/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tastatur layout
Fra : DeltaF
Vist : 1092 gange
100 point
Dato : 04-12-03 22:59

Har Tyskland og Danmark det samme tastatur layout???

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-12-03 23:15

Nej, det mener jeg ikke, da tyskerne benytter specielle bogstaver ( Gross, U med omlyd og specielt o ) lige som vi benytter æ, ø og å.
Du tænker sikkert på at købe pc-udstyr syd for grænsen. Det er ikke noget problem da du blot kan benytte et dansk tastatur og skifte til danske-fonte på computeren.
På samme måde kan du skifte til tyske-fonte på en dansk computer, hvis du har tyske bekendte. Det eneste du kan risikere er at Windows-udgaven også er på tysk.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 00:28

Skal du skifte sprog, kan du gøre det således:
Mange har behov for, at arbejde på forskellige sprog på PCèn. Eksempelvis russisk. Hvis der er behov, gør følgende:
1. Gå i kontrolpanel, gå i international, sæt flueben i ønskede tegnsæt. (husk din windows CD i drevet)
2. Gå i kontrolpanel, gå i tastatur, klik på tilføj, og tilføj eks. her engelsk, rusisk eller andet efter ønske. Husk flueben: aktiver indikator på procceslinie.
3. sig OK, og luk.
4. Nu er der en lille ikon på bundlinien, hvor der kan vælges mellem sprogene, eks. dansk, engelsk og evt. rusisk. Klik denne op og vælg efter behov.
5. Nu har du flere sprog at vælge imellem, også ordbøgerne i eks. word.
Held og lykke....

Principiel behøver du ikke installere fonte, hvis du køber en PC i Tyskland, ide nødvendige codepage opsætning, sker ved ovennævnte kommandoer. Et standard tastatur kan du købe i dk,(eks bilka) for 50 kr.

MVH
JMS
Mangler du skriftfonte, kan du hente en trehundrede her:
http://64.70.159.216/fonts/
Bare kør ned af siden...

Kommentar
Fra : Gummitarzan

Dato : 05-12-03 12:10

Hvis det er tale om XP - kan bare man H-klikke på processlinien, vælge værktøjslinen "sprog"
Der kommer 2 valgmuligheder hvoraf den ene er tastaturet... Meget nemt!
...Og noget jeg fandt ud af ved et "uheld"!!!! Hæ hæ...

/Gummitarzan

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 20:11

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig