/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
delte mapper/drev
Fra : granslam
Vist : 529 gange
150 point
Dato : 04-12-03 19:57

hej jeg kører et lille netværk med 3 computere
allesammen køre winxp home/pro med router(zyxel) og hub(edimax) udbyder(cc 2048/128)
mit spørgsmål lyder på at i xp er der deling af filer og mapper som funker i netværket men kan jeg også dele dem på nettet med brugere og adgangskode. uden brug af ftp hvis ikke hvordan gør jeg det nemmest da jeg ikke er en ørn til it og engelsk
håber nogen kan og har lyst til at hjælpe
tak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 20:08

Er det din mappe du vil dele med adgangsbegrænsning/password.
I XP >h-klik på mappen>deling>nu kan du se forskellige mulighedder.
Emesen.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 04-12-03 20:13

ja jeg kan sagtens dele dem på netværket
men kan jeg også dele dem på nettet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 20:19

Så bør du lave en lille server - mener jeg.
Der er flere mere eller mindre sikre måder at gøre det på.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-12-03 23:35

her vil jeg give emesen ret ! lav en web server
men du kan også dele dine filer og mapper på internettet men det kræver at du har fast ip adresse

og dine vener skal indtaste dette i adresselisten ( og det er ikke så godt dele det på den måde)

\\ipadresse

eksp. \\192.168.0.66

dvs at det er din port 139 der er åben og det er fil og udskriftsdelling
og det er det nogle folk scanner for om folk har deres port åben

Port 137, 138 og 139 (NetBIOS)
Hvis en Windows-maskine er på nettet uden en firewall, kan NetBIOS benyttes til at få fat i oplysninger om den. Hvis brugeren oven i købet har åbnet for fildeling, kan hackeren hente og gemme filer på pc'en

og det er du vel ikke så glad for

Kommentar
Fra : grow

Dato : 04-12-03 23:38

Hvis dine mapper skal være synlige for nogle brugere på nettet, så skal du benytte en fast ip-adresse. Det er meget hurtigere for mig at give dig et link www.arrownet.dk og gør følgende: Klik Kundeservice - Vælg en tilfældig antenneforening - Jeg overvejer at blive kunde - Se under " Fast ip " Her får du lidt af forklaringen og det har ikke noget med internet over antennen at gøre.

Mvh. grow

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-03 23:47

Du skal have en fast IP adresse, og din comp.skal så fungere som en server.
Hvorfor må den ikke fungere som en ftp- server?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 05:26

jeg har ikke fast ip
det må også være ftp hvis det ikke kan lade sig gøre på andre sikre måder
men hvordan gør jeg det nemmest

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-12-03 07:06
Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 08:11

Jeg ville tage en gammel PC, og omdanne den til FTP server, eller benytte en del af harddisken til FTP. Dette kan nemt sættes op, evt med U-SERV.
På et sådant system, kan du 100% styre hvem der skal have adgang, og hvad de kan foretage sig. Evt. er der nogen der kun kan læse i et bibliotek. Andre kan læse og skrive i to biblioteker. Eller en med superadgang, som kan læse, skrive og slette, oprette, o.s.v. Du giver dem forskellige adgangsniveauer, og de har kun adgang til de biblioteker, som du giver dem ret til.
Til dette skal du have mindst en fast IP adresse.
I vort firma, kunne vi slet ikke undvære vore FTP servere.
Dette var mit forslag til evt.deling af data.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-12-03 08:21
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-12-03 08:23
Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 150 point
Dato : 05-12-03 08:36
Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 17:20

kan man ikke connete via lokal netværk når man kører ftp ?
hvis ikke hvordan finder jeg ud af om det virker

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-03 17:31

Hvis du går via eks. Internet Explorer og til http://www.adressen.dk
Vil du opdage om der er hul i gennem udefra.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 17:34

Efter du har sat din FTP server op, kan du afprøve den over internettet. Også fra din LAN. Her er vores vejledning. Jeg har sat et par stjerner ind, hvor jeg ønsker at skjule oplysninger:

Dette er en lille guide til hvordan du kan benytte FTP-serveren hos JMS.

Åben din Internet Explorer og skriv i adresselinien ”FTP://*********” tryk derefter på Enter (return).
Du vil herefter blive præsenteret for en dialogboks hvori du skal taste dit Brugernavn og din Adgangskode. Hvis denne dialogboks ikke kommer frem og Internet Explorer skriver at du ikke har adgang til denne mappe skal du gøre følgende: Tryk "ok", tryk "filer" vælg "log på som" og ind-tast dit Brugernavn og din Adgangskode, så skulle det virke.

Når du er logget ind vil der være * tilgængelige mapper.
”common” er mappen hvor filer der er tilgængelig for alle vil ligge, herunder formularer m.m.
”upload” er en mappe hvori man uploader filer der er tilgængelig for alle.
Din personlige mappe vil både have mulighed for upload og download, så kan du uploade filer som kun skal ses af JMS, og der vil dine personlige filer fra JMS selvfølgelig også ligge.
Skulle du have et ftp-program som, cuteFTP, FlashFPX eller lignende vil det selvfølgelig også være muligt at benytte disse programmer.

ADVARSEL: uden nødvendige firewall m.m. skal du passe meget på. Der er nogle der konstant skanner efter ledige porte.
Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 17:37

hvorfor f..... skriver den det, der skal stå:
adresselinien
ftp://*********
**** er din ip til din server.
JMS

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 18:32

jms det funker ikke på min comp
den siger jeg skal kontrolerer om jeg har stavet rigtig og om jeg har rettigheder til denne mappe

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 18:32

jms det funker ikke på min comp
den siger jeg skal kontrolerer om jeg har stavet rigtig og om jeg har rettigheder til denne mappe

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 18:34

bare sig OK så: filer>log på som
prøv dette...
JMS

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 18:36

emesen dit link virker ikke lige nu men jeg fandt et andet sted på tysk
http://www2ftp.de./ og det virker
men hvad hvis jeg vil bruge ftp fra en lokal computer på netværket kan jeg så installerer ftp på denne eller hvad?

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 18:54

jmsgruppen
funker ikke sorry

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 18:58

<<gran
har du opsat en FTP server, har du installeret eks. U-Serv...
du skal også huske at konfigurere din opsætning

JMS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-03 19:13

""Hvis du går via eks. Internet Explorer og til http://www.adressen.dk
Vil du opdage om der er hul i gennem udefra.""
Dette link virker ikke, for det er et tænkt link, hvor >adressen.dk< udskiftes med din adresse = dit IP nummer. Det var kun for at demonstrere metoden til at afprøve systemet "udefra". Din IP adresse findes her>> Http://www.myip.dk
Hvis du vil hente eller aflevere en fil til/fra lokalnettet kan du bruge almindelig fildeling på en bestemt mappe. Så kan alle på det lokale netværk benytte denne mappe og kun den.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 19:16

JMS ja det vil jeg da mene jeg bruger cesar 0.99g og jeg kan finde alle mine filer inde på http://www2ftp.d../

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 05-12-03 20:03

emesen
alså http://www.20.20.213.225.dk (fiktiv ip) det virker ikke på min computer
men tak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-03 20:26

Mig der roder.............og blander flere ting sammen.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 20:37

Grandslam
Jeg trækker mig ud af dette sprgsl.
Jeg var af den formodning, at det du ville, var at dele nogle oplysninger med dine venner og bekendte, uden den store risiko.
Jeg har foreslået at opsætte FTP.
Jeg kan se, jeg nok er blevet misforstået.
Du må undskylde, men jeg kan se man fortsætter på andet emne. Uden et FTP program, eks. U-serv, kan du jo ikke oprette et FTP sted.
Men held og lykke med evt. deling af informationer, ønskes du herfra...

JMS
NB. jeg modtager ikke mere information om udviklingen i dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 20:37

Grandslam
Jeg trækker mig ud af dette sprgsl.
Jeg var af den formodning, at det du ville, var at dele nogle oplysninger med dine venner og bekendte, uden den store risiko.
Jeg har foreslået at opsætte FTP.
Jeg kan se, jeg nok er blevet misforstået.
Du må undskylde, men jeg kan se man fortsætter på andet emne. Uden et FTP program, eks. U-serv, kan du jo ikke oprette et FTP sted.
Men held og lykke med evt. deling af informationer, ønskes du herfra...

JMS
NB. jeg modtager ikke mere information om udviklingen i dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 20:39

Hvorfor fanden kom dette to gange....

Ok. lige til sidst...

Det jeg mente var, at du skulle have din egen lille FTP sever, ikke benytte andre.

JMS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-12-03 20:47

JMS - det er nok en god idé.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : granslam

Dato : 06-12-03 07:36

Tak for svaret Manse9933.du er bare en guttermand
og tak til jms trods misforståelsen
og tak til emesen