/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
fugt i vinduer
Fra : maho03
Vist : 1077 gange
20 point
Dato : 06-12-03 14:43

Jeg har meget fugt og mug i mine vinduer og har hørt at athemon kan fjerne det. Er det rigtigt? Og skal det bare påføres ufortyndet?

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 30 point
Dato : 06-12-03 14:49

Det kan du fjerne med vand og sæbe, måske også Atamon.

Men problemet er en ganske anden. Du har alt for høj luftfugtighed, hvis det mugner i dine vinduer. Er der ingen udluftningsventiler hvor du bor? Så luk den op, luft ud mindst en gang om dagen. Husk at starte emhætte / udsugnunger i bad o.a. Så vil du opdage, at der ikke dannes mug mere. Med så meget fugt, kan huset også tage skade.

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-12-03 14:50

tillæg
Glemet lige at fortælle dig, at med så stor luftfugtighed, er det også meget dyrere i varme..

JMS

Kommentar
Fra : maho03

Dato : 06-12-03 14:56

til jmsgruppen

tusind tak for et godt råd. ja, det er pænt dyrt i varme... jeg bor i en kælder lejlighed uden emhætte eller udluftning på badeværelse... manden som ejer lejligheden gider ikke røre en finger, så jeg vil forsøge mig med vand og sæbe.
tak

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-12-03 15:19

Hvis du kan lukke et vindue op en gang imellem, vil det hjælpe.
Hvis jeg var dig, ville jeg måske sende en klage til huslejenævnet. Det er ganske gratis.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-12-03 15:27

Klart at maho03 kan sende en klage til huslejenævnet, hvis kælderlejligheden er godkendt til beboelse.
Hvis den ikke er, kan maho jo risikere at stå uden bolig.
Desuden er det ikke sundt at bo i en lejlighed med så megen fugt. Som jms skriver, der skal udluftning til, samtidig skal du huske at aftørre karme og vinduerne, så snart du ser de er fugtige.

mvh ans og god jul

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-12-03 15:32

<<ans
Selvfølgelig er der risiko for at miste boligen, men det vil i givet fald ikke kun være maho03´s problem. Der er regler for genhusning (BRL). I sær hvis lejligheden er klart ulovlig. Her er der også tale om erstatning.
Kælderlejligheder, kan normalt ikke godkendes til beboelse. Typisk i KBH området, er der dog enkelte, man har valgt ikke at nedlægge p.g.a. boligmangelen for billige lejligheder, men de bliver nedlagt efterhånden som byfornyelsen skrider frem. Og gudskelov for det.

JMS

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 06-12-03 16:25

du kan også bruge rodalon(et klor produkt) men meget bedre
mvh eskild

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 06-12-03 16:30

der er noget der hedder rodalon som kan køber i suberbrugsen som er bedre egenet til af dræbe svampesporer eller ganske alm klorin
til dit problem med dug ville jeg foreslå at du sætter en forsatsrude på . hvis ikke økonomien er så stor kan du bruge noget plastfolie du skal bare sørge for det er tæt og selvfølgelig tørt og renset inden du sætter det på

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-12-03 17:13

Gennemtræk flere gange daglig af ca. 5 minutter vil afhjælpe fugten meget. Så undgår man at det ligner en ostebutik.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 06-12-03 17:18

Hej,
Hos materialisten kan du købe fugtfjerner - vistnok kalciumklorid.
Pakken anbringer du f.eks. i et plasticvandfad som du stiller i vindueskarmen.
Fugtfjerneren vil simpelthen trække vand ud of de fugtige omgivelser,så vandfadet skal tømmes flittigt. - Mugsvampene kræver fugtighed for at kunne formere sig, så når fugten er fjernet skal du afvaske alt med svampedræber. Sporerne fra svampen er der jo stadigvæk.
Good Luck

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-12-03 17:26

Ja, det er rigtigt at man kan købe kaliumklorid, det bruger man blandt andet i sommerhuse, da der som regel ikke bliver fyret om vinteren, så fjerner det fugten. man hænger det op og lader det dryppe i f.eks. en spand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-12-03 17:27

Her er det, der er fra Matas http://www.matas.dk/site/04Hushave/03Fugt/02Fjern_fugt/
og her et andet link http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm#FUGTFJERNER

Det kræver stadig at der bliver luftet ud. Hvis det er svamp, så er problemet meget større.

mvh ans

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-03 08:36

Et eneste råd er godt = Udluftning.

Glem alle kemikalierne.

Iflg BR95 SKAL vådrum, dvs bad og køkken være forsynet med aftræksmulighed eller mekanisk aftræk. Ligeledes skal der være friskluftriste i opholdsrum.

Specielt i en kælderlejlighed kan det være ondt at udlufte sig ud af problemerne. En alternativ mulighed kan være at købe dig en affugter. De kan fåes helt ned under 1000,- på bud. Sådan en bruger strøm, men al den tilførte effekt tilgår lejligheden som varme, så du smider ikke energi ud.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 17:15

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : nielsen200

Dato : 16-12-03 22:27

nu når det er en kælder du bor i kan det meget vel være fugt der kommer igennem væggen, med dug/mug på vinduer til følge.
udover at det er klamt er det altså også noget du kan blive syg af

Godkendelse af svar
Fra : maho03

Dato : 20-12-03 15:08

Tak for svaret jmsgruppen.