/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er I så glade?
Fra : skingur
Vist : 579 gange
1 point
Dato : 06-12-03 10:56

Mvh Chrisitna

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-12-03 11:02

Har både set dem og brugt dem

MEGET FINE

JMS

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-12-03 11:02

Ja gu' fanden er vi da glade Christina *SSSS

Jeg ææælsker jul, og der skal osse være nisser på Kandu .... selvom jeg ikke er her så meget mere, gør det ikke noget der er liiiidt hyggeren her - og god stemning.

Nu da jeg endelig er i en tråd - så vil jeg lige sige: Glædelig Jul allesammen og et godt Nytår.

Hilsner fra Fnoller/Karina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-12-03 13:52

OjOjOjoj... Hvor fiint..... Lige, hvad jeg ønskede mig til jul... Man skulle bare kunne spejlvende dem osse.. Og så vil jeg liige -i god tid- bestille et par animerede påskekyllinger osse..

Men tak for nisserne ...de er nutte.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 1 point
Dato : 06-12-03 16:17

skingur - det var jo lige sådanne to vi manglede.
Så du skal ønskes rigtig rigtig glædelig og et godt
Og du har jo allerede lavet en til den første dag i det nye år
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-12-03 18:30

Mon ikke der er mere brug for denneher den første dag i det nye år.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-12-03 17:45

Ja. Jeg er glad (også) nu

Super; God og Godt = Jullimi Pilluarit , Iggudoqami Pilluarit

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-12-03 17:47

..eller er det : Uggiadoqami Pilluarit

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-03 16:38

Det er i hvert fald : Juulimi Pilluaritsi = Go' jul til jer alle.

Gl. grønlandsk = Jûllimi Pilluaritsi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-03 16:43

Hold kæft, hvor jeg staver idag : Juullimi Pilluaritsi el. Jûllimi Pilluaritsi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 09:33

<<<molo
Må indrømme jeg kan hverken se forskellen, eller forstå ordene.

Tror lige jeg må på aftenskole, og lære lidt inuit sprog
JMS

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 09-12-03 10:40

Tak for de søde Smileys - de er rigtig søde....

Godog godt

Frida...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-03 10:58

jmsgruppen -> Lyn kursus i grønlandsk udtale :

uu og û er nyt og gammelt skriftsprog, men begge dele udtales uuu, altså langt u. Ligesom aa og â udtales aaa. P udtales B. ll udtales sl. Stavelsen 'lluar' er et uafhængigt led og betyder god/godt. '-it' = dig, '-itsi' = jer.

Altså udtales Glædelig/God Jul til jer (alle) : Juuu-sli-mi Bi-slua-ritsi

Da grønlandsk er et polysyntetisk sprog, ligesom andre inuit sprog, sammensættes sætningsdele til hele ord, hvorfor nogle ord kan blive særdeles lange :

Inuussutissarsiorsnnaajunnarrnerstutiralisukassikkunnukaqatigeqqaarusussimanngilluinnaqqissaarsimanguatsiarsimagunaraluapaamminngooq !

..der kan oversættes til :

Tilsyneladende havde de i første omgang overhovedet ikke haft den ringeste lyst til at tage dem med til den "sølle" førtidspensionists sagsbehanders hjem !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-03 11:02

Ps. Selv kandu må sætte mellemrum ind for at gengive det hele. Fjerne mellemrummene i den grønlandske sætning, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at blive forstået af en indfødt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 11:15

MOLO
ÆHHHH DROPPER LIGE DET KURSUS
Hvornår trækker man vejret,, pyhh

og man skal fandme være veluddannet, for at se slåfejlene

Holder mig lige til dansk, jysk, engelsk og ubehjælpsom tysk. Lukket for flere sprog, og dog:
JE TIBJA LUBLU PIVA (jeg elsker især øl) original ordstilling (jeg især øl elsker)
eller
BODILKA PIVA BISTRA (en flaske øl omgående)
Hvilke sprog er det, tror du (vi behersker det på forretningsniveau her i huset, Jeg dog kun fire sætninger)
&#1051;&#1067;&#1054; &#1065;&#1043;&#1054;&#1042;&#1040; &#1047;&#1065;&#1064;&#1050;&#1053;&#1040;&#1056;&#1045; &#1044;&#1065;&#1051;
GAD VIDE OM KANDU KAN KLARE DETTE???

jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 11:16

niks, kandu kan ikke skrive....???

jms

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-03 11:29

russisk

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 11:33

manse9933
Forrædder, skulle lige udfordre molo
men du har ret.

JMS

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-03 11:36

Jeg kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 11:50

manse 9933
Er du uddannet i Russisk???

jms

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-03 11:56

nejt,jeg kan et par ord,har været i ruski land en gang,det første jeg spurgte om,var hvad øl hed på russisk,det må man altså vide,ellers risikkere man at dø af tørst
Manse933

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 12:10

Njet, da da sabaka lublu je. Nartsrarovia piva. (eller næsten sådan)
Jeg tog til rusland, for at lave forretninger, mødte en sød pige, bang, gift nu på femte år.
Men uden hende, er jeg lost derovre. Vi har ejerlejlighed i St. Petersborg, og jeg har været der utal af genge, men kan stadig ikke klare mig selv. Sindsyge bogstaver de har jeg kan ikke læse vejnavnene
jms

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-03 12:14

Mit russiske er også begrænset til :

Mosvka
Vodka
Njet
Balalaika

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 12:24

molo
Du skal lige lære to MEGET vigtige:
bodilka piva bistra
bodilka voodka bistra
bodilka = flaske, piva=øl, voodka=vodka (underlig nok) bistra= omgående, straks, hurtig

Se nu dør du ikke af tørst, hvis du skulle vove dig derover

JMS

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-03 12:27

jeg blev væk i moskva,og det to det meste af en dag at finde en der kunne engelsk,og hun sende mig den forkeret vej,så jeg måtte bruge natten med før
jeg fandt hjem til hotellet,og jeg tænker stadig på om hun gjorde det med vilje,dumme dansker men jeg fandt ud af til sidst at det var lettere at finde en der kunne tysk,men det kom jeg først på dagen efter,de kunne da godt skrive deres vejnavne på dansk
Manse9933

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 14:09

manse
paspå. Gå aldrig alene i Rusland, slet ikke om natten. Det kan være farlig. Du skal heller ikke stole på politiet. 98% af dem er bundkorrupte .
Jeg vover mig allerhøjest ned i kiosken på hjørnet, og brøler: BODILKA VOODKA BISTRA, BISTRA
ellers går jeg altid sammen med en indfødt.

JMS

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-03 17:27

Som den pæne og stille pige, jeg var, så lærte jeg ikke at sige så meget andet end spasibo og njet.
Det er manne manne år siden.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 17:34

Birgitta
spasiba, du kan sige: njet spasiba og da spasiba
Og lige netop til dig, en hund hedder: sabaka

jms

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-12-03 23:31

moloko betyder såvidt jeg husker mælk... jeg var i skt. petersborg en måned pg lærte både det kyrilliske alfabet, at køre i bus (selvom jeg fik en busbøde!!!!!!!) og købe mælk og ost, brød, æg, kød mv...selvom man skal stå i kø for at bestille, i kø for at få varen og i kø for at betale....

Apropos mælk: om mandagen hed det moloko og stod til venstre, dagen efter hed det kefir, var blevet surt og stod til højre!!!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-03 08:26

Og så må det hedde Molokyle den 3. dag - altså kyle mælken ud.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 10:18

<<skingur
<<emesen
Må skuffe jer. Ellers god vits med MOLO + MOLOKYLE ud
Mælk hedder MOLAKO
Tror besøget er fra kommunisttiden. Forøvrigt ligner St. Petersborg DK m.h.t. forretninger i dag. Ingen køer, og supermarkeder der ligner bilka, eller superbrugsen. Man kan købe alt, også et hav af danske varer.
Men liberaliseringen har medført enorm kriminalitet. Jeg går aldrig alene derovre. Tør ikke. Vi skal også lige huske, at det er en storby (6 mill. indbyggere)
Hele centrum, er renoveret, og fremstår som en enorm flot by. Men der er to slag mennesker, dem der er ufattelig rige, og dem der er ufattelig fattige. En pensionist får 500 rub. om måneden = ca. 125 kr. Men kan eksistere på dette, dog uden kød hver dag. En to værelses lejlighed koster typisk 25-30 kr. om måneden, incl. lys varme & trappevask.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-03 10:30

Moloko er det navn bjergindianerne i Andesbjergene bruger om en kondor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-03 10:42

OK så er jeg mere rolig. Molokyle er hverken mælk/sur mælk, og bliver altså ikke smidt ud.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-03 11:01

Jeg bliver sjældent sur. 2-3 gange om året tror jeg, som forledendag dag nogle nybagte forældre skulle forbi min, under halvtaget behørigt parkerede cykel, og istedet for at flytte den, simpelthen SPARKEDE den væk, så de kunne fylde 3 cykelpladser med deres 'frugtvogn'. LIDT sur blev jeg altså !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-03 14:46

DETTE ER TIL jmsgruppen : Følg nu med her hvor vi er ved at få fat i nakken på johanj : http://kandu.dk/dk/spg/2 7849

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 15:33

MOLO
Tak for anvisningen, men han forsvandt vist hurtig
Jeg skrev klage til kandu, men har ingen tilbagemelding fået.

JMS

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 10-12-03 17:23

Når jeg klikker på Molo's link får jeg beskeden, at filen ikke eksisterer.
Kan I andre klikke jer ind på sp

Frida.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 17:46

<<frida
her er den:
http://kandu.dk/dk/spg/27849
molo havde travlt, du kan se de sidste cifte er inaktive

JMS
(er din hund blevet tyk allerede, eller har du fulgt mit råd med fiskene )

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 10-12-03 17:57

Hun ska' sgu ikke ha' de der fisk*GG* de gir' jo dårlig ånde
Aiii altså du skulle lige se hende. Hun er virkelig sød, men meget lille.
Har lige været ude at gå tur - og jow jow - hun skider selv om jeg ikke kigger på

Frida

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-12-03 20:36

jmsgruppen.,.. nej, jeg var i Skt. petersborg i 1995!

Christina

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 20:58

>>skingur
Det var nok lidt før der skete en masse. Så har du jo vandret på Nevski Prospekt, set Vinterpaladset (måske sommerpaladset), og drukket russisk øl og vodka. Vi har forretninger med Rusland, og en ejerlejlighed i Grosdanski Prospekt (7 km. fra centrum), så jeg kommer der ofte. Jeg tog derover med et rejseselskab, for at undersøge forretningsmulighederne, og blev af konsulatet sat i forbindelse med interesserede. Var med til en privatfest, og mødte der min nuværende kone. Så røg mit daværende forhold i DK, og vi er nu gift på femte år, så sproget er for os (forstået min kone) ikke noget problem. Rusland er jo et spændende land på mange måder, og russerre er enorm gæstfrie, og pragtfukde mennesker. Jeg har total ændret mening om landet. Bare for at nævne et eksempel, har de på mange områder et meget mere effektivt og velfungerende sundhedssystem, end i DK. Hvem F..... skulle have troet det. Men men skal jo lære så længe man lever..
Narstrarovija (skål)
:_D
JMS

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-12-03 19:00

Jeg var også meget begejstret for byen. Jeg var der i en måned, hvor jeg besøgte min ex, der læste på kunstakademiet. han (og jeg) boede privat hos en russisk fyr, der var designer/kunstner og malede de skrækkeligste ting! lejligheden var stor og beklædt med brune eller orange ternede tapeter. men ellers var det en fin lejlighed, med badekar og det hele. Desværre fik vi udslet af at gå i bad...jeg hørte senere, at vandet var RET klamt og nogle steder så fælt, at ikke engang russerne drak det!

Som fattige studerende kunne vi gå i fred på Nevskij Prospekt.. og vi gik meget, for trolleybusserne var så fyldte, at dem der ikke vat plads til og stod udenfor, måtte bruge kræfter på at lukke dørene.

Og ja, vi var på Eremitageslotttet (vinterpaladset) og fik kulturchok...du gode, det var smukt. og alle de pragtfulde bygninger. Smuk, smuk by. men også masser af mafia mv. Vi fandt et interessant lille sted, hvor man kunne få cocacola i glasflasker (en sjældenhed)....problemet var at stedet var fyldt med mænd i mørke jakkesæt og attachemapper! vi lavede en konkurrence om hvem der turde rejse sig hurtigt og tage sig til inderlommen, men ingen af os turde! 'Vi kunne komme i banken når vi ville, bare vi så vesteuropæiske ud!

Første gang vi forsøgte at drikke os fulde i vodka, måtte vi ned på den nærmeste restaurant 4 gange og købe mere juice, - så grimt smagte det! Tilgengæld var der små sære boder med boblende flasker og rør og slanger, hvor man kunne købe frisktappet vodka i sodavandsflasker..og DET smagte fremragende!

Ak, disse minder!!!

fra Christina

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 19:22

<<christina
Hvis du skal afsted igen, lige en advarsel. Drik aldrig hjemmebryg i Rusland. Du har været heldig, de er mange dødfald p.g.a. dette. Køb den bedste kvalitet i verden på markedet, en liter 14 kr. Vand drikkes ALDRIG, kun fra flasker. Har en gang kørt med bus, det er Men deres metroer er facinerende. Dybeste sted 136 meter under overfladen.
Vi plejer, at række hånden fremad, og nedad. Så stopper der altid en russer, der vil tjene 30 rubler (8 kr.) for at køre os til den anden ende af byen.
Og ja, den der har ret i et eksempelvis trafikuheld, er den der har den største pistol

JMS

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-12-03 19:43

nårh ja, metroen...havde jeg glemt! Lodret ned i dybet, der tilgengæld ligner et middelpænt dansk museum!

Hm... glæder mig at jeg var heldig med hjemmebrygget. Det smagte ellers kanon!

Vi var også i operaen og fulgte en russisk tradition, der går ud på at snige sig væk i pausen og drikke en flaske medbragt champagne!

Det var faktisk en fed måned i Rusland! Men koldt...det var i november.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 19:57

Altid koldt om vinteren, men lyse nætter om sommeren

Vi har et par gange været i det russiske statscirkus, som har en fast cirkusbygning, bare det bedste cirkus jeg har set. Men, tigre går bare bag et tyndt fiskenet, vi sad på første række, kunne mærke den pustede mig i hovedet.
Var lidt stille
JMS

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-12-03 21:51

Jeg var i zoologisk have.. det var en umådelig deprimerende og trist oplevelse. Men kunst og koncerter mv er de gode til!

Det var forresten ikke opera, vi var til, men ballet. (Er ikke skidegod til det med opera...hvor er det, de har ondt?)

Vi var også ude at høre klassisk musik, - også fantastisk!

Sidder og prøver at komme i tanke om, hvad vores "ø" hedder.. er helt blank. Men vi kunne se ud på floden og over på vinterpaladset, når vi gik ned for enden af vores gade. Der var også nogle fantastisk ...øøhh...anderledes? tårnhøje monumenter, der lignede en krydsning af fyrtårne, skorstene og "kuuunst"!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 13-12-03 11:09

Jeg vil lukke tråden... tak for alle de point I har givet mig for at sidde midt i juletravlheden og kreere smileys til jer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : skingur

Dato : 13-12-03 11:09

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 13:57

selvtakkerforæren.