS er det eneste RAM/ROM som er loadet når en pc starter op. De muligheder som findes i BIOS er det ENESTE som computeren kan udføre når den tændes. Heldigvis, så er en central del af BIOS's opgave at stille adgang til HD og andre boot-bare enheder til rådighed, og via indstillinger i CMOS kan det vælges/indstilles hvordan BIOS skal reagere når den skal vælge at loade software fra fra et boot device som fx. en HD.

Lidt mere information om BOOT processen
-----
Standard boot process kan KUN ske fra den primære partition (pga. af en arv fra DOS tiden). DOS kun kunne arbejde med EN primær partition pr. fysiske disk. DOS kunne lave resten af disken til en extended partition, og der kunne laves logiske partitioner/disk inde i den extended partition.
Man kan kun boote fra en primær prtition.

MBR record kan arbejde med op til fire primære partitioner, pr. fysiske disk, men jeg vil ikke anbefale at man roder sig ud i at have mere end EN primær partion pr. fysiske disk, før man ved RIGTIGT MEGET om hvordan man så benytter boot adgang fra de øvrige primære partitioner. Jeg vil derfor i det følgende forklare ALT udfra konceptet af at man KUN laver EN primær partion pr. fysiske disk.

Sådan laves multi boot for Win NT teknologi - dvs. WinNT, Win2K og WinXP
-----
På C: drevet laves som en lille partition i FAT32
(lille er fx. 50Mb hvis den kun skal bruges som boot partition)
(lille er også 2-4Gb størrelse, hvis man siden hen vil bruge den til at gemme images af sin Windows partition ved hjælp af fx. DriveImage)

På C: drevet SKAL der kun være 5 eller 9-11 filer. Der kan være mange flere, men det er hvad der SKAL være der.

Citat
Volume in drive C is DOS
Volume Serial Number is 393E-18DA

Directory of C:\

19-06-2003 21:05 150.528 arcldr.exe
19-06-2003 21:05 163.840 arcsetup.exe
02-06-2003 12:38 207 boot.ini
02-06-2003 19:15 34.724 NTDETECT.COM
11-08-2003 13:42 214.432 ntldr

02-01-2003 17:33 512 bootsect.dos
05-05-1999 22:22 94.770 COMMAND.COM
05-05-1999 22:22 222.390 IO.SYS
05-05-1999 22:22 9 MSDOS.SYS
19-10-2001 12:05 635 AUTOEXEC.BAT
19-10-2001 12:10 869 CONFIG.SYS

9+ File(s) x.x81.681 bytes
1 Dir(s) 1.671.225.344 bytes free

På en maskine hvor der fx. KUN er Win2000 så er det kun nødvendigt med de første fem filer.
Derudover så vil "boot sector" pege videre på "ntldr"

Hvis man også vil kunne boote til fx. DOS7 (Win98 DOS), så skal de øvrige filer også være på C:
"ntlder" vil i det tilfælde loade "bootsect.dos". Som det fremgår af navnet: bootsect.dos, så er dette en fil, som indeholder det samme som der normalt ville være i den HD's boot sector, hvis den HD kun indeholdte DOS.

Dual boot til WinXP og Win2000
------
For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål fra GunnarPoulsen: Kan man have både WinXP og Win2K på sin PC, på hver sin partition, og kan man via BOOT.INI vælge hvilken en man vil boote fra?

Ja, selvfølgelig kan man det.

Når det skal ske med en HD som allerede kørte i en pc og så flyttes til en anden pc, så gælder det imidlertid at man skal holder tungen lige i munden, så vi får adresseret problemet på den rette måde.

Jeg kan ikke helt overskue detaljerne i din konfiguration.
Dine to disk har begge kørt som master disk på den primære disk controller i hver sin pc, korrekt?

Når du så tager din Win2K disk for at sætte den ind i den nye pc, så skal den sættes på en af to måder:
a) master disk på sekundær controller (så slipper man for at skulle flytte jumpere på harddisken)
b) slave disk på primær controller (så skal Win2K disken skifte jumper så det bliver til en slave disk)

Hvis du vælger metode a) så kan du komme ud for at boot.ini kalder din Win2K disk for disk(1) eller disk(2)
Hvis du vælger metode b) så kaldes den i boot.ini for disk(1).

Hvis du tilkobler din Win2K disk på denne måde - metode a) eller b) - i din nye Aldi pc (med WinXP som standard) så skal du IKKE stille på noget i BIOS.

Du skal være opmærksom på, at den måde som BIOS/DOS navngiver dine diske er anderledes end den metode som Win2k/XP benytter.
Eftersom både Win2K og WinXP er blevet installeret på primære partitioner, som på installations pc'en kaldtes C:, så er det sandsynligt at de begge vil kaldes sig selv C: når det endeligt lykkes for os at boote på både WinXP og Win2K på den samme (Aldi) pc. Men mere om det senere, når først det er lykkedes os overhovedet at boote på begge udgaver af windows.

Du behøver ikke en extra boot manager for at kunne boote på både Win2K og WinXP
Du behøver heller ikke at ændre noget i BIOS for at skifte mellem at boote på de to udgaver af Windows.

Med begge HD i Aldi pc, hvordan siger din pc så at den finder diskene, du ved, det står som regel på en sorte skærm, når du lige tænder din pc. Det står som regel lige efter Video er genkendt, og RAM er talt op.
Når du stadig er på den sorte boot skærm, så virker "pause" knappen på dit tastatur. Et tryk på en vilkårlig tast vil få din pc til at fortsætte boot processen.
Benyt evt. "pause" knappen så du kan nå at se hvilek diske der er primær, sekundær, hhv. master, slave diske.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-12-03 22:30

Spørgsmålet var altså:

Hvilken disk er primær master
Hvilken disk er primær slave

Hvilken disk er sekundær master
Hvilken disk er sekundær slave

mvh. Per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-12-03 22:42

Jeg vil følge dette med stor interesse. Det lyder spændende.
Emesen.

Kommentar
Fra : GunnarPoulsen

Dato : 08-12-03 15:36

Til Per: Aldi-maskinen viser ikke konfigurationsoplysninger under opstart. Efter få sekunder med Pentium4-logo vises XP-opstartbillede. Man ser heller ikke den sædvanlige opfordring til at trykke DEL for at gå i bios, men den virker. - Jfr. min bios sidder begge HD på den primære controller med Aldi-HD som master og HD fra den gamle pc som slave. På den sekundære controller sidder 2 DVD-drev. Idet jeg i bios booter disk0 bliver den gamle disks aktive partion registreret som drev D, og det er her jeg har prøvet at installere WIN2000, men uden held (missing NTOSKRNL). Til gengæld får jeg ødelagt adgangen til XP på HD1 (C-drevet), - formentlig på grund af NTLDR fra WIN2000. Jeg kan så geninstallere XP (som en opgradering, hvorved jeg bevarer XP-opsætningen) og så kører XP igen, og jeg kan fjerne resterne fra den mislykkede 2000-installation og reparere boot.ini.
Nu har jeg bestilt en ny maxtor (250 GB) og på den regner jeg med at skulle installere WIN2000 idet jeg samtidig regner med at installere SmartBootManager, som tilsyneladende kan udføre Swapdisk under boot således at jeg kan have WIN2000 liggende på C-drev.
Mvh. Gunnar

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 08-12-03 17:25

Jeg kan forstå at du sådan set har besluttet dig for en fremgangsmåde, med en boot Manager. Og det skal nok komme til at virke.

Hvis du imidlertid stadig gerne ville have de eksisterende HD til at virke. Om ikke andet, så for at opleve at det KAN lade sig gøre.
Så kan jeg foreslå følgende fremgangsmåde:

Undlad at boote på HD2. Boot istedet på HD1, og i XP går du ind og ændrer på boot.ini, så Win2K kommer til at optræde som en mulighed.

På denne måde, så vil det være den nyeste udgave af ntldr som kommer i sving, og den kan boote både XP og Win2K

ntldr er også en bootmanager, den er imidlertid ikke designet som en universel boot manager, og har derfor kun ganske få funktions muligheder.

Hvordan ser din boot.ini ud på winXP (HD1)

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 08-12-03 17:36

P.S. i den boot.ini som der er på WinXP ville jeg i første omgang tilføje:

Citat
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 1"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 2"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 3"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 1, Partition 4"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 1 - Win2K"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 2 - Win2K"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(3)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 3"
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 2, Partition 4"
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 1"
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 2"
multi(0)disk(2)rdisk(0)p artition(3)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 3"
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 3, Partition 4"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(1)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 1"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(2)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 2"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(3)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 3"
multi(0)disk(3)rdisk(0)partition(4)\WINNT="IDE Disk 4, Partition 4"

Når du så starter op, så vil du få en menu som siger noget i stil med:
Citat
1. windows XP
2. IDE Disk 1, Partition 1
3. IDE Disk 1, Partition 2
4. IDE Disk 1, Partition 3
5. IDE Disk 1, Partition 4
6. IDE Disk 2, Partition 1 - Win2K
7. IDE Disk 2, Partition 2 - Win2K
8. IDE Disk 2, Partition 3
9. IDE Disk 2, Partition 4
10. IDE Disk 3, Partition 1
11. IDE Disk 3, Partition 2
12. IDE Disk 3, Partition 3
13. IDE Disk 3, Partition 4
14. IDE Disk 4, Partition 1
15. IDE Disk 4, Partition 2
16. IDE Disk 4, Partition 3
17. IDE Disk 4, Partition 4

Og så ville jeg prøve mig frem. Umiddelbart så vil jeg tro at en af de to linier som jeg har markeret med Win2K som vil komme til at virke på din PC.

mvh. Per