/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Overførsel til forkert konto....hjælp!
Fra : elise
Vist : 8732 gange
200 point
Dato : 05-12-03 17:44

Vi har overført nogle penge til en forkert konto for en måned siden, men har først fået det at vide nu....hvad gør vi? Kan vi så ikke få de 4.000 kr retur?Hjælp....?
Vh Elise

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-03 17:48

Det er jeres bank som skal hjælpe med dette. Og fejlen kan rettes.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 18:02

Her er et link:

http://www.finansnettet.dk/piak/default.asp

Og en afgørelse:

Ankenævnets bemærkninger:

Årsagen til, at det af klageren indbetalte beløb på 50.000 kr. fejlagtigt blev indsat på en konto tilhørende trediemand, var, at klageren havde anført et forkert kontonummer på indbetalingsbilaget. Klageren burde endvidere have opdaget fejlen og reageret allerede ved modtagelsen af kontoudtoget i august 1991. Det kan ikke bebrejdes den medarbejder i indklagedes Nivå afdeling, som modtog indbetalingen, at den pågældende ikke bemærkede uoverensstemmelsen mellem det i indbetalingsbilaget angivne kontonummer og den angivne kontohaver. Klageren må derfor selv bære risikoen for det passerede og må således henvises til selv at søge beløbet tilbage fra den eller dem, der uberettiget har oppebåret det.

Som følge heraf

Bestemmes Den indgivne klage tages ikke til følge.

Men idet i reagerer HURTIG, nemlig senest på mandag, tror jeg i har gode chancher.
Er der yderligere, spørg bare..

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-03 19:48

Egen erfaring.
En overførsel til min konto gik galt. Fik en mail fra afsender som desværre havde overført
pengene til et forkert konto nr. Hurtig kontakt til banken og fejlen var rettet samme dag.
Erfaring 2.
Overførsel og mail til modtager med besked, penge sendt. Det tog otte dage inden beløbet
nåede modtager. Banken kunne ikke forklare hvorfor.
Erfaring 3.
Overførsel til min konto, tog fem dage. Igen, ingen kunne forklare hvorfor.

Derfor, overførsel af penge følges af mail mellem parterne indtil beløbet når frem.
Det er vores sikkerhedsforanstaltning.

Kommentar
Fra : elise

Dato : 05-12-03 22:51

Hej Teil - lyder som en god idé med mail mellem parterne - det ved vi så nu (man bliver jo klog af skade,men ikke rig.....) håber at få klaring på denne sag mandag.
Elise

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 05-12-03 23:05

Nu ved jeg ikke hvordan i kører jeres bankforretninger, og hvilke systemer i anvender. Jeg kan forstille mig, at i anvender en eller anden PC bank. Her er det vigtig, at udskrive overførslen, således man har et bevis. Det kan være kreditor rykker, og så sender man ham lige en kopi af printet. Er pengene ikke fremkommet til kreditor, og cifferne ellers er OK, må problemet søges i banken.
Vi er forretningsdrivende her i huset, og vi gør altid dette ved overførsel.
Inden bilaget bliver sat i mappen, konterer vi lige, om numre nu også er i orden. Markeret med et lille V.
Er tingene ikke i orden, kan vi reagere lynhurtig.
Det skal i også gøre, for som i kan se i mit tidligere indlæg, er passivitet den sikre vej til at man taber sagen.
Håber oprigtig på, at i kan få betalingen tilbageført.
Hvis kontohaver der har modtaget pengene fejlagtig, iøvrigt er velkonsolideret, kan jeg ikke se problemet. Han vil altid tabe et evt. civilt søgsmål, om modtagelse af uberettiget betaling. Jeres problem kan opstå, hvis i har overført pengene til en konto, som tilhører en ubemidlet person.
Held og lykke i banken kl. 09.00 på mandag.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : tkrage

Dato : 10-12-03 10:50

Man bør udfra reglerne med hensyn til overførsel, gøre det modtagne pengeinstitut opmærksom på at der er en forkert overførsel på vej, inden pengene er til disposition på modtagers konto.
Såfremt man kontakter PI inden de er til disposition kan de tilbageføre uden at tage kontakt til kontohaveren, såfremt der tages kontakt senere, skal kontohaver give PI lov til at tilbageføre.

Held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 10-12-03 16:52

Tak til alle, der har svaret - det ser ud til, at vi får pengene tilbage igen, da vedkommende, der havde fået dem ind på sin konto, havde meddelt det til sin bank og ikke vidste hvad der skulle ske med de penge. Dejligt at der er ærlige mennesker endnu!
Vh Elise

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 17:01

Elise tillykke

Dejligt at i får pengene igen.
Indfør den lille kontrol funktion, jeg har nævnt, og i fanger evt. fejl lynhurtig.
Glædelig
og godt
MVH
JMS
nb. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.