/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
BORE I KERAMISKE FLISER, UENIGHED
Fra : jmsgruppen
Vist : 7371 gange
50 point
Dato : 05-12-03 09:10

Jeg skrev et tip om, at bore i keramiske fliser.
Jeg kan se der er uenighed om dette emne, idet der er kommet et advarselstip.
I mit tip, nævnte jeg slag boremaskine, og brug gerne slag funktionen, også når man borer gennem flisen.
Jeg har gennem de sidste 25 år, boret gennem et utal af fliser, altid med slag. Der er aldrig sket noget, hvad skulle der ske??? Nu taler jeg selvfølgelig ikke om en boremaskine i lufthammerstørrelse, men en ganske almindelig hobbymaskine.
Er man bange for at flisen revner?
Hvis flisen er sat rigtig op, vil der aldrig ske noget, ALDRIG. Man lægger selvfølgelig ikke hele vægten bag, men hvis man ikke ved dette, skal man undlade at bore overhovedet.
Forøvrigt må man aldrig anvende et desideret murbor uden slagfunktion, medmindre man ønsker at ødelægge boret

JMS

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-12-03 09:25

Ja, det er vi uenige om.
Man bore uden slag, for at udgå at der springer skaller af glasuren, eller flisen flækker.
Jeg har fået det lært på teknisk skole, og mens jeg var i lære, for 25 år siden.
Og jo, man må godt bruge et murbor uden slag. Ellers ved jeg ikke, hvorfor man kan slå slag fra, på en Hilti maskine, der udelukkene er til brug i mur/beton.
Man bruger iøvrigt også murbor til nogle plastiktyper, her skal heller ikke bruges slag.

MVH

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 09:34

Vi er stadig meget uenige. Hvis du har din visdom fra for 25 år siden, forstår jeg det bedre. Dengang var en slagboremaskine mere en hammer end en boremaskine
Murbor uden slag, kan du godt anvende i meget bløde materialer, men hvis du anvender den i hårde materialer, uden slag, løber boret varm, og er ganske ødelagt. Det ved du jo også godt, hvis du er håndværker.
Skaller af glasuren, flisen flækker???????????????
Tapen forhindrer at skaller går af glasuren, hvis flisen flækker, er det fordi den er revnet i forvejen, eller den ikke er monteret korrekt (her tænkes på gør det selv. der klatter lidt lim i hver hjørne, istedet for at bruge en tandspartel)..

JMS

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-12-03 09:45

Har lige snakket med Hilti.
Absolut ingen slag på i fliser!!!!!!!!
Men det kan jo godt være, at Hilti ikke har forstand på slags.
Der findes altså tips & tricks, der stadigt virker, selv om de er af ældre dato !!!!!.

MVH

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 10:06

Hiltis`s serie af maskiner, hører generel under den lidt mere voldsomme slags.
Med ganske alm. boremakiner, evt. harald nyborg, som nok er mest anvendt af hobbyfolket, sker der intet.
Jamen, jeg har selv gjort det tusindvis af gange, som sagt før. Aldrig er der sket noget, men hvis man ønsker at opsøge problemer, og anvender en stor hilti maskine, og lægger hele vægten bag, kan alt jo ske. Måske borer du helt gennem væggen, og ind i stuen
Jeg er forøvrigt murer, derefter halvgennemført bygningsingeniør studie, (afbrudt til fordel for uddannelse til Statsaut.ejendomsmægler) og har bl.a. byggefirma i dag, sååehh helt grøn er jeg vel ikke
Men, selvfølgelig alt med følelse. Også det tekniske at bore huller
JMS

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 05-12-03 10:19

Jer er elektriker og har altid brugt slag på fliser man skal bare start stille og roligt så sker der ikke noget, men har også prøvet at der var sat fliser op på gips og det er ikke helt nemt så for slaget slog fugerne istykker. Man bare stille og roligt så går det fin med slag på

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 10:24

<<Sniper
Tak for dit indlæg.
Det du nævner med gips, tror jeg beror i noget andet. Gipsvæggen var måske ikke lavet efter foreskrifter.
Vådrum, stål pr. min. 30, min. 2 lags vådrumsgips, så er væggen 100% stabil.

JMS

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-12-03 10:38

Har lige haft fat i en kammerat, der er murermester med eget firma. Han siger akkurat det samme, som mig.
Der er måske forskel på tipsene, alt efter hvor man "bor" i landet.
Og, nej jeg bruger normalt ikke en Hilti til den slags arbejder.

MVH

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-12-03 11:27

Det kan også være at min uddannelse er forældet, men den ligger også små 40 år tilbage, men jeg har også lært, aldrig at bruge slag. Og hvorfor skulle man dog gøre det. Det går udemærket at bore gennem en flise uden. Så lad dem bruge slag der vil det jeg vil blot ikke råde nogen til det.

ellebye

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-03 11:28

I fliser starter man blødt og uden slag i et mærke sat på tape. Når man så er inde i muren, kan man koble slag på. Det virkede i Esbjerg for 40 år siden, og det virker i København, så det er ikke geografisk bestemt. Men iøvrigt er det sandt, at især lavkvalitets murbor hurtigt blir varme og/eller ødelagt, hvis de køres uden slag i lang tid ved høj hastighed, men det har jo ikke noget med 6 mm flise at gøre!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-12-03 11:38

Jeg bruger slag i beton. I fliser og murværk er slag unødvendigt og du får bare for store huller ud af det, hvori plugsene ikke passer. Et ordentlig murbor render fint igennem både flise og mursten. Er murstenene hårde, jamen så sætter man da bare slag på. Jeg er overbevist om at JMS har ret i at en korrekt opsat flise sagtens kan tåle slag fra en hobby maskine, men hvorfor gøre det? Vi har kun Bosch + Hilti SDS maskiner i firmaet, og de kan snildt baldre en flise uanset hvor forsigtigt du bærer dig an. Iøvrigt slipper vi for skænderier og bevisførelse med mureren ved at bore igennem uden slag.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 11:45

Kan se temperament er forskellig... Slag eller ikke slag...
Nu er der nogle der nævner bløde fliser, skal lige sige at der også findes utrolige hårde fliser, som næsten ikke er til at få hul på, og heller ikke egner sig til alm. fliseskærer, men kun vådskærer.
Normalt bruger jeg ikke tape selv, men et godt råd til gør det selv folk. Den hurtigste løsning er, at lave en mærke med en hård genstand (evt. murboret inden monteringen i maskinen) sæt den på krydset, LILLE dask med hammer, glasuren er brudt, og man kan styre boret, uden den fiser rundt på flisen.
Og der er delte meninger. Sågar også i eget hus, har jeg lige erfaret.
Gudskelov er ikke alle håndværkere ens. Sikke kedelig det ville blive, hvis dette var tilfældet.

JMS
NB: Viskinge, tag det nu ikke så alvorlig. Det er kun en ganske almindelig debat, om at bore et eller flere huller....

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 05-12-03 11:51

Phyyy ! - Glædelig h(j)ul !

...og tænk hvis alle disse kloge mennesker blev sat til al bygge en bro ........

Jeg fik mail fra Kandu.dk vedr. at bedømme et tip ! - og når jeg så "klikker" ind - hvad finder jeg så ?

Ja, undskyld mig ! - er der gået "jeg vil altzå have ret" i dette tip ?

- er humor ikke dejligt ? -

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-12-03 12:46

Shit nu havde jeg lige skrevet, men Kandu gik ned, igen!!!!!

Kære JMS.
Jeg tager det ikke så alvorligt. Det er altid rart med nye informationer.
Dog finder jeg det lidt mærkeligt, at du skriver et tip (som gerne skulle være godt), men du bruger det ikke selv!!!!
Jeg håber da, at vi stadigt kan være gode "venner" her på kandu. Jeg tager det ikke så tungt.

MVH

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-12-03 12:53

>ole brink

Er dit indlæg et indlæg, eller et det for reklamen af din forretning????????

ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 13:22

<<<viskinge
Alt er ok, jeg er altid en glad og positiv menneske. No bad feelings..(ja dumme server)
MHT til tip, tør jeg ikke skrive måden jeg selv gør det på, skal ske med meget følelse i hammeren. Fingerspidsfornemmelse om du vil, er svært at beskrive. Derfor rådet med tape, så man kan styre boret.
Men jeg giver dig ret så langt, at i normale fliser, er det ingen katastrofe, at bore uden slag. Men i hårdtbrændte, bliver boret helt blå. Har prøvet en gang jeg glemte slag. Men hvis det er harald nyborg murbor gør det selv folk bruger, kan det være ligemeget. Bor to gange, og smid væk..
Det der faldt mig lidt for brystet, var dit ordvalg VIGTIG.
Du skulle måske have skrevet tilføjelse...
Men tilbage til debatten, og det er rigtig det jeg siger, jeg har aldrig beskadiget en flise...

JMS

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 05-12-03 15:53

http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/0/c1256aaa0047064dc1256bc9003cc9e5?OpenDocument

bruger begge dele alt efter hvilken hvilken flise ( mest akku maskine unden slag hss murbor ikke de billige efterligninger)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-03 17:26

Hvis flisen er sat på med en klat mørtel på midten (de fliser sidder stadig) vil flisen knække/revne. Sidder den med godt underlag kan man godt bruge slag, men der mener jeg, at det er bedst med en Hilti - type (mange små slag).
Om flisen har et godt underlag - opdager man måske forsent - så UDEN slag er mit råd. Bor med vidiaplatter/murbor af en god kvalitet kan sagtens holde.
Emesen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-12-03 18:28

Hej

Tak for en meget fornuftig debat, der viser nogle af svaghederne ved rådgivning. Her der fulstændigansvarsfrit at give gode råd.
Ligeson når man hyre en konsulent jævnfør "Amindelige betingelser for rådgivningsydelser". Ansvarligheden dækker op til kontraktsumen. ha ha Hvem fan har glæde af pointræset, når man i god tro har knækket en flise?
Dette forum handler ofte mere om at score nogle point (profilering, end om man har forstand på det man udtaler sig om.)

Som det nok er bekendt kan en elektrikker udføre de mest fantastiske ting med blot skævbider og skruetrækker steånde på en Øl-kasse.

Men noget andet handeler om hver etisk fornuftigt det er at komme med "gennerelle" gode råd til mennesker der ikke har faglig indsigt endsige håndlag og flair for det de begiver sig ud i.

Som håndværke med "finger spitsen gefûle" kan vi godt bore huller i fliser med slag, og det kan nogen gange være "det der skal til". Men hvis det er første gang der skal bores i en flise og der er risiko for at "fruen bliver tosset over flisen med blomsten knækker. Er det vel bedst at holde sig til de gennerelle gode råd - Gør det der er mest sikkert og giv dig god tid.

Til de andre kloge hoveder her på Kandu - forsøg at tænk lidt over om det der fyres af er et godt råd. Er det etisk fornuftigt ?

Er der fornuftigt at lære en knækt på 14 at køre ulovligt på knallert....?
Er det fornuftigt at fortælle fru hansen at hun skla sætte slag på boremaskinen, når hun bor i de fliser hun slev har sat op for førstegang ?
Der er lidt forskel på hvad vi fortæller hinanden når vi mødes privat eller i en skurvogn (eller på øl-kassen) og det vi fortæller andre.

Men som alle andre skal konsulenter jo også have mad på bordet... Uanset om rådgivningen var god eller dårlig.

Det er jo heller ikke alt vi som voksne gør eller slap heldigt fra vi lære vores børn (som det første..)

Nok for nu...

Må heldet følge den der tager aller bogstaver for visdom
benjamin

Godkendelse af svar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 18:46

Tak for svaret rotw.
Rotw skal have de point. Han var den eneste, der fandt på, at søge på nettet.
Forøvrigt er man også uenig der

JMS
Tak allesammen for en god debat...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-12-03 18:49

ha ha
ja skynd dig at få lukket denne denne debat...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 18:55

<<<benjamin
du kan da bare gentage denne, med et point
jeg får e mail nok

JMS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-03 19:00

Benjamin.Hansen! - det var lige lidt stof til eftertanke. (også mig selv)
Emesen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-12-03 20:10

jeg takker