/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
DIS-Indkomst - Sødage!
Fra : akaup
Vist : 2786 gange
200 point
Dato : 04-12-03 21:07

Jeg skal sejle på et Mærsk-skoleskib i 5 måneder i 2004. Derudover har jeg en måned fri.
Spørgsmål: Hvor mange "Sødage" har jeg 180 eller 150?
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 21:31

Jeg kan spørge en sømand i morgen.
Emesen.
Men uden at vide det, vil jeg tro at det kommer an på hvornår du afmønstre.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 04-12-03 21:46

lyder godt - fik ikke lige spurgt kommunen, da jeg ringede.
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 21:59

hvis du taster >> sødage dis << ind i google
http://www.logstorkom.dk/fakta/fakta-skat-20.htm
uddrag:
SÆRLIGT VED DIS-HYRE:
Sømænd ansat på fartøjer indregistreret under
Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) er fritaget
for betaling af skat, men lønnen er tillige
forholdsvis lavere.
Blanket "Begæring om udstedelse af kompensationskort"
kan rekvireres hos serviceforvaltningen
og skal herefter udfyldes og afleveres til
Udligningskontoret for Dansk Søfart, Amaliegade 33,
Opgang B, 1256 København K, tlf. 33 11 64 32.
Men jeg spør alligevel i morgen.
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 04-12-03 22:12

Det, som jeg gerne vil vide, er hvor mange Sødage jeg skal skrive på min forskudsopgørelse.
Hvad tæller med som sødage - er det også når man er hjemme på ferie, i havn eller???

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 22:14

ok det spø'r jeg om

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 200 point
Dato : 05-12-03 05:59

Ja, hjemmedage tæller også med. Hvis man sejler i et helt år, og er hjemme på ferie i feks 5 måneder, har man 365 sødage. Du får kun brug for kompensationskortet, hvis du har store renteudgifter (hus, ny bil osv).Man kan ikke trække renter fra, når man er på DIS. Man får et beløb udbetalt extra hver måned.
Hvorfor spørger du ikke nede på skolen??? Der må være andre der har stået i samme problem.

MVH

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-03 16:41

Min gamle ven sømanden er ikke sikker, så han vil ikke love noget, men mener 180 sødage. Men spørg enten på mit link eller som viskinge siger, nede på skolen.
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-12-03 20:04

Går ud fra, at Viskinge´s svar er rigtigt - han virker sikker i sin sag. Det er jo også det jeg skrev på min forskudsopgørelse for 2004.
Grunden til at jeg spurgte her var, at der ikke var nogle der vidste præcist besked, og vores instruktører anbefalede os at kontakte Svendborg Kommune (Der skulle vide en alt om dette!).
Jeg glemte det, da jeg snakkede med dem om andre ting vedr. DIS-indkomst.

Mvh. - og tak for svar - Andreas.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 05-12-03 20:05

Tak for svaret viskinge.