/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Fonts / Spørgsmål
10  Bille1948 320
Codepages og text filer
Fra : bigdane_dk
Vist : 610 gange
200 point
Dato : 04-12-03 09:24

Hej,

Jeg har et lille problem (underligt.. ikk'??)

Nå.. følgende opstilling:

Har en PC med W2k pro US med installeret support for russisk. Jeg skal nu lave en text fil til en Linux maskine. Denne text fil SKAL med djævlens vold og magt skrives med codepage ISO8859-5, for at Linux maskinen kan vise de russiske karakterer.

Jeg går ind og vælger (og installerer) cyrillisk support, og dermed kan PC'en nu skrive og vise russisk. MEN MEN MEN... den kan IKKE gemme text filen i 8859-5 format. Hvis jeg går ind og kigger på filen med en hex-editor, så er det IKKE koderne for 8859-5 der står i den. Hvad gør jeg nu? Jeg har et Wordpad dokument der vises korrekt på PC'en, men som ikke vises korrekt på en Linux

Hvordan tvinger jeg PC'en til at gemme i den korrekte codepage?

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Bent

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 09:35

Har du sat din PC op til at tale Russisk??? Jeg vil lige sige, at Linux kender jeg kun fra vor RIP, Fiery.x3e....
Jeg har skrevet et tip:
http://www.kandu.dk/dk/tip/5784
Der står:
Mange har behov for, at arbejde på forskellige sprog på PCèn. Eksempelvis russisk. Hvis der er behov, gør følgende:
1. Gå i kontrolpanel, gå i international, sæt flueben i ønskede tegnsæt. (husk din windows CD i drevet)
2. Gå i kontrolpanel, gå i tastatur, klik på tilføj, og tilføj eks. her engelsk, rusisk eller andet efter ønske. Husk flueben: aktiver indikator på procceslinie.
3. sig OK, og luk.
4. Nu er der en lille ikon på bundlinien, hvor der kan vælges mellem sprogene, eks. dansk, engelsk og evt. rusisk. Klik denne op og vælg efter behov.
5. Nu har du flere sprog at vælge imellem, også ordbøgerne i eks. word.
Held og lykke....

Jeg er næsten sikker på, at du skal tilføje sproget, som jeg har beskrevet.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 04-12-03 09:42

Hej JMS,

Jeg har læst det, og jeg har heller ikke noget problem med at få PC'en til at skrive russisk.... det der er problemet, er at når jeg så gemmer text-filen som MS-DOS text, så er det de forkerte ascii koder der står i filen..
Jeg ved ikke om det er krystalklart hvad jeg mener, men ellers så giv lyd, og jeg skal forsøge at skære det ud i pap..

Mvh
bent

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 09:49

Ok, så er jeg med
Du kan måske edit din config.sys i dos, og ændre codepage.
Kan ikke huske linien ordret, men noget med
prepare code page (select:(850))
850 er dansk
Når du har fået gemt dine russiske emner, kan du ændre den igen.
advarsel: jeg ved ikke 100% om det virker i din situation, men i gamle dage ændrede vi codepage på den måde. Tag lige evt. back up, hvis alt misser.

JMS

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 04-12-03 10:14

JMS,

hmm.. det var også en ide, og jeg har også tænkt i de baner, men problemet er at vi får oversat teksten i Rusland, og de har ikke den store lyst til at køre DOS, så på een eller anden måde skal vi få konverteret deres udgydelser til den korrekte codepage. Microsoft fortæller selv på deres hjemmeside, at når du bruger det de kalder MUI (vist nok MultiUserInterface), så er det IKKE en heltigennem (i dette tilfælde:) russisk PC man får sig, men en US med et overlay med de rigtige keycodes. Hvis jeg så bare kunne gennemskue hvilken codepage W2k gemmer i, så kunne jeg selv lave et lille program der konverterer, men det står heller ikke nogen steder. Så tilbage er problemet: hvordan fortæller jeg W2k at jeg vil gemme filen i codepage 8859-5? *suk*

Bent

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 10:21

<<bigdane
Ved jeg ikke, tror jeg er "tør" for forslag.

Kunne det på nogen måde hjælpe, at få noget oversat, russisk / dansk eller dansk / russisk, behersker vi dette her i huset. Her tænker jeg ikke på 98 sider, men måske nogle kommandoer, eller hvad ved jeg.
MHT. dos i rusland, nogle steder har de det allernyeste, andre steder kører de dos ver. 3.0
JMS

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 04-12-03 10:27

JMS,

Ja den er god med dig *SS*

Nej spøg til side, jeg VED de kører W2k derovre, for jeg har snakket med ham der laver oversættelsen

og jeg ved også at jeg her på min egen PC (W2k) sagtens kan få deres tekstfil vist korrekt, MEN jeg kan ikke få min Linux til at makke ret, da den er lidt nærtagende... lidt ligesom en kvinde.. you know...

Linux'en VIL have teksten som 8859-5.. ellers nægter den pure at vise russiske karakterer.. og du har ret i sammenligningen med DOS, når det gælder codepages, så er Linux NØJAGTIG lige så nærtagende som en gammel DOS 3.30....

Bent

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 10-12-03 19:59

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 11-12-03 12:42

hmm.... nu har jeg et problem..

Har selv løst mit codepage problem.... hvem skal jeg så give points til?? kan jo ikke give dem til mig selv... vel??

Tak til alle for hjælpen..

og løsningen?? tja...

Hvis man henter en tekst-fil ind i Word 2000 eller nyere, så har man muligheden for at gemme den som tekst-fil med en bestemt kodning, så det jeg gjorde var at hente den fil ind, som jeg fik fra en russer, fortælle Word at det er en Cyrillisk (windows) tekst fil, så kom bogstaverne nemlig korrekt IND. Derefter gemte jeg filen som ren tekst, med den enkodning der hedder Cyrillisk(ISO), og BINGO!!
Problemet løst.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 11:34

Det er herligt at sidde her og følge en dialog mellem 2 superbrugere af computer, for så til sidst at det hele ender lykkeligt. Bigdane_dk, du burde oprette dig som superbruger og så give pointene til dig selv, da det jo var dig der løste problemet. Måske med en lille tanke til JMS

Godkendelse af svar
Fra : bigdane_dk

Dato : 06-01-04 17:56

Tak for svaret jmsgruppen.

Det var ikke dig der kom med løsningen, men som du selv skriver.. points ER brugt, og nogen SKAL de jo gå til