/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Kan jeg få SU igen?
Fra : sismofyt
Vist : 1296 gange
100 point
Dato : 04-12-03 00:31

Jeg har en uddannelse, var derefter i gang med en overbygning, men fik en depression - har siden kun haft ufaglærte jobs og har næsten betalt min studiegæld af. Er det muligt at få støtte til endnu en uddannelse? Hvilke? Min tidligere uddannelse foregik på hhv handelshøjskolen og universitetet.

VH Sismo

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 04-12-03 00:35
Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 04-12-03 02:36

Hej JensT!

Jeg kan jo ikke ud af den officielle hjemmeside se hvorvidt det er muligt at få SU igen, når man har været igang før og fået til en hel videregående uddannelse (korrespondent) og to overbygningsår. Det eneste jeg kunne forestille mig, er at jeg måske kunne få på en ungdomsuddannelse (fx fodterapeut - tidligere var sygeplejerske og en ungdomsuddannelse).

Jeg efterlyser andre (voksnes) erfaringer med at komme i gang med en uddannelse igen...

Men tak for linket.

VH Sismo

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 07:40

Hvad angår videregående uddannelser kan du få SU i max. 70 måneder.

For ungdomsuddannelser er reglerne ikke så entydige:
http://www.su.dk/introduktion_til_su/ungdomsuddannelse/default.htm

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 09:04

Jeg kender ikke reglerne, og vil heller ikke sætte mig ind i disse. Har nok på harddisken (hjernen), men ren erfaringsmæssig kan jeg fortælle:
Min søn fik en sportsskade i knæet, efter ca. 2,5 års studier. Efter operation, genoptræning tog han et job i ca. 2 år. Efterfølgende har han genoptaget uddannelsen, og får p.t. SU.
Måske skelner man mellem selvforskyldt fravær og sygdom. Jeg ved det ikke
Håber du kommer i gang igen.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 09:11

JMS

Man har ret til 70 måneders SU på en videregående uddannelse.
Så at din søn har kunnet genoptage sin uddannelse, er helt efter reglerne.
Men han begynder ikke forfra med at oppebære SU.
De 2,5 år, han har fået for, ér definitivt trukket.

Accepteret svar
Fra : majbritt05

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-03 09:44

prøv evt. at spørge om det samme her:

www.uddannelseogjob.dk
www.ivuc.dk

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-12-03 09:55

Tjoh, men hvis sismofyt vil gå videre med spørgsmålet, er det nok mest praktisk
at spørge hos SU selv. Deres telefonnr. og mail-adresse står anført her:
http://www.su.dk/kontakt/default.htm

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 09:55

<<<rellom
Oki, det skal jeg fortælle ham
Tak for dit indlæg.

jms

Godkendelse af svar
Fra : sismofyt

Dato : 09-12-03 00:34

Tak for svaret majbritt05. Nu må jeg så se om jeg kan komme videre med et eller andet.

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 09-12-03 15:22

Det var så lidt. Held og lykke med det.