/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udskiftning af kurator i konkursbo
Fra : Leo.pedersen
Vist : 916 gange
100 point
Dato : 04-12-03 10:39

Jeg har en lille bogføringsvirksomhed, der hedder Leo Lund's Erhvervsbogforing, www.erhvervsbogforing.dk

En af mine kunder er for kort tid siden gået konkurs.

Iflg. kunden, så er kuratoren ikke meget bevendt og gør ikke noget for at inddrive hans tilgodehavender. Da jeg selv kontaktede kuratoren, da fik jeg blot en e-mail, hvori han oplyste at boet var uden midler og ikke ville betale mig, for at udarbejde regnskabet. Kunden's hustru (som ikke er konkurs) har lovet at betale min regning.

Spørgsmål 1: er sendt for lidt siden (for at der er 2 som kan få point)

Kunden ønsker min hjælp, til at skrive et brev til byretten (skifteretten), om at han vil have udskiftet kuratoren. Begrundelsen er, at han mener kuratoren er langsom, sløset og ikke gør noget for at varetage boets interesser, men blot langsomt samler boets papirer og ikke rykker kunderne, men blot opgøre kreditorerne.

Spørgsmå 2: Hvad skal der til, for at få udskiftet en kurator. Hvem skal man kontakte, og hvad er de almindelig krav/begrundelser for at få overbevist retten om at kuratoren ikke gør nok.?

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 110 point
Dato : 04-12-03 10:49

Skifteretten kan afsætte kurator.
Særlige grunde skal tale herfor.
Konkursloven prg. 113 stk. 3.

Skriv til skifteretten, med en anmodning..

MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 09-12-03 09:05

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 09:12

Leo
selv tak, var så lidt
håber i får held af jeres foretagende.
Vil du forøvrigt ikke også lukke det andet spørgsmål, du stillede i en anden katagori elles står det åben i mit arkiv her på kandu. På forhånd tak.
glædelig og godt

MVH
JMS
nb. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.