/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fuldstændig ominstallation af min PC
Fra : marc43
Vist : 844 gange
100 point
Dato : 04-12-03 09:16

Der er fuldstændig rod i min XP 2200+. Jeg vil derfor gerne foretage en fuldstændig ominstallation, men jeg har ingen geninstallations-CD fra fabrikanten, så det hele er overladt til mig og mine færdigheder.

Min computer har Windows 98 SE som efterfølgende er blevet opgraderet til XP Home. Hvad skal jeg gøre?

Min forestilling er, at jeg vil bede min CMOS om at boote fra mit cd-drev (windows98) og bede om at formatere harddisken. Efterfølgende installere 98 og så XP home. Alternativt at formatere harddisken fra Windows XP og så begynde at installere 98 og så XP.

Er det så simpelt som det lyder eller løber jeg ind i problemer med fx. formattering så jeg ikke kan komme videre eller hvad?

Hvad med registrering af XP Home? Skal det gøre igen?

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 04-12-03 09:20

Hvis du har en lovlig kopi af systemet, så har du da en CD.?

VH
Moltov

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 04-12-03 09:56

Du får nok svært ved at formattere harddisken fra XP. Du er nødt til at gøre dette fra dos. (Og ikke den du kan starte op i XP.)
Dit første foreslag lyder som en udemærket løsning. Du skal først bruge registrings-nøglen fra til installation af Win98SE og senere XP-nøglen når du installerer XP.
Du kan bare vælge at du ikke vil registrere online, når det spørgsmål kommer.
Go' fornøjelse - Mvh. Andreas.
PS: Eller er det mere teknisk "Hvordan-gøres-det-fra-punkt-til-punkt" du er ude efter?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-12-03 10:12

Vis du har en Fuldstænndig version af windows xp cd

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp.Husk at være hurtig med at trykke på en vilkårlig tast
på tastaturet når du booter op.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation)vælg ntfs
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart.

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-12-03 10:58

Men som andre skriver, hvis du ikke har en egen version af xp, ikke kopi, selv om du måtte have en kopi-nøgle, skal du på et eller andet tidspunkt lade dig registrere, ellers kan du ikke bruge xp.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 11:16

ER din '98 noget der var på comp. fra start.
Er det Compaq comp.
Har du drivere til motherboard (cd-rom)
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-12-03 11:56

>emesen
Der er noget der tyder på at der er en Compaq comp., men jeg mener at man laver et d-drev med hele installationsprogrammerne på.

ellebye

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 04-12-03 11:58

Det er en MYCom og der var ikke installeret noget styresystem inden. Windows 98 er fra en tidligere computer jeg havde og XP HOMe-opgradering har jeg købt efterfølgende.

Jeg har drivere til motherboardet (cd-rom).

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 04-12-03 12:22

Hej !

Efter hvad du skriver har du XP upgrade cd'en og ikke Win98.

Du burde have et licensbevis til Win98 og hvis du har det, bør du kunne "købe" en ny win98 hos Microsoft.
Kan du ikke låne en cd hos en i din omgangskreds ?

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 04-12-03 12:30

Du behøver ikke at installere win98 for at få xp på pc, har du lovlige skiver med nøgler, så skal bare sætte xp i og lave en ren ins. og lade den snuse til win98 så kører det.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 04-12-03 12:41

Jeg har windows 98SE-cd og XP-Home opgraderings-CD. Begge er mine egne og de er originale.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-12-03 12:49
Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-12-03 13:06

Jeg ville gøre som Manse9933 skrev kl. 10:12.
Altså smæk din WinXP CD i drevet og boot op derfra. Et stykke inde i opsætningen vil du så blive bedt om at indsætte din Win98-cd, bare for at verificere at du er berettiget til at benytte din WinXP-Upgrade-CD.

hvis du stadig er i tvivl om hvordan og hvorledes du skal gøre, vender du bare tilbage.
Tag evt. et kig ind på http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm hvor der bl.a. ligger Manse9933's vejledning (eller en der ligner meget) samt noget mere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 16:13

Når du hopper ind og kigger på manse9933's vejledning så benyt metoden til at slette din HD først. Det er godt at starte på en helt frisk.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 08-12-03 03:13

har du hittet ud af det.
Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 08-12-03 07:50

Tak for svaret Manse9933. Jeg har ikke gjort det endnu, men jeg regner ikke med, at det bliver et problem.