/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad betyder julen for dig?
Fra : molokyle
Vist : 744 gange
92 point
Dato : 04-12-03 12:45

På en slap dag som denne sidder jeg og funderer over; hvordan mon andre har det med denne julemåned?

Hvad med dig?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 04-12-03 12:48

Hygge!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 12:51

Hygge - og fed mad.
I begge betydninger af ordet "fed".

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-12-03 12:54

Den betyder ikke rigtig noget for mig, andet end stress og gavebytteri, penge ud af vinduet og masser af ballade over, at man ikke kan finde ud af at holde en stille og fredelig jul sammen, hele familien...

Selve juleaften er for mig = hygge, god mad, afstressning og lidt ekstra samvær, med familien...

Men jeg har aldrig oplevet det jeg vil betegne som en RIGTIG jul...

- hvor familien er samlet om julen, om maden og om at snakke sammen alle sammen, uden at der skal skændes, råbes af eller hakkes på...

Men glædelig jul allesammen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 12:55

Jeg skulle måske lige tilføje, jeg såmænd har det fint med jul. Hvorfor?

Boldpølse m/ Ahornsirup
Snebajere & 47
Æbleskiver
Den obligatoriske julefrokost med vennerne.
Kalenderlys og Adventskrans
Lyskæder
Flæskesteg m/rødkål brune kartofler og sovs.
Familie

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-12-03 12:55

Stress og jag, for meget og for fed mad (men det smager dejligt). Ungernes udelte glæde ved julen. Glæden ved at give gaver. Ubehaget når man checker den slunkne bankkonto.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-12-03 12:58

øhh, molo, må jeg ikke holde jul hos dig??

JEG VIL OGSÅ HAVE BLODPØLSE IGEN...

Har ikke fået det siden, jaa... 100 år siden... ;-D
Der er ingen der vil spise det med mig... ;-(

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 13:00

Rellom -> Fed Hygge ? Ja, jeg har også en ven der ser frem til jul på Christiania, fordi der kommer den jule fede

Julemarked på CA. kan også være ret hyggeligt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 13:04

3773 -> Rigtigt; det der men ungerne. Jeg husker stadig da jeg var knægt og på juleudstilling i Dael's, Magasin og Illum's med mor og lillebror. Sé det var rigtig jul

nicolehh -> Gudespise; især den fra E.P. Larsen på Ama'rbrogade

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 04-12-03 13:06

>>molokyle
slet lige blodpølsen fra din liste ellers ok
jul handler vel også om at vi skal tage den lidt med ro (selv om det er pisse svært)og tænke lidt på andre end os selv !!
Ellers hygge og god mad det er da lækkert

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 13:12

Okay, Molokyle, så har ordet "fed" hele tre betydninger - men jeg
tænkte nu kun på de to.

Det kunne aldrig falde mig ind at fyre en fed.
Arbejdsløsheden er høj nok i forvejen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 13:20

Dejlig julemad, nogle enkelte dage med afslapning, og ellers det samme som i andre, tænker her især på dit indlæg molokyle, med snebajere, julefrokost o.s.v.
Glæder mig også til at logge på kandu d. 24.12. kl.19.00, for bare af nysgerrighed at konstatere, hvor mange brugere der er logget på
og så lige for at ønske en glædelig jul denne dag...

jms

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 13:27

Rellom -> Høj nok..

jmsgruppen -> ... hvisker... Ja, og så kunne det være der ligger julegaver under det store kandu.dk træ, til dem der har været rigtig søde og hjælpsomme hele året? ..hvem ved? sssshhhh..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 13:50

<<<molokyle
( du skal ikke offentliggøre dette, men jeg vil lige snige mig ind juleaften for at se om der skulle være bare en lille lille bitte bitte gave evt. til mig.)
måske en buket blomster
eller måske en tidsel

Meeenn jeg er nu optimist
jms

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 13:56

jmsgruppen -> Hvis kandu har afskaffet pointsystemet til den tid, kan man måske istedet sende et rødt (jule-)kort

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 04-12-03 14:03

Den bedste jul er når vi er ovre i sommerhuset med nogle af ungerne med vedhæng og børnebørn.
Ind imellem madlavningen, ned til stranden, ned af bakken på plastikski eller kælk, hvis der da er sne, det er bare hylende sjovt.
Når så vi har (over)fyldt os med god mad, så kommer højdepunktet:
Opvasken, jeg kan få den til at vare 4 - 5 timer hvor jeg også deltager i diverse spil, konsumerer et par flasker god vin og ellers deltager i samtalen, det man kan høre gennem ungernes øredøvende larm fra det bras af legetøj de har fået.
Vi slutter som regel af med en gåtur gennem området, minus dem der passer på ungerne, efter de er skvattet omkuld, det er omkring
kl 2, så er der (næsten) helt stille og roligt, hvis der så er sne, er det helt i top.

Jes

Kommentar
Fra : mango

Dato : 04-12-03 15:02

Julen betyder for mig også glæden ved at give og modtage, jeg har oplevet at folk bliver meget mere hjælpsomme her op til jul...det er da dejligt!
ååh ja og så den dejlige mad *GG*
Og jeg glæder mig ekstra meget over julen i år, jeg har mere overskud end jeg plejer, skyldes måske at jeg er holdt med at ryge? ungerne er blevet så store?, jeg spiser så fandens sundt (for ikke at tage 10 kg. på) *GG* eller også skyldes det bare at jeg har det hammer godt!! Ja hvem ved...jeg er også ligeglad med hvad det skyldes...jeg glæder mig bare helt vildt over det!

Rellom....*LOL* Fyre en fed !!! Den var FED!!!!!!

Blodpølse..en er jeg helt med på !!

Mango ønsker alle en glædelig jul

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-12-03 15:03

molo, kender ikke lige den, da jeg kommer fra Sdr.jylland, så det er ikke lige på Ama'rbrogade jeg kommer mest...

Men, jeg kan da allerede smage det... uuhmmmm... det smager godt...
(spis lige 3 ekstra stykker for mig i år, vil du?) Tak!

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 92 point
Dato : 04-12-03 15:12

Elsker jul! Elsker at tænde endnu flere stearinlys end jeg plejer. Elsker at lave små "Alt for Damerne" opstillinger rundt omkring. Elsker at finde på gaver. Bage småkager. Se på alle lyskæderne i folks haver. Åbne pakkekalender, som mandens mormor troligt sender hver jul!!! Risengrød den 23...nu efterhånden suppelret med ost og pølse og rødvin, fordi vi har erkendt at vi ikke gider æde så meget grød! Pynte juletræ. Installere mormor i gæsteværelset.
Den 24.ende... min moar kommer tidligt og hjælper med gåsen. Alle mændene bliver sendt ud og krudte sig selv og hundene af. Gåsen braser, vi forbereder og hygger. Kaffe og div. konfekt og småkager klokken 16. Svigerfar ankommer med rødkål og klejner og portvin.

Jeg ku blive ved... jeg ELSKER jul! Måske fordi vores familie har det glimrende sammen til hverdag, så der kommer ingen skeletter vandrende ud af skabet i løbet af aftenen... og der går heller ingen engle gennem stuen, fordi vi ikke kan finde på noget at sige!!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 15:39

Du må også gerne spise noget blodpøse for mig, Molokyle
- bare jeg selv kan blive fri.

Blodpølse - AAARRGGH!!!

Det staver jeg sådan her: BL DP LSE

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 15:45

skingur -> Ikke i stuen måske, men her kommer en flyvende til dig på kandu

nicolehh -> 3 sølle stykker? Enhver ved; man sagtens kan spise 8 skiver af E.P Larsens Jule-blodpølse

I løbet af hele december ryger der nok, en 2-3 hele meter (..og mindst en liter sirup) af denne storslåede delikatesse indenbords.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 15:48

<<<rellom
Med hensyn til blodpølse, skulle man tro vi havde gået i samme skole. Jeg staver til blodpølse på nøjagtig samme måde.
Men han nævner også sneøl, sneøl staves sådan:
SNEl (gad vide om det virker)

JMS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 15:53

Rellom -> Jeg snupper også gerne dine stykker. Stegt på støbejernspanden i Øko smør, flydende rundt i Canadisk Øko ahornsirup og med rigelige mængder Æblecider at slukke tørsten med. Nogen gange er pølsen også go' med Brun farin !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 15:54

Det virker helt fint.
Men sneøllen behøver han ikke drikke for mig.
Det kan jeg godt selv.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 16:04

Ingredienserne lyder helt fine, Molokyle.
Bare synd, de kommer i dårligt selskab.

Og med "dårligt selskab" tænker jeg selvfølgelig på blodpølsen
- og ikke på dig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 16:28

Næ det er ikke sneøllet som kommer i dårligt selskab.
Det er molokyles blodpølse som bliver skamspist, for pølsen skal steges i drittelsmør med lidt sukker og det allervigtigste er den æblemos som kommer på
alle 12 (store) stykker.
Sirup på blodpølse - bvader.
Har i slet ingen blodpølsefølelse.
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 16:40

emesen -> Nu lyder du som min gamle norske farmor... hun lavede nu også den lækreste æblemos af Cox Orange til pøllerne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 16:45

Yes - og min mormor er Norsk.
Slubre

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 04-12-03 16:51

Emesen, blodpølse skal serveres med det hele. Både sirup og æblemos...
Sådan gøres det i Sdr. jylland, vi undlader intet..!!!

Molo, jeg bad kun om 3 EKSTRA fordi du da også skal have plads til dine obligatoriske stykker, det var såmen bare for at spare dig den gevaldige mavepine, som for meget blodpølse kan give, tro mig, det er ikke småting grådighed kan medføre... *ggg*

Jeg kunne have blodpølse NUUUUU!!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 17:01

Jeg tror det er med blodpølse som med sylte (..masser af Dijon sennep og syltede rødbeder) her i julen:

Enten kan man eller også kan man bare (h-)ikke

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 17:05

Til spørgsmålet:
Julen betyder ikke så meget for mig.
Men mine børnebørn kan godt li' julen og alle pakkerne, men de bliver bare så trætte af at pakke gaver op, så de ikke gider mere efter at have pakket halvdelen op.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 17:07

Kan se der er mange blodpølse elskere her... men arrgghhaarrgghhhh....
jeg er født og opvokset på landet, hvor det før i tiden var normal med hjemmeslagtning...

Har alle i blodpølseelskere nogensinde set hvordan man laver BLODPØLSE ???
En af de mest ulækre oplevelser jeg har haft, Jeg har KUN smagt tre gange, nemlig:
1. første
2. eneste
3. og sidste
Var herefter kureret på livstid.. bawwdddrrrrawrrddr
Så spis i bare det hele, udryd det, bare jeg slipper..

jms

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 17:16

Molokyle - slet det blodpølseappetitødelæggende indlæg.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 17:20

jmsgruppem -> Jada, på farfars brors gård på Fyn lavede tanta Stine (Kornils kone) da altid blodpølse sammen med os unger når det var jul. Blod, fedt, rosiner og julekrydderier fra de varme lande? Vi var da også med, når julegrisen blev slagtet.

Af svarene indtil nu, kan jeg se at det (heldigvis) er de færreste der føler det som et ræs/pres/stress at hænge på julevognen. Dén er jeg og min familie nemlig aldrig hoppet på.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 17:23

emesen -> ALLE kommentarer vedrørende Blodpølsens vederstyggeligheder er hermed slettet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 17:25

<<molo
Ok, så har jeg INGEN melidenhed med dig.
Du ved sgu hvad det er du spiser.

JMS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 17:59

øhh... jeg fik vist kun slettet dem fra hukommelsen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 18:39

HøHø, man kommer helt i julestemning... Men ellers, julen betyder ikke så meget for mig... Jeg HAR haft de der travle, stressede julemåneder. De der hyggelige familiemiddage med altmulig mad og ris alamande 1. juledag fordi vi ikke orkede at spise ret meget af den juleaften. Bage honninghagehus, klejner, vanillekranse. Orgie i gaver.. God rødvin, øl og snaps, flette mærkelige kreative hjerter og lave guirlander, der bare SKULLE være røde og hvide!! -Masser af traditioner..

Men nu har jeg det godt med at være alene med min hund juleaften. Mit hovede kan ikke rigtig klare en hel dags trængsler, så jeg samler lidt film på video i løbet af december, og så sidder vi med nogle gode godter og nyder freden.

Om formiddagen besøger vi min gamle mor på 90 år. Hun vil også helst være alene om aftenen.
Så når det er tid for hendes eftermiddagssøvn, så smutter Silke og jeg hjem til os selv og begynder at forberede vores egen julemad.
---Forresten, så kan jeg da vistnok osse godt lide blodpølse... Jeg har ikke fået det siden jeg var barn... Det kunne være, at Silke og jeg skulle prøve det i julen... Man behøver da ikke at have lavet den selv, vel?? --Jeg havde helt glemt, at der osse skal æblemos til...mums!

-KANDU!!! Vi mangler i den grad en nissesmiley!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 18:43

Skingur eller fnollerpige -> Hørte I det ??? Nisse Smiley ...please

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 18:55

Jatak!!! Det haster! Og osse gerne en snemandssmiley. -Og hvorfor har vi endnu aldrig fået nogen hundesmileyer?? SKAL man virkelig til at gøre alting selv.. -Meget gerne animerede, tak.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 19:00

Birgitta -> Du går da bare i krig selv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 19:00

Og en KATTEsmiley, ikke at forglemme.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 19:03

Men helst ikke nogen BLODPØLSEsmiley.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 19:06
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 19:08

Åh, jo Rellom. Der skal være lidt for enhver smag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 19:08

Rellom -> Jeg fandt heller ikke noget på søgningen : blodpølse smiley

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 19:17

Det er nok HM der har spist BPS
Emesen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 19:18

øJh, Mol... Sikken et orgie i smileys... Hvor ærgerligt, at vi ikke bare kan bruge løs... Det kunne idetheletaget være sjovt, hvis man kunne sætte billeder ind efter behov....... Nåmmen jeg skal ud og lave mad, min mave knurrer... Ses i morgen...

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-03 21:27

Altså skingur, meget julet, især faldt jeg for den der suppelret med ost

..og fordi du gik med på en Jule Smiley

Go' forhjul ALLE sammen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-12-03 22:30

Har ikke været på i et par dage og kom så lige ind på denne tråd og kikkede, hvor er det vidunderligt...og Chris, du er pragtfuld til at fortælle, hvor lyder det dejligt!

Mange venlige hilsner
Sus