/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvem kender Bartholine Greve?
Fra : salome
Vist : 990 gange
20 point
Dato : 06-12-03 00:54

Nogen der kender Bartholine Greve? Hun er min Morfars Mormor. Er født omkring 1846 i Middelfart. Alle oplysninger er velkomne!

Hilsen Alice

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-12-03 08:40

Så gammel er jeg ikke og Bartholine er nok død nu.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 06-12-03 12:33

Hej Alice

Mon dette kan være en ledesnor?

Samtlige personer i husstanden

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, , Nørregade no 447, forhuset, , FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peter Wich, 41, Gift, , skrædermester, huusfader,
Birgitte Bartholine Greve, 30, Gift, , hans kone,
Peter Carl Wilhelm Wich, 16, Ugift, , deres børn,
Thora Haraldine Wich, 12, Ugift, , deres børn,
Wiggo Harald Wich, 11, Ugift, , deres børn,
Alfred Waldemar Wich, 8, Ugift, , deres børn,
Elfriede Camilla Wich, 7, Ugift, , deres børn,
Edward Herløv Wich, 4, Ugift, , deres børn,
Agnes Wilhelmine Wich, 3, Ugift, , deres børn,
Christiane Petersen, 21, Ugift, , tjenestepiger,
Kirsten Eliassen, 18, Ugift, , tjenestepiger,
Jens Madsen, 22, Ugift, , skrædersvende,
Rasmus Jørgensen, 34, Ugift, , skrædersvende,
Peter Jørgensen, 27, Ugift, , skrædersvende,
Olaus Borgstrøm, 28, Ugift, , skrædersvende,
Johan Peter Wich, 20, Ugift, , skrædersvende,
Fritz Fallenkam, 18, Ugift, , læredrenge,
Christian Meilgaard, 16, Ugift, , læredrenge,
Carl Christian Jørgensen, 59, Gift, , jernstøber, huusfader,
Maren Hansen, 62, Gift, , hans kone,
Grethe Rasmine Busch, 31, Ugift, , tjenestepige,

De blev gift:
24 AUG 1820 St Knud Odense
Hendes forældre:
Peder Pedersen Greve
og Anne Marie Hansen Hunderup

Prøv at kigge på www.virgo-fyn.dk

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 06-12-03 12:34

Hej Teil.
Det var synd det ikke lige var i dit sidste liv.
Lis

Kommentar
Fra : salome

Dato : 06-12-03 13:03

Hej Lis!
Tak for dit svar. Men desværre kan det ikke være Skræddermesterkonen i Nørregade.
Jeg ved MIN Bartholine var gift med Smedesvend Hans Adolf Lauritsen og bl.a. mor til Anna Lauritsen = Min Oldemor. Fra FT-1880 ved jeg (og det har Morfar sagt) at hun boede på Holsedore:

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, ,
Holsedore 9, forhuset stuen, 1, FT-1880:

Henrik Adolph Lauritsen, 29, Gift, smedsvend, husfader, , Kolding
Berteline Grenn, 34, Gift, hans kone, , Midelfart
Sine La??atine Lauritsen, 7, Ugift, deres børn, , Midelfart
Edel Marie Lauritsen, 5, Ugift, deres børn, , Odensen
Ane Kristine Lauritsen, 3, Ugift, deres børn, , Odensen
Ane Lauritsen, 1½, Ugift, deres børn, , Odensen

Som du kan se, er der stavet med en brækket arm!

Men hvem var hendes forældre????

Alice

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 06-12-03 13:19

Ja det kan jeg se.
Har du fundet ægteskabet?
Hvis ja, Hvem var forlovere?
Hvad med børenens dåb, hvem er faddere?

Lis

Kommentar
Fra : salome

Dato : 06-12-03 13:45

Jeg har hendes datters dåb:

Anna Lauritsen
født 08.12.1878 døbt 13.04.1879 Forældre:
Smedesvend Hans Adolph Lauritsen og hustru Bartoline Greve 32 år
Holsedore 9, Odense

Faddere:
Jomfru Hansine Hansen og Frederikke Ahrentz, Sømand Jørgen Greve og faderen

---Jeg kan finde en "Jørgen Greve", der er et par år ældre end Bartholine - og altså kunne være en storebror (?). Hans far hedder iøvrigt "Bertel". Måske er Bartholine opkaldt efter ham (?) De er begge fra Middelfart, så den side ville passe!

***************

Og datterens vielse:
Odense, Sct. Hans, viede 20.04 1907

Vilhelm Rasmus Ludvig Oppenheim
31 år, søn af maskinarbejder Vilhelm Carl Ludvig Oppenheim og
hustru Johanne Sofie Marie Hansen
og født i Århus Vor Frue sogn den 10.11.1875

Anna Lauritsen 28 år, datter af smedesvend Hans Adolf Lauritsen og hustru Bartoline Greve og født i Odense, Sct. Knuds sogn 08.12.1878 (Holsedore 9 )

Forlovere:
cigarmager Niels Rasmussen, Frederiksgade 53 og Dropskoger Olaf Harald Christiansen, Rodegårds 5 k (52) ?

Kommentar
Fra : salome

Dato : 06-12-03 14:39

for øvrigt, Lis ... hvordan fandt du Skræddermesterkonens forældre??? Jeg tror iøvrigt, det var DEM, der blev gift i 1820 ... ellers må Birgitte ha' stået barnebrud? Jeg tror, hun blev gift i 1848 i Sct Knud - men da havde hun allerede en større børneflok. Det kan selvfølgelig have været "bonusbørn"?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-12-03 17:22

fra fs.
senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

BERTELINE GREVE
Female

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 26 FEB 1846

Christening: 11 JUN 1846 Middelfart, Odense, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: BERTEL HANSEN GREVE Family
Mother: ANE KATHRINE NIELSEN

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C204522 1813 - 1856 0050300 Film NONE

Sheet: 00

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 27 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 20 point
Dato : 06-12-03 17:25

fra fs.
senta
IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

--------------------------------------------------------------------------------

EDEL MARIE LAURINE LAURITSEN
Female

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 26 OCT 1874

Christening: 17 MAY 1875 Sankt Knud, Odense, Odense, Denmark

Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: HANS ADOLF LAURITSEN Family
Mother: BARTHOLINE GREVE

--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C204739 1863 - 1875 0312348 Film NONE

Sheet: 00

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

Husband
HANS ADOLF LAURITSEN Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Wife
BARTHOLINE GREVE Pedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

Children

--------------------------------------------------------------------------------

1. EDEL MARIE LAURINE LAURITSEN Pedigree
Female

Birth: 26 OCT 1874
Christening: 17 MAY 1875 Sankt Knud, Odense, Odense, Denmark
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-12-03 17:37

Her er adressen til online kirkebøgerne .
Senta
http://www.arkivalieronline.dk/Kirkeboeger/kirkeboger.asp

Kommentar
Fra : salome

Dato : 07-12-03 11:55

Senta, hvor er jeg glad for dit svar!
Så havde jeg jo ret i mine gætterier om både Bartholines bror og far...
1000 tak! Andre brikker faldt på plads med denne oplysning!

Alice

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-12-03 12:49

Hej Salome.
Ved at have dem fundet i FT, kan man ved hjælp af Familysearch, indtast et af børenes navne og på den måde få begge forældrenes, og så søge på deres ægteskab, ved at imdsætte den ene i overste felter og ægtefællen i feltet Spouse.

Lis

Godkendelse af svar
Fra : salome

Dato : 07-12-03 15:24

Senta, hvor er jeg glad for dit svar!
Så havde jeg jo ret i mine gætterier om både Bartholines bror og far...
1000 tak! Andre brikker faldt på plads med denne oplysning!

Alice, der liiige skal finde ud af det med pointsystemet...