/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Rengøring af hagl-gevær...
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 1410 gange
27 point
Dato : 06-12-03 14:48

Jeg har lige fået mit første hagl-gevær, og så vil jeg gerne vide, hvordan man gør det ordentligt rent???

Der er ikke jord eller sådan noget i løbene, men den skal vel gøres ren efter hver gang man har brugt den...
Skal den ikke det???

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 27 point
Dato : 06-12-03 19:55

Hej Lasse
Skal og skal???
Det bestemmer du jo selv, men har du været ude i regn eller lignende vil jeg anbefale at du renser det.
Af med underlukket og fjern løbet fra kolben. Er det vådt tørrer du det af med en ren klud.
Derefter trækker du en klud gennem løbet for at fjerne krudtslam og så (måske) en tur med metal eller kobberbørste, til sidst en tur med en bomuldsbørste med en god våbenolie.
Udvendigt på løb og baskyle: Aftørring og pålægning af et tyndt lag olie.
Husk at smøre aftrækker/aftrækkere, lås og sikring.
Kom igen hvis du skal bruge flere oplysninger.
Knæk og bræk
dabj

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-03 20:51

Det vil sige, at hvis man har været ude en dag som i dag, så behøver man ikke at gøre noget ved hagl-geværet, eller hvad???

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-12-03 21:13

Det er rigtigt, du skal dog passe på eventuelle fugtige fingeraftryk.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-12-03 21:19

Hej Lasse. dabj Har ret det drejer sig først og fremmest om,at få "vandet/fugten" væk fra dit jagtvåben. Især efter at de nu skal opbevares i våbenskab.Jeg selv blæser mine rene med trykluft.Men det er jo ikke alle der har mulighed for det. Så må man igang med de tørre klude.Jeg restaurere mange gamle jagtvåben og et stort problem er,at mange af dem i tidens løb er blevet smurt for godt.For meget olie har ødelagt både træet/skæftet omkring låsen.

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-03 21:20

Tak for svaret dabj...

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 06-12-03 21:26

>bb1

Jeg kan se, at du har en MSN-mail...
Har du også MSN Messenger, for så vil jeg tilføje dig, så jeg kan få hjælp til jagt, hvis der skulle være andre spørgsmål...

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 02-11-05 17:24

Jeg ved godt dette er et gammelt indlæg, men det er ikke lukket, så jeg synes lige jeg vil tilføje en ting.
Det værste du kan få på dit gevær er blod, det skal altid fjernes med det samme, da det ødelægger bruneringen.
Ikke at du skal stå og polere dit gevær på jagten, hvis der skulle komme noget på, men tør det af og giv geværet en omgang når du kommer hjem.